خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با ایلنا:

رشته‌های دانشگاهی دارای فارغ‌التحصیلِ بیکار باید حذف شوند

رشته‌های دانشگاهی دارای فارغ‌التحصیلِ بیکار باید حذف شوند
کد خبر : ۱۳۵۱۳۸۰

رئیس دانشگاه شیراز گفت: باید نیازهای جامعه ارزیابی شود و تناسب این نیازها با رشته‌های دانشگاهی موجود بازنگری شود. در این رابطه پیشنهاد مکتوبی به وزارت علوم داده بودیم که روی این پیشنهاد اقداماتی هم صورت گرفته که حالا باید جدی‌تر دنبال شود.

«محمد موذنی» رئیس دانشگاه شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با سخنان اخیر رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر آمایش دقیق رشته‌های علمی و پذیرش دانشجو در آنها متناسب با نیازهای کشور اظهار کرد: نکته‌ای که رهبری فرمودند از دغدغه‌های ماست و اتفاقا روی آن کار می‌کنیم. قبلا پیشنهادی برای تشکیل دفتری در وزارت علوم داده بودیم تا روی رشته‌های مختلف و فارغ التحصیلان این رشته‌ها رصد صورت بگیرد تا ببینیم این افراد در چه فضاهایی مشغول به کار می‌شوند. 

موذنی افزود: باید نیازهای جامعه ارزیابی شود و تناسب این نیازها با رشته‌های دانشگاهی موجود بازنگری شود. در این رابطه پیشنهاد مکتوبی به وزارت علوم داده بودیم و فکر می‌کنم در آذرماه سال گذشته این اتفاق افتاد و از سوی معاونت آموزشی دانشگاه شیراز این درخواست به دفتر وزیر علوم ارسال شده است. 

رئیس دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه روی این پیشنهاد اقداماتی هم صورت گرفته که حالا باید جدی‌تر دنبال شود، اظهار کرد: مسئله‌ای که رهبری بر آن اشاره داشتند، در دانشگاه‌های کشور عمومیت دارند و در همه دانشگاه‌ها، تعدادی از رشته‌ها فارغ التحصیلانی دارند که متاسفانه فرصتی برای اشتغال ندارند و این برنامه را داریم که تجدیدنظری در همین راستا صورت بگیرد. 

موذنی یادآور شد: به نظر می‌رسد باید رشته‌هایی که فارغ التحصیلان آن از یک درصدی به بعد مشغول به کار نمی‌شوند، حذف شوند، چراکه نشانگر این نکته است که نیاز به چنین رشته‌هایی در کشور به حداقل رسیده و پذیرش در این رشته‌ها تنها در چند دانشگاه کفایت می‌کند و نیازی نیست که همه دانشگاه‌ها پذیرای چنین رشته‌های تحصیلی باشند که بعد از پایان تحصیل با جمعیت فارغ التحصیلان بیکار مواجه شویم. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در کنار رصد چنین رشته هایی، لازم است به رشته‌های تحصیلی جدیدی فکر کنیم که در شرایط روز به آن‌ها بیشتر نیاز داریم. بنابراین نیاز به شناسایی چنین تخصص‌هایی هست و باید برنامه ریزی دقیقی در راستای راه اندازی رشته‌های نو در دانشگاه‌های کشور صورت بگیرد. 

عضو هیئت علمی و استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز با بیان اینکه تحولات گسترده و سریع در دنیا نیازهای متفاوتی هم به وجود آورده است، عنوان کرد: همین حالا فضای مجازی از جمله بسترهایی است که همه درگیر آن هستند، اما کارشناس حرفه‌ای که به مردم کمک کند تا این فضا را بهتر بشناسند و راه‌های بهره گیری مفید از این ابزارها و فضا را یاد بگیرند نداریم. یک کارشناس متخصص و آگاه می‌تواند از آسیب‌هایی که فضای مجازی ممکن است به همراه داشته باشد جلوگیری کند و با آگاه‌سازی مردم، کمک بزرگی به کشور خواهد شد و برای این امر متخصص نیاز داریم که می‌بیییم امروز خیلی جدی در این حوزه به پرورش کارشناس نپرداخته ایم. همچنین در رابطه با موضوعاتی مانند اعتیاد و پیشگیری از آن در جامعه و خیلی از مشکلات اجتماعی دیگر به کارشناسانی با علم روز نیاز داریم و در رشته‌هایی از جمله مشاوره خانواده نیازهایی مطرح است و برخی خانواده‌ها درگیر مسائل هستند، که نیاز است یک کارشناس خبره به آنها کمک کند. باید این مشاوران به اندازه کافی در جامعه حضور داشته باشند تا دسترسی آسان‌تری به آن‌ها فراهم شود و زمانی که چالش‌های خانوادگی منجر به طلاقی به وجود می‌آید، بتوان از شیوع این آسیب جلوگیری و به سلامت خانواده‌ها کمک کرد. 

او خاطرنشان کرد: در حوزه‌های علوم انسانی واقعا نیازهای متعددی وجود دارد که می‌دانم در برخی دانشگاه‌ها روی آن کارهایی هم انجام شده است، اما آن موضوعی که رهبر انقلاب بر آن تاکید داشتند به همه ما کمک می‌کند تا جدی‌تر به رفع مسئله بپردازیم و آن را عملی کنیم. 

موذنی در خصوص تاکید رهبر انقلاب بر عواقب نبود بستر شغلی برای فارغ‌التحصیلان برخی رشته‌ها و ارتباط چنین وضعیتی با ایجاد نارضایتی در جوانان نیز گفت: وقتی دانشجویی در رشته‌ای فارغ التحصیل می‌شود و مدرک آن را دریافت می‌کند دیگر به هر کاری تن نمی‌دهد. کسی که دارای کارشناسی ارشد یا دکتری است به امیدی درس خوانده و وقتی کار پیدا نمی‌کند با خودش می‌گوید شاید اگر بعد از دیپلم یا لیسانس مشغول کار می‌شدم، حالا در زندگی جلوتر بودم در حالی که این افراد سال‌ها در رشته‌ای درس خوانده‌اند و حاضر هم نیستند مشغول به هر کاری شوند از سوی دیگر سرمایه و عمر خود را صرف کرده‌اند و خوب این احساس که به هدف نرسیده‌اند برای آنها ناخوشایند است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز