افزایش سقف انتشار اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ برای توسعه متروی تهران
باتوجه به افزایش قابل توجه بهای کالا و خدمات در سالهای اخیر از یک سو و لزوم توسعه شبکه حملونقل عمومی کلانشهرها از سوی دیگر، انتظار مدیریت شهری در شهرهای بزرگ، بهرهمندی بیشتر از حمایتهای دولتی است. یکی از مصادیق این حمایت، صدور مجوز انتشار اوراق مشارکت برای تامین به موقع منابع مالی و رفع نیازهای ضروری سیستمهای حملونقلی در کلانشهرها است.
به گزارش ایلنا به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو)، سال گذشته (۱۴۰۱) سقف انتشار اوراق مشارکت به منظور پشتیبانی و توسعه شبکه حملونقل عمومی کلانشهرهای کشور ۶ هزار میلیارد تومان بود که از این مبلغ، سهم شبکه متروی تهران با تمام برنامههای وسیع و توسعهای آن، فقط ۱۳۰۰ میلیارد تومان شد. این ۱۳۰۰ میلیارد تومان بابت تکمیل خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ مترو و با تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت به نسبت ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد سهم دولت، در حال انتشار بوده و بهزودی فروش صد درصد آن انجام میشود.
البته با موافقت وزیر کشور و صدور مجوز از سوی سازمان برنامه و بودجه، برای رفع نیازهای متعدد شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت، مقرر شد هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی دیگر و این بار با تضمین پرداخت ۱۰۰ درصدی توسط شهرداری تهران بابت تکمیل خط ۶ انتشار یابد. این در حالی است که اوراق مشارکت اختصاصیافته به مترو در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۸۵۰ و ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.
اما برای سال ۱۴۰۲ سقف انتشار اوراق مشارکت جهت حمایت از سیستم حملونقل عمومی کلانشهرهای کشور نسبت به سال ۱۴۰۱ سه برابر شده و به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در چنین وضعیتی، سهم پایتخت با ۱۲ میلیون نفر جمعیت ساکن و شناور در طول روز و نیازهای انکارناپذیر شبکه حملونقل عمومی آن، قاعدتا باید بسیار بیشتر از رقم سالهای اخیر باشد تا بتوان کمبودها و کاستیها را در کوتاهترین زمان ممکن رفع و رجوع کرد و مزیتهای بهرهمندی از وسایل نقلیه عمومی استاندارد و بهروز را برای مخاطبان به منصه ظهور رساند تا دعوت به عدم استفاده غیرضروری از خودروهای شخصی در کارهای روزمره منطقیتر به نظر آید.