نخستین جلسه میز پژوهشی راهنمایی برای شیوه جاریسازی آموزش ترکیبی در دانشگاهها برگزار شد

نخستین جلسه میز پژوهشی «راهنمایی برای شیوه جاریسازی آموزش ترکیبی در دانشگاهها» به مدیریت زهرا رشیدی عضو هیات علمی موسسه و با حضور اعضای میز به میزبانی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در رابطه با دلایل تاسیس شبکه دانش آموختگان آموزش عالی و برگزاری میزهای پژوهشی گفت: پس از بررسیهای صورت گرفته و براساس تجربه موسسات مشابه بین المللی به یک خلاء رسیدیم و آن خلاء عبارت است از شبکهسازی متخصصان آموزش عالی، یکی از ماموریتهای موسسات مشابه موسسه ما در دنیا ایجاد شبکههای ملی و بین المللی است.
طاهری نیا افزود: بررسی تجربههای بین المللی و حجم مسائل و موارد آموزش عالی به ما این پیام را میدهد که باید راههای موازی را طی کنیم. لذا با تعداد محدود هیات علمی در موسسه بهترین کار، ایجاد شبکه متخصصان آموزش عالی (شماع) است. در اولین قدم با دعوت از پیشکسوتان و صاحبنظران اساسنامه شبکه تهیه و به تصویب شورای پژوهشی موسسه رسید.
وی در ادامه با تعریف شبکه متخصصان آموزش عالی گفت: در شبکه متخصصان افرادی که دانش آکادمیک در حوزه آموزش عالی داشته اند، افرادی که تجربه مدیریتی و موفق و طراز بالا در این حوزه داشتهاند و همچنین افرادی که کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه آموزش عالی داشتهاند عضو این شبکه خواهند شد. اساسنامه برای عضویت افراد وسیع دیده شده و شناسایی افراد نخبه در حال انجام است.
میزهای پژوهشی یکی از برون دادهای شبکه شماع است
طاهری نیا یکی از برون دادهای بیرونی این شبکه را میزهای پژوهشی دانست و ویژگی این میزها را وجود یک گروه پژوهشی سیار با اولویت مسئله محوری، بین رشته ای، تحول گرا و مدت دار برشمرد و ادامه داد: برگزاری نخستین میز پژوهشی تجربهای است که برای موسسه ماندگار خواهد بود و انتظار بنده این است مسائل آموزش عالی که بسیار هم فراوان است در این میزها مطرح شود.
دعوت از متخصصان برای عضویت در شبکه شماع
در ادامه نجف آقایی مشاور رئیس موسسه و دبیر شبکه متخصصان آموزش عالی گفت: ما به دنبال ایجاد این شبکه و شناساندن این شبکه در بعد ملی هستیم. شبکه در حال شکل گیری است و هنوز ابهامات مختلفی مانند نوع ساختار، اهداف و افق پیش رو وجود دارد.
وی در ادامه ضمن درخواست از شرکت کنندگان در نشست در خصوص بررسی راههای جذب متخصصان در این شبکه گفت: یکی از این راهها خلق ارزش است و اگر ما در این شبکه ارزش خلق کنیم ذینفعان نیز برای جذب در این شبکه پیش قدم میشوند.
محمد جوادیپور نیز گفت: شان موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی یک شان حاکمیتی است و تاسیس شبکه شماع و برگزاری میزهای پژوهشی نیز ایده خوبی است. وی ادامه داد: استفاده از تجارب و ظرفیت دانشگاهها و پژوهشگاهها یکی از مواردی است که میبایست مد نظر قرار گیرد و برای شبکه نