خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران در صحن شورا:

حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس را به ناوگان اضافه کرده‌ایم/ برنامه‌ریزی برای ورود ۷۹۱ واگن خارجی در کنار ۱۱۳ واگن ملی

حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس را به ناوگان اضافه کرده‌ایم/ برنامه‌ریزی برای ورود ۷۹۱ واگن خارجی در کنار ۱۱۳ واگن ملی
کد خبر : ۱۳۹۷۹۴۶

شهردار تهران با بیان این که در دوره کنونی مدیریت شهری نزدیک به یک هزار دستگاه اتوبوس را با نوسازی و بازسازی به ناوگان اضافه کردیم، گفت: ورود ۷۹۱ واگن خارجی در کنار ۱۱۳ واگن ملی جهش اساسی را در ناوگان مترو ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت امروز در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران برای ارائه گزارش درباره اقدامات انجام‌شده توسط شهرداری در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ در حوزه حمل‌ونقل عمومی و همچنین پاسخ به سوال نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در خصوص کمبودهای حوزه اتوبوسرانی و ابهامات موجود در برخی قراردادهای منعقدشده در این زمینه در صحن شورای شهر حاضر شد.

علیرضا زاکانی در ابتدای سخنان خود در جلسه امروز شورا گفت: ما در حوزه حمل‌ونقل پنج موضوع را دنبال می‌کنیم؛ کاهش ترافیک، ایجاد آسایش و آرامش برای مردم، کاهش آلودگی زیست‌محیطی، نظم‌بخشی و ساماندهی عمومی و نوسازی و ایمنی شهر بر مدار حمل‌ونقل عمومی. مهمترین بخش کاهش تقاضای سفر است که از طریق مناسب‌سازی و هوشمندسازی و در دسترس قرار دادن خدمات به این مهم می‌رسیم.

شهردار تهران ادامه داد: در حال حاضر میزان استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران ۳۴ درصد و وسایل شخصی ۶۶ درصد است که باید در شرایط مطلوب، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به ۷۰ درصد برسد که برای رسیدن به این هدف، افزایش ناوگان، ایجاد زمینه سفرهای ترکیبی و کمک به مردم برای انتخاب درست‌تر وسایل نقلیه را در پیش می‌گیریم.

وی افزود: رویکرد مهم دیگر ما در حوزه‌ حمل‌ونقل نیز برقی‌سازی است؛ امروز جهان به سمت‌وسویی می‌رود که به جای سوخت فسیلی از سوخت برقی استفاده کند؛ ما از طریق افزایش ناوگان برقی و ایجاد زمینه بهره‌مندی از الگوهای پاک این مسیر را دنبال می‌کنیم.

متروی پرند در مهرماه افتتاح می‌شود  

زاکانی با بیان این که مهمترین برنامه دوره کنونی شهرداری تهران در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی، توسعه ناوگان و خطوط مترو است، گفت: اجرای ۷ خط در متروی تهران از گذشته آغاز شده بود. کل خطوطی که در شهریورماه ۱۴۰۰ تحویل گرفتیم ۲۶۰ کیلومتر و ۱۴۰ ایستگاه بود و امروز ۲۷۴ کیلومتر خط و ۱۵۰ ایستگاه داریم که این یعنی ۱۴ کیلومتر خط و ۱۰ ایستگاه جدید در دوره کنونی مدیریت شهری تهران اضافه شده است.

شهردار تهران با بیان این که تا پایان سال جاری ۱۰ کیلومتر خط مترو در داخل شهر اضافه می‌شود، یادآور شد: ۶ کیلومتر در خط ۶ و ۴ کیلومتر در خط ۷ تا پایان سال اضافه خواهد شد و مجموعا در طول امسال ۱۴ ایستگاه افتتاح می‌شود که بیش از یک ایستگاه در هر ماه است.

وی با بیان این که در حال حاضر ۱۰ کیلومتر تونل بخش جنوبی خط ۶ نیز تکمیل شده است، خاطرنشان کرد: تا پایان امسال ۱۰ کیلومتر در داخل شهر و در کنار آن در مهرماه ۲۲ کیلومتر مترو در پرند افتتاح خواهد شد.

احداث خطوط ۹ و ۱۰ متروی تهران امسال آغاز می‌شود  

زاکانی با بیان این که در سال جاری، احداث خط ۱۰ مترو از سه محور آغاز می‌شود، گفت: یک محور از دریاچه چیتگر به سمت شرق است که مهرماه آغاز می‌شود و تا پایان سال محور دریاچه به غرب سمت و جنت‌آباد به سمت شرق نیز اضافه خواهد شد.

شهردار تهران با بیان این که احداث خط ۹ نیز امسال در محور دولت‌آباد به سمت شمال آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: در مدت اخیر ۱۴ ورودی جدید را افتتاح کردیم. در خط ۸ و ۱۱ نیز امور را با شرکت‌های خارجی دنبال می‌کنیم که با دو شرکت تفاهم اولیه صورت گرفته است و در سال آینده در دستور اجرا و توسعه قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: مقایسه عملکرد توسعه خطوط در مدت اخیر و اقدامات برنامه‌ریزی‌شده تا پایان سال شیب افزایشی و روبه رشد دارد؛ خطوط جدید نیز به نوعی افتخاری است که بخشی از آن امسال آغاز می‌شود. یکی از این طرح‌ها در مهرماه و دیگری در ادامه نیمه دوم سال آغاز خواهد شد.

در اورهال قطارهای مترو بیش از دوره قبلی مدیریت شهری کار کرده‌ایم

زاکانی همچنین درباره تعداد قطارهای فعال در خطوط متروی تهران توضیح داد: در حال حاضر ۴۲ رام قطار DC و ۱۲۹ رام قطار AC نیز در خطوط فعال هستند و در مجموع یک هزار و ۱۹۷ واگن در خدمت شهروندان است. ناوگان DC در شرایط خاصی به سر می‌برد و بیش از ۲۰ درصد خدمات‌رسانی ندارد و نیازمند بازسازی اساسی است.

شهردار تهران با اعلام این که چهار رام قطار سه واگنه نیز داریم که در خط فرودگاه خدمات‌رسانی می‌کند، اظهار کرد: خط پنج تعداد ۲۶۰ واگن و ۶۶ لوکوموتیو دارد که با این عدد و رقم باید گفت مجموعا یک هزار و ۴۶۹ واگن در مترو داشته‌ایم که در ادوار گذشته ۲۸ واگن از مدار خارج شده و قابلیت بازسازی ندارد.

زاکانی با بیان این که در دوره قبل مدیریت شهری در کل یک رام قطار DC و ۳۷ رام قطار AC را بازسازی اساسی کردند، گفت: عملکرد ما در اورهال قطارهای مترو در دو سال گذشته، بیش از عملکرد چهار سال دوره پنجم است؛ تفاوت جوهری و اساسی بین مدیریت شهری دوره پنجم و ششم وجود دارد. برخی روزنامه‌ها از آرزوهای خود می‌گویند، ولی ما یاد گرفتیم به جای این که حرف بزنیم بیشتر کار کنیم.

وی با اعلام این که ۱۰۸ رام قطار AC و ۳۵ رام قطار DC تا پایان سال در دستور اورهال است، یادآور شد: موضوع بسیار جدی که افتخار آن به این دوره مدیریت شهری رسید، عقد قراداد ۶۳۰ دستگاه واگنی است که از سال ۱۳۹۵ معطل مانده بود.

آخرین وضعیت تامین پیش‌پرداخت واردات واگن مترو از چین

زاکانی درباره آخرین وضعیت تامین پیش‌پرداخت واردات واگن مترو از چین نیز گفت: در این زمینه موفق شدیم حکم قانونی برای ۶۳۰ دستگاه واگن را به همت دولت دریافت کنیم که باید از رئیس جمهور در این زمینه تقدیر کرد. هفته قبل مقدمات اعتباری پرداخت شد و با کشور و شرکت مورد نظر جلساتی داشتیم و برای آنها غیرقابل باور بود.

شهردار تهران ادامه داد: این شرکت پذیرفت که ۲۵ درصد به تعداد واگن‌ها اضافه شود و به ۷۹۱ واگن برسد و در کنار این، ۱۱۳ دستگاه واگن ملی را که افتخار بخش خصوصی، مپنا، جهاد دانشگاهی و واگن‌سازی شهرداری تهران است، تولید می‌شود و با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار، بخش بدنه یک رام انجام شده و هفت رام دوم آغاز شده است.

وی با بیان این که ورود ۷۹۱ واگن خارجی در کنار ۱۱۳ واگن ملی جهش اساسی را در ناوگان مترو ایجاد خواهد کرد، گفت: ۲۵۹ واگن دیگر نیز باید به ناوگان اضافه کنیم که با طرف خارجی وارد مذاکره شدیم و مقرر شد که این تعداد دستگاه نیز در دستور کار قرار بگیرد. لذا ناوگان ما در سال‌های آتی که از سال آینده آغاز می‌شود، به سمتی می‌رود که دو برابر خواهد شد و خدمات مترو جهش خواهد یافت.

وجود ۲۸۳۵ اتوبوس فعال در ناوگان تهران  

زاکانی با اشاره به برنامه‌ریزی برای احداث خط تراموا در تهران گفت: مطالعات تراموا از نیمه اول دهه ۹۰ آغاز شده بود که توسعه یافت و از ۱۰ محوری که باید مورد دقت قرار می‌گرفت، سه محور انتخاب شد که شامل ترمینال شرق به تهرانسر، پونک به خاوران و جنت‌آباد به لویزان است و بنا شد که بررسی‌های کارشناسی در جلسه هم‌اندیشی شورا توسط شرکت مشاور ارائه شود. آنچه که مشاور به آن رسیده، این است که تراموا الگوی حمل‌ونقلی پیش‌رو است و در دنیا به‌ویژه دنیای غرب به آن تکیه می‌شود.

شهردار تهران با بیان این که تفاهم‌نامه‌ای در حوزه‌های تراموا، مسکن و هوشمندسازی با وزارت دفاع منعقد شده است، اظهار داشت: در گذشته ۶ هزار و ۱۷۶ اتوبوس در تهران وجود داشت که ۳ هزار و ۴۸۰ دستگاه به دوره پنجم تحویل داده شد، اما در پایان دوره پنجم تنها یک هزار و ۸۷۶ دستگاه اتوبوس به این دوره تحویل داده شد، اما اکنون ۲ هزار و ۸۳۵ اتوبوس فعال داریم و سیر سقوط دوره قبل را جبران کرده‌ایم و در دوره کنونی مدیریت شهری نزدیک به یک هزار دستگاه اتوبوس را با نوسازی و بازسازی به ناوگان اضافه کردیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در دوره قبل مدیریت شهری، هنر آنها این بود که فقط ۲۶۳ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس شامل ۱۳۳ اتوبوس و ۱۳۰ مینی بوس خریداری کنند. اما در دو سال گذشته فقط دولت ۲۷۱ دستگاه اتوبوس در دو سال اخیر به ما تحویل داده است. قدرالسهم شهرداری تهران ۲۹۳ دستگاه اتوبوس است که ۸۲ دستگاه مینی‌بوس و مابقی اتوبوس است که با احتساب ۲۰ ون ملکی به ۳۱۲ دستگاه می‌رسد.

انعقاد خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس از تولیدکنندگان داخلی

زاکانی با بیان این که در حال حاضر قرارداد خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی توسط شهرداری تهران منعقد شده است، یادآور شد: این قراردادها مربوط به ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس است و امیدواریم بتوانیم ناوگان خود را تکمیل کنیم. عملکرد این دو سال در حوزه تامین ناوگان اتوبوسرانی بسیار بیشتر از چهار سال دوره قبل است، البته نمی‌خواهیم مقایسه کنیم، اما اگر حرف بزنند مجبور می‌شویم پاسخ دهیم و سنگ روی یخ می‌شوند.

َشهردار تهران ادامه داد: از میان قراردادهای امضاشده برای خرید اتوبوس، یک هزار دستگاه مربوط به شرکت عقاب‌نشان است و از این تعداد ۷۰۰ دستگاه را تا پایان امسال تحویل می‌دهد و برای خرید ۵۰۰ دستگاه نیز با اسنا قرارداد منعقد شده که این قرارداد ۱۲ ماهه است و پیش‌پرداخت آن انجام و تحویل اتوبوس‌ها آغاز شده است. قرارداد ۱۴ ماهه خرید ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس را نیز با سبلان خودرو منعقد کرده‌ایم و پیش‌پرداخت آن انجام شده است. همچنین قرارداد خرید یک هزار دستگاه اتوبوس برقی نیز منعقد شده و پرداخت مبلغ ۲۵۰ دستگاه انجام و ضمانت‌نامه دریافت شده است و برای ۷۵۰ دستگاه دیگر منتظر ضمانت‌نامه هستیم.

وی با بیان این که یک هزار و ۶۶۰ دستگاه اتوبوس تا پایان امسال نوسازی می‌شود، تاکید کرد: مابقی این رقم در نیمه دوم سال آینده تکمیل می‌شود؛ علاوه بر این، تعهد دولت پرداخت رقم ۶۴۰ دستگاه اتوبوس برای نوسازی است و به‌تدریج این رقم را خواهد داد.

مجوز اختصاص اعتبارات بیشتر به حوزه حمل‌ونقل عمومی را دریافت خواهیم کرد

زاکانی با تاکید بر این که در تاریخ شهرداری هیچ مدیریتی نتوانسته این میزان قرارداد را منعقد کند و بی‌سابقه است، یادآور شد: امروز ۴۳ درصد اعتبارات شهرداری تهران به حوزه حمل‌ونقل اختصاص یافته است و به اقتضای نیاز در برنامه چهارم، بیش از برنامه عمل کرده‌ایم که مجوز اختصاص اعتبارات بیشتر به حوزه حمل‌ونقل عمومی را با ارائه متمم بودجه به شورا دریافت خواهیم کرد.

شهردار تهران با اعلام این که امروز بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه در تهران فعال هستند، خاطرنشان کرد: سه هزار دستگاه که قرارداد آن منعقد شده است، غیر از اتوبوس‌هایی است که دولت تحویل می‌دهد؛ لذا سمت و سوی اقدامات در بخش اتوبوسرانی به گونه‌ای است تا در پایان دوره ششم مدیریت شهری، کیفیت و کمیت اتوبوس‌ها بی‌نظیر باشد.

زاکانی با بیان اینکه در احکام قانون برنامه چهارم شهر تهران باید ۲۵ هزار دستگاه ون در سطح شهر فعال باشد، گفت: امروز آنچه که در مسیر انتخاب هستیم، نوع ون است؛ به نحوی که پیش‌پرداخت ۶۳۰ دستگاه ون را به ایران خودرو دیزل داده‌ایم و تعدادی نیز دریافت شد اما این تعداد پاسخگو نیست و نیاز است که بازهم در این مسیر گام برداریم.

وی با بیان این که از ۷۲ هزار دستگاه تاکسی در شهر بالغ بر ۷۰ درصد نیاز به نوسازی دارند، یادآور شد: در این مسیر با تفاهم خوبی که با دولت برای نوسازی و برقی‌سازی صورت گرفت، سقف ۵۰ هزار دستگاه تاکسی برقی در نظر گرفته شده است که در همین راستا هر هفته جلسه‌ای را با حضور وزیر صمت برگزار می‌کنیم و دو الگو در این مسیر دنبال می‌شود تا تاکسی‌ها امسال مورد استفاده قرار بگیرد.

