واکنش اعضای شورای شهر به حادثه پله برقی علیآباد
اعضای شورای شهر تهران اظهاراتی را درباره حادثه پله برقی علیآباد مطرح کردند.
به گزارش ایلنا از سایت شهر، حبیب کاشانی در یکصد و شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارش حادثه پله برقی در تهران از سوی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، گفت: نمیدانیم سازمان زیباسازی، حوزه حمل و نقل و یا سازمان آتش نشانی در این زمینه مسئولیت دارند؟ ما برای این حادثه عذرخواهی میکنیم که یکی از اتباع عزیز دچار این سانحه شدند و باید در تمام مراحل کنار خانواده باشیم تا درد آنها کاهش یابد.
وی افزود: آیین نامهای را در خصوص پلههای برقی داریم و شهرداری تهران مکلف شده پس از ابلاغ مصوبه دستورالعمل را تهیه کند و ارائه دهد اما هنوز ارائه نداده است.
کاشانی تأکید کرد: همسو با توسعه کمی، به نگهداشت توجه بسیار کمی شده و بر اساس گزارش دادگستری در پایان سال ۱۴۰۰ آمار پلههای روشن ۵۲ درصد بوده که ۱۰ درصد ایمن بوده اند.
وی با بیان اینکه تعمیرات به صورت مقطعی غیرمنطقی بوده و فاقد توجیه اقتصادی است، یادآور شد: ۲۹ برند پله برقی وجود دارد که بعضا در کشور خود نیز فعال نیستند و کیفیت و استاندارد لازم را ندارند و موجب شده شهرداری تهران نسبت به تأمین تجهیزات با مشکل مواجه شود.
کاشانی تأکید کرد: ۱۲۱ پل و ۴۸۴ پله برقی بدون در نظر گرفتن عوامل محیطی و اجتماعی، ساعت کارکرد و قرارگیری در مجاورت اماکن پرتردد مورد استفاده شهروندان است. تجهیزات پلها و امکانات ایمنی از ۲۵ مکانیزم دنیا از ۱۵ مکانیزم برخوردار هستند.
ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آتش نشانی نمیتوانست مانع قطع شدن دست این کودک شود، گفت: سوال من از شهرداری این است که گفته شده هفت بار با شهرداری تماس گرفتند و گفتند این پله برقی خاموش است و علت آن نقص فنی است؛ چون شهرداری تعمدا پله را خاموش نمیکند و نقص فنی دلیل این خاموشی بوده است.
وی با بیان اینکه باید در این زمینه عذرخواهی کنیم، تأکید کرد: باید کارشناس دادگستری اعلام کند که چه میزان عابر و چه میزان شهرداری در چنین حادثهای مقصر است؟ از روزی که این اتفاق افتاده شورا و شهرداری مورد حمله است وای کاش مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اطلاعیه میداد و عذرخواهی میکرد نه اینکه تقصیر را بر گردن یک کودک انداخت. من به جای روابط عمومی شهرداری ابراز تأسف و همدردی میکنم و حق این خانواده میدانم که علیه شهرداری اقامه دعوی کنند. همه گناه را بر گردن طفل بیگناه افغانی نیندازیم.
جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه علاوه بر دلجویی از خانواده باید موارد درمانی دنبال شود، گفت: به جای توجیه باید به دنبال رفع نواقص برویم. فاصله باید ۳ میلی متر باشد و وقتی این فاصله افزایش پیدا کند و دندهها بکشند چنین حادثهای رخ میدهد.
وی افزود: تمام ابراز و امکانات باید در چنین مواردی در اختیار قرار بگیرد تا در صورت بیاحتیاطی فرد از آسیب دیدن جلوگیری شود و اینکه بگوییم خودتان مواظب خودتان باشید بیمسئولیتی مسئولان است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه این یکی از فرضیاتی است که بر اساس آن سناریو مطرح میکنیم، یادآور شد: سازمان زیباسازی تخصصی در این زمینه ندارد و مرتباً ایمنی پلههای برقی بین سازمانهای شهرداری جابجا شده و بنده پیش از این نیز اعلام کردم که مسئولیت باید به شهرداری مناطق واگذار شود. اینکه بگویند بیمه مسئولیت داریم خارج از ادب مسئولیت است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با تأکید بر اینکه باید به فوریت تصمیم گیری شود و در سطح ناحیه باید برای آن اقدام شود، تصریح کرد: وقتی ۵۰۰ پله برقی داریم سازمان زیباسازی نمیتواند تمام این پلهها را ببیند اما شهردار منطقه میتواند تعداد کمتری را بررسی و ارزیابی کند.
سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه پله برقی مکانیزه نداریم، گفت: اینکه چنین سیستمی در فضای باز که بارندگی و باد را شاهد هستیم، به کار گرفته شود درست نیست چون دستگاههای مکانیکی به خاک حساسیت دارند و استفاده از آنها توجیه فنی ندارد و اصلا درست نیست.
وی افزود: اکثر پلهها مستعمل شده و این زنگ خطر است و ممکن است که اتفاقات بدتری بیفتد؛ ما طرحی را دادیم که پلهها به رمپهای هشت درصدی و یا پلههای ۱۳ سانتی متری تبدیل شوند و معلولان نیز بتوانند از رمپها استفاده کنند.
آقامیری با بیان اینکه ما طرح را به سازمان زیباسازی ارائه دهیم، یادآور شد: بر اساس اعلام سازمان زیباسازی ۵۳ پله در حال جمع آوری و تبدیل به رمپ هشت درصد است و پیشنهاد بنده این است که یک طرح دوفوریتی در شورا ارائه دهیم و بر آن اساس در طول یک سال تمام پلههای برقی جمع آوری و به رمپ تبدیل شوند.
مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه قطعا و احتمالا مقصری در این حادثه وجود دارد و باید شناسایی شود، گفت: ما منتظر نظر کارشناسی میمانیم، اگر استانداردها رعایت شده بود که هیچ اما اگر کوتاهی شده بود فرد، پیمانکار و یا مدیر بالاتر باید مورد برخورد قرار بگیرند.
قدرت اله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه اورژانس شرکت شهر سالم با حضور متخصصین در محل حادثه حضور داشت، تأکید کرد: بعد از اینکه گمان کردند ممکن است شرایط بیمارستان مناسب نباشد به بیمارستانی بهتر منتقل شد. تماس تلفنی با پدر این کودک برقرار و دلجویی شد و معاون خدمات شهری در بیمارستان حضور یافت و تمام هزینههای درمانی نیز توسط شرکت شهر سالم پرداخت شد. هم اکنون نیز نیروهای شرکت شهر سالم در بیمارستان و در کنار خانواده این نوجوان حضور دارند.