از سوی آفرینشهای ادبی و هنری کانون؛
هفدهمین دو فصلنامه «نشانی» منتشر شد
هفدهمین دوفصلنامه «نشانی» از سوی آفرینشهای ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مطالب متنوعی از آثار اعضا و مربیان مکاتبهای کانون منتشر شد.
به گزارش ایلنا از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، دوفصلنامه «نشانی» بازتاب فعالیت بخش مکاتبهای مرکز آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کشور و حاصل تلاش کارشناسان و مربیان ادبی این بخش است که هر شش ماه یک بار منتشر میشود.
بر اساس این خبر، دفتر هفدهم دوفصلنامه «نشانی» مربوط به فصل پاییز و زمستان سال ۱۴۰۱ است.
فرزانه رحمانی انتخاب مطالب و گردآوری آثار این دو فصلنامه و ایمان اوجیان کار گرافیک و صفحهآرایی آن را بر عهده داشتهاند.
دوفصلنامه «نشانی» شامل بخشهایی همچون؛ نامههای برگزیده اعضا و مربیان، شعرنامه، داستاننامه، کتابنامه و نامههای ماندگار از بزرگان هنر و ادبیات است. همچنین بخشی با عنوان «دلنامه» به معرفی اعضای قدیمی بخش مکاتبهای، دلنوشتهها و خاطرههای آنها از دوران عضویتشان میپردازد، اعضایی که اکنون هر کدام جزء چهرههای مطرح کشور در حوزههای ادبی، فرهنگی و هنری هستند.
مطالب این شماره شامل «خدای خوب من، ای مهربانترین دوست» به قلم انسیه موسویان، «فهرست اصول استفاده از علائم نگارشی و کاربرد آن» از نیما شفیعزاده، شعرهایی از سلمان هراتی و سلمان احمدوند و ناظم حکمت؛ شاعر، داستان «نامهای از خانه» از نویسندهی نیجریهای تبار ای. سی. ازاندو، معرفی کتابهای «باغبان به قلم هما اجتهادی و «گوشهی دنج کلاس» به قلم فرزانه رحمانی، انعکاس ویژهبرنامهی «مداد دوستی» از برنامههای آفرینشهای ادبی استان کردستان در صفحهی کارنامه، نامههای برگزیده اعضا و مربیان سراسر کشور، نامههایی سبز از گیلان؛ نامهی اکبر رادی به مجید دانش آراسته و نامهی آلبرکامو به معلمش پس از بردن جایزه نوبل، دلنامهای از فاطمه ظهیری کارشناس ادبیِ کانون استان مرکزی و مربیاش؛ اکبر دانشطلب؛ کارشناس مسئول شورای شعر و ترانهی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی فیلمِ انجمن ادبی و کیک سیبزمینیِ گرنزی است.
بخش مکاتبهای آفرینشهای ادبی که پیشینهای طولانی دارد ابتدا با نام «مرکز بررسی آثار» آغاز به کار کرده است و در حال حاضر بیش از ۶هزار عضو کودک و نوجوان در سراسر کشور آموزشهای تخصصی در زمینه نوشتن خلاق، شعر و داستان را در قالب نامه از مربیان خود دریافت میکنند.
کودکان و نوجوانان مناطق محروم و روستایی که به مراکز فرهنگی هنری ثابت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دسترسی ندارند، بیشترین اعضای مکاتبهای را تشکیل میدهند.
یادآوری میشود کودکان و نوجوانان علاقهمند به نوشتن شعر یا داستان در دورترین نقاط کشور که امکان حضور در کارگاههای ادبی مراکز ثابت و سیار کانون را ندارند، میتوانند آثار خود را از طریق نامه یا به صورت الکترونیکی (ایمیل) به مرکز آفرینشهای ادبی کانون استان خود ارسال و از همین مسیر آموزشهای تخصصی در زمینهی نوشتن خلاق، شعر یا داستان را دریافت کنند.
شماره هفدهم دوفصلنامه «نشانی» در ۹۴ صفحه با قطع رحلی از سوی مدیریت آفرینشهای ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.
نسخه الکترونیک هفدهمین دوفصلنامه «نشانی»