برنامه‌ریزی برای تامین ۴۰۰ هزار موتور برقی تا پایان برنامه چهارم  

زاکانی با تاکید بر لزوم برقی‌سازی موتورهای کار گفت: براساس تفاهمی که با دولت بسته‌ایم، برای امسال تامین ۳۵ هزار دستگاه موتور برقی و جایگزین شدن آنها با موتورهای کار پیش‌بینی شده است و تا پایان برنامه چهارم شهر تهران، تامین ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را در دستور کار داریم.

شهردار تهران با اعلام این که شیوه پرداخت جدید برای خرید بلیت مترو و اتوبوس و کرایه تاکسی عملیاتی خواهد شد، اظهار کرد: آغاز این طرح بین یک یا دو هفته آینده در مترو خواهد بود و شیوه پرداخت با همکاری سازمان فاوا و حوزه فناوری شهرداری تغییر می‌کند که این اقدام خبر خوشحال‌کننده‌ای برای مردم است و از وضعیت اسفناک امروز خارج خواهیم شد.

وی با بیان این که در حوزه معاینه فنی ۵۴ مرکز داشتیم که به ۶۴ مرکز افزایش یافته است، یادآور شد: تکمیل پایانه شرق از تیرماه امسال آغاز شده است و فاز اول آن در بهمن‌ماه به بهره‌برداری خواهد رسید. زمانی که دوره پنجم مدیریت شهری این پایانه را تحویل گرفت، ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و زمانی که به ما تحویل دادند ۷۵ درصد پیشرفت داشت و با ۱۲ درصد پسرفت روبه‌رو بود.

تا پایان امسال تعداد اتوبوس‌های تهران به بیش از ۴۳۰۰ دستگاه می‌رسد

زاکانی با اعلام این که برای احداث ۵ هزار دستگاه شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران برنامه‌ریزی شده است، عنوان کرد: ۳۶۰ هزار شعبه برق در تهران وجود دارد که عمده آنها مصرف ۱۴۰ وات به بالا دارند و قرار شد توسعه روشنایی تهران با تفاهم‌نامه با دولت انجام شود و به نوعی پرونده شرایط بد آلودگی هوا که مربوط به این حوزه است، بسته شود.

شهردار تهران با بیان این که برای اول مهر امسال تا کنون ۴۰ دستگاه اتوبوس از شرکت عقاب و ۹۷ دستگاه از وزارت کشور دریافت کرده‌ایم، گفت: تا مهرماه ۱۲ دستگاه از اسنا و ۱۰۰ دستگاه دیگر از عقاب‌افشان تحویل خواهیم گرفت. در مجموع تا پایان سال قرارداد یک هزار و ۶۶۰ دستگاه اتوبوس را داریم که ۷۰۰ دستگاه متعلق به شرکت عقاب، ۱۵۶ دستگاه متعلق به اسنا و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس برقی ۹ متری و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری است و از سویی دیگر، تعهد دولت نیز تامین ۶۴۰ دستگاه اتوبوس دیگر است. همچنین ۶۲ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری نیز تا پایان سال تحویل داده خواهد شد. با مپنا نیز قرارداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی منعقد شده است که هنوز ضمانت‌نامه تحویل نداده‌اند.

زاکانی ادامه داد: تعهد تحویل یک هزار و ۵۴۸ دستگاه اتوبوس تا پایان امسال به ما داده شده است و هزینه‌های قراردادهای مربوط به آنها را پرداخت کرده‌ایم. با تامین این اتوبوس‌ها تعداد اتوبوس‌های پایتخت تا پایان امسال به ۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه می‌رسد که این به جز ۵۰۰ دستگاه اتوبوسی است که باید اورهال شود و تا پایان سال تحویل داده شود.

