خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت علوم:

نبود تجهیزات آزمایشگاهی باعث کندی جهش می‌شود

نبود تجهیزات آزمایشگاهی باعث کندی جهش می‌شود
کد خبر : ۱۳۴۱۰۵۶

سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مشاور وزیر گفت: ۳۳ درصد مقالاتی که اساتید ما ارائه می‌کنند با همکاری اساتید خارجی است؛ این یعنی دانشمندان دنیا ما را قبول دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  «علی شمسی پور» سخنگوی وزارت علوم و مشاور وزیر عصر امروز ۲۴ اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: تولیدات آزمایشگاهی دانشگاه‌های ما به سمت فرسودگی رفته است. تجهیزات ابزار کار علمی است. نبود این تجهیزات باعث می‌شود جهش ما کند شود. با مجوزی که رهبر انقلاب دادند، رقم بالایی برای به روزرسانی تجهیرات مربوط به وزارت علوم تزریق شد و تجهیزات دانشگاهی ما نسبت به سالهای گذشته تغییر خوبی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت علوم تاکید کرد: اگر این روند ادامه یابد، سال بعد نتایج این تزریق و نو شدن نتایج مثبت بیشتری خواهد داشت. تلاش‌های زیادی هم برای اصلاح آیین نامه‌ها اتفاق می‌افتد تا اساتید تولیدات علمی خود را به میان بیاورند. از جمله این اصلاحات تعیین مشوق‌ها و حمایت از اساتید جوان دانشگاه بود.

شمسی‌پور اظهار کرد: اساتید جوان دانشجوهای زیادی ندارند و باید مشوق‌هایی برای آن‌ها و تحقیقات علمی‌شان تعیین کرد. البته شاخص‌های آموزشی فرهنگی و اجرایی هم در این اصلاحات دیده شده است.

او در مورد رشد رتبه علمی ایران در رتبه‌بندی ایندکس گفت: رتبه ما به ۴۲۳ رسیده است. ما همچنین بیش از ۴۲۳ مقاله از دانشمندان خودمان در مجلات بین المللی داریم که این رشد نوعی شاخص کیفی است و به کلی تعداد استنادات خارجی‌ها به ما افزایش یافته است.

او ادامه داد: دیپلماسی علمی و تقویت آن از موضوعات مورد توجه است. در حال حاضر ۳۳ درصد مقالاتی که اساتید ما ارائه می‌کنند با همکاری اساتید خارجی است یعنی یک سوم مقالات ما با خارجی هاست این یعنی دانشمندان دنیا ما را قبول دارند. در این تعامل کشورهای متنوعی هم هستند.

شمسی‌پور با اشاره به رشد رتبه دانشگاه‌های کشور در دنیا، گفت: نشریات نمایه شده ما تا سال ۱۴۰۰ در اسکوپوس ۱۰۱ نشریه بود و ۲۵ نشریه نمایه دیگر در طول سال به این رقم اضافه شده است. دغدغه‌ای که در کشور وجود دارد این است که این همه تولید علمی چه می‌شود؟ ما با کمک این تحقیقات علمی می‌توانیم ارتباط خوبی با صنعت ایجاد کنیم که مهم ترینش فرصت مطالعاتی جامعه و صنعت است.پیش از این ۲۶۰ عضو هیأت علمی از فرصت مطالعاتی استفاده می‌کردند و حالا ۶۹۰ عضو فرصت مطالعاتی به دست آورده‌اند. استادها با وجود این فرصت‌ها ملزم هستند برای پیشبرد و رشد در این فرصت‌ها شرکت کنند.

او اضافه کرد: مبلغ ارتباط با صنعت از ۳۱ هزار میلیارد ریال به ۴ هزار و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده که افزایش ۵۰ درصدی داشته است. تعداد اعضای هیأت علمی که از فرصت مطالعاتی صنعتی استفاده می‌کنند از ۴۶۰۰ عضو هیات علمی به ۶۳۰۰ عضو هیأت علمی رسیده اند.

او بیان کرد: سامانه نظام ایده‌ها و نیازها در این مدت تکمیل شده و بیش از ۶ هزار نیاز فناورانه در این سامانه ثبت شده است. سال ۹۹ شرکت‌های دانش بنیان ما توانستند ۶۰ هزار شغل ایجاد کردند و در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۷۰ هزار رسید و امسال به ۱۱۲ هزار شغل رسیده است. واحدهای فناور ۱۳۹۹ در سال ۹ هزار بود و حالا نزدیک ۱۲ هزار واحد رسیده است.

شمسی‌پور عنوان کرد: اتفاق دیگر اینکه اطلاعات نخبگان و اساتید ما در درگاه دانا جمع آوری می‌شود که این درگاه ساخته و فعال می‌شود.

شمسی‌پور تصریح کرد: دانشگاه شهید بهشتی و روسیه، آذربایجان شرقی با چین، سیستان و بلوچستان با پاکستان، خوزستان با عراق، گلستان با قزاقستان، اصفهان با بوسنی، همدان با اقلیم کردستان عراق، آذربایجان غربی و ارمنستان با یکدیگر پارک علم و فناوری مشترک دارند که موجب می‌شود در آینده نزدیک جهش فناوری و علمی ایجاد شود و دیپلماسی فرهنگی بین جوامع برقرار شود که ثمرات خوبی برای ما خواهد داشت.

او ادامه داد: وزیر دستور دادند ۳ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به کار فرهنگی تخصیص داده شود که عدد بزرگی می‌شود و امسال به ۵ درصد می‌رسد.

شمسی‌پور در مورد کمیته رصد و پایش دانشگاه و نقش آن در کنترل ناآرامی‌ها گفت: با کمک ابزارها کمک شد دانشگاه کنترل شود و در آخر ابزارهای انضباطی را به میان آوردیم. ما در دانشگاه‌ها ناآرامی‌ها را با ابزار انضباطی و فرهنگی جمع کردیم.  دانشگاه‌های کشور با کمترین آسیب آرام شد و کلاس‌های درس نیز تعطیل نشدند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز