معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:
سرعت بخشیدن به تولید علم در کشور موجب ارتقای جایگاه علمی کشور میشود
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در همایش ملی مدیران اطلاعرسانی پزشکی و روسای کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی، عنوان کرد: امروزه نمیتوانیم یک فرد هیات علمی را تنها بر مبنای رتبه H-index دانشمند بنامیم باید شاخصهای همه جانبهای برای سنجش و ارزیابی دانشمندان تعیین شود که این مسئولیت مدیران اطلاعرسانی علوم پزشکی است.
به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، یونس پناهی، با بیان اینکه دستیابی به علم سلطه و حاکمیت میآورد و هر جامعه صاحب دانش در عرصه بین المللی آبرومند است، یادآور شد: در حوزه سلامت شاخصهای ارزیابی علمی و مرجعیت در اختیار مدیران اطلاعرسانی است. هر چه در جامعه تولید علم و فناوری انجام شود ولی ملاک و معیاری برای سنجش نباشد امکان رشد و توسعه هم میسر نخواهد بود.
پناهی ضمن تاکید بر اهمیت شتاب تولید علم و فناوری، تصریح کرد: میانگین سرعت تولید علم در کشور در همه علوم ۷.۴۴ است و در علوم پزشکی ۸.۳۳ است باید توجه داشت در صورتی میتوان جایگاه علمی فعلی را حفظ کرد و حتی آن را ارتقا داد که این عدد نسبت به کشورهای منطقه مقایسه شود و با نگاه آینده نگرانه نسبت به تعیین راهبردهای کلیدی برای رشد تولید علم در کشور سیاستگذاری صورت پذیرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در ادامه به مقوله فناوری اشاره و اظهار کرد: مسیر مقاله باید به فناوری و محصول منجر شود. حال این محصول میتواند یک کالا، یک خدمت یک دستورالعمل و پروتکل باشد که سبک زندگی افراد جامعه را به سمت سلامت بیشتر هدایت کند. همینطور باید از علوم و ابزارهای جدید و فناورانه مانند هوش مصنوعی برای مدیریت آمار و بیگ دیتاها استفاده کرد.
به گفته وی، ایران در حوزه فناوری در رتبه ۵۳ جهانی قرار دارد که طبق برنامهریزیها باید به رتبه ۳۵ برسیم.
پناهی در ادامه به بازدید از سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب اشاره و عنوان کرد: در گذشته شور و استقبال بسیار بیشتری در این نمایشگاهها شاهد بودیم این شور و اشتیاق باید با روشهای حمایتی و تشویقی احیا شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در ادامه با بیان اینکه کتابخانههای مراکز درمانی زیبنده جایگاه علمی کشور نیست و باید برای آن فکری شود، خاطرنشان کرد: کتابخانههای مراکز درمانی نباید محلی برای ذخیره کتابهای تاریخ گذشته باشد بلکه کتابهای ارزشمند از جنبه محتوایی و تخصصی به روز باشد و به کتابهای علوم جدید بیشتر بها داده شود. ضمن اینکه در ارزشیابیها باید به کتابخانهها امتیاز بیشتری داده شود.