وی افزود: علاوه بر موارد ذکرشده، مجوز ورود یک هزار دستگاه اتوبوس کم‌کارکرد نیز داریم. در این زمینه با چند تیم وارد مذاکره شده‌ام و تیم‌های ما بازدیدها را انجام دادند و چند پیشنهاد در این خصوص مطرح شده است. این هزار دستگاه علاوه بر تمام دستگاه‌هایی است که تعداد آن اعلام شد. اگر بتوانیم ۵ هزار دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر داشته باشیم، در تاریخ حمل‌ونقل شهر بی‌نظیر است.

چند برابر تعهدات خودمان برای خرید اتوبوس در سال جاری عمل کرده‌ایم

زاکانی همچنین در پاسخ به پرسش نرجس سلیمانی گفت: در بودجه امسال ۸ هزار میلیارد تومان برای اتوبوس در نظر گرفته است و این یعنی شهرداری حداکثر باید هزار دستگاه اتوبوس را تا پایان سال تحویل دهد. در کل دوره آقای قالیباف یک هزار و ۵۵۰ دستگاه اتوبوس در ۱۲ سال خریداری شد و دوره قبل نیز تنها حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس خریداری شد.

شهردار تهران ادامه داد: میزان تعهدات شهرداری برای خرید اتوبوس در سال جاری ۸ هزار میلیارد تومان است، در حالی که ما ۲۸ هزار میلیارد تومان یعنی چند برابر آن را عملیاتی کرده‌ایم که ۱۷ هزار میلیارد تومان از آن تا پایان سال تحویل داده می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش ناصر امانی درباره اختصاص اعتبارات لازم برای ناوگان مترو گفت: قطارهای ما با اختصاص بودجه اورهال شده‌اند و بازسازی آنها با باد هوا که نبوده است. فاجعه است اگر بگوییم در دوره قبل چه اتفاقاتی افتاده است؟ در حال حاضر ۲ هزار و ۸۳۵ دستگاه اتوبوس در تهران فعال هستند و روزانه این آمار در سامانه قابل رویت است و مشکلی از بابت آمار نداریم.

بیش از ۱۶۰۰ اتوبوس به صورت روزانه در حال چرخش هستند  

زاکانی با بیان این که تعداد اتوبوس‌های شاغل در حال چرخش در سطح شهر کمتر از ۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است، گفت: در بهترین آمار شهرداری تهران، ۴ هزار و ۹۶۰ دستگاه اتوبوس در سال ۱۳۸۹ وجود داشته، اما به این معنا نیست که در آن زمان تمامی این دستگاه‌هها در حال چرخش بوده‌اند. اکنون نیز از ۲ هزار و ۸۳۵ دستگاه اتوبوس فعال، بیش از یک هزار و ۶۰۰ دستگاه به صورت روزانه در سطح شهر در حال چرخش هستند.

شهردار تهران ادامه داد: باید نوع نگاه نسبت به کار مدیریت شهری دقیق باشد. اعداد اتوبوس‌های در حال چرخش در هر روز متفاوت است. ما ۱۲۹ رام قطار AC و ۴۲ رام قطار DC داریم و در مجموع به ۱۷۱ رام قطار می‌رسد، اما بنابر اقتضا و شرایط تعداد رام‌های فعال به طور میانگین ۱۴۰ رام است.

زاکانی با بیان این که زمان تحویل قطارها و اتوبوس‌ها به تولیدکننده بستگی دارد، اظهار داشت: قراردادهای ما زمان‌بندی‌شده هستند و زمان تحویل براساس تعهدات فی ما بین است و امیدواریم به تعهدات خود عمل کنند. برای قطارهای مترو با طرف چینی به توافق رسیده‌ایم و از هفته قبل که مبالغ واریز شده است، متعهد شدند که ۱۸ ماه را به ۱۲ ماه کاهش دهند؛ لذا اولین رام‌ها ۱۲ ماه آینده وارد ناوگان می‌شود.

وی در پایان گفت: اتوبوس‌های دیزلی که از تولیدکنندگان داخلی خریداری می‌شوند، دارای استاندارد یورو ۵ هستند. همچنین برخی اتوبوس‌ها نیز برقی هستند و ما خرید اتوبوس در هر دو بخش گازوئیلی و برقی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز