کرسی علمی «اعجاز عاطفی قرآن کریم» در دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی برگزار شد

کرسی علمی، ترویجی با عنوان «اعجاز عاطفی قرآن کریم» به همت کمیته دستگاهی کرسیهای نظریهپردازی آن دانشگاه تحت اشراف دبیرخانه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالن جلسات ساختمان مرکزی دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی برگزار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی، حامد شریعتی نیاسر عضو هیئت علمی دانشکده قرآن و حدیث و استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی به عنوان ارائهدهنده این کرسی ترویجی، به این موضوع اشاره کرد که اعجاز قرآن کریم از مسائلی است که از همان بدو نزول قرآن مورد تاکید خود قرآن کریم بوده است و همگان در برابر آن سر تعظیم فرود آوردهاند و قرآن کریم از هر حیث پدیدهای خارقالعاده به شمار میآید که رسول خدا به فرمان الهی برای اثبات صدق نبوت خود بر مردمان عرضه داشته است و علیرغم فریاد بلند تحدی و هماورد خواهی قرآن کریم در طی قرون و اعصار، تاکنون هیچیک از افراد جن و انس توان مقابله با آن را نداشته و نتوانستهاند مانند آن را بیاورند و این امری است که محققان و اندیشمندان مختلف اعم از مسلمان و غیر مسلمان را به حیرت واداشته و در صدد برآمدهاند تا با ارائه دیدگاهها و نظریات مختلف و بررسیهای گوناگون علمی و پژوهشی به کشف حقیقت این اعجاز نایل شوند اما در این مسیر هرچه بیشتر پژوهش کردند جز حیرت و شگفتی در برابر عظمت این کتاب آسمانی چیز دیگری نیافتند گرچه هریک به فراخور در طول تاریخ نکاتی در این خصوص مطرح کرده و وجهی را برای اعجاز قرآن برشمردهاند.
وی با استناد به روایتی با این مضمون که «خداوند تبارک و تعالی، آن را تنها برای زمانی خاص و مردمی خاصّ قرار نداده است. از این رو، در هر زمانی و برای هر مردمی، تا روز قیامت، تازه و با طراوت است» ضرورت پرداختن به اعجاز قرآن از منظری جدید را یادآور شده و عنوان کرد که اعجاز عاطفی قرآن کریم علیرغم مباحث گسترده اعجاز در طول تاریخ قرآن کریم، مبحثی نو و تازه به نظر میرسد و قرآن کریم با تقویت و تاکید بر عاطفه توحیدی، بشر را به سمت «توحید العواطف» در مسیر الهی و رسیدن به سعادت ابدی دعوت میکند که نتیجه آن تحول اعجاز گونه جامعه بشری و ایجاد مدینه فاضله خواهد بود که نمونه بارز آن توسط رسول خدا صلی الله علیه و آله بر مبنای قرآن کریم در صدر اسلام شکل گرفت.
در ادامه ناقد اول دکتر حسن اصغرپور عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد بر ضرورت توجه به ضوابط روششناختی در طرح بحث اعجاز و نیز تبیین بهتر وجه تمایز دیدگاه اعجاز عاطفی از دیگر وجوه اعجاز به خصوص اعجاز تربیتی قرآن کریم تأکید کرد چرا که علیرغم وجود شگفتیهای فراوان در قرآن کریم اینگونه نیست که تمام شگفتانههای آن را بتوان اعجاز تلقی کرد.
ناقد دیگر جلیل پروین عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی و معاون آموزشی آن دانشگاه نیز بر توجه به دلایل پیشینی تاریخی و نیز رویکرد پسینی میدانی در این بحث تأکید کرد و ضرورت روشنتر شدن تعریف اعجاز عاطفی و مشخص شدن حدود و ثغور آن را بیان داشت و عنوان کرد که گرچه «اعجاز عاطفی» و قرار گرفتن کلمه اعجاز در کنار عاطفه امری نو میباشد اما با توجه به همپوشانی ظاهری که در دید نخست، میتواند با بحث مشهور «اعجاز تأثیری» داشته باشد لازم است مدعای بحث و ابعاد و حدود و ثغور آن کاملا مشخص گردد و مثالهای ارائه شده در بحث به گونهای باشد که فراتر از صرف یک بحث موردی با عنوان عاطفه در قرآن یا بعد عاطفی انسان در قرآن را تداعی کند.
در ادامه نیز برخی از شرکت کنندگان حضوری و نیز مشارکت کنندگان بر خط در این برنامه علمی به طرح سوالات خود پرداختند و جمعبندی نهایی توسط دبیر جلسه شفیعینیا معاون پژوهشی دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی ارائه شد.
این برنامه پنجمین کرسی از مجموعه کرسیهای علمی برگزار شده در دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی و تحت اشراف دبیرخانه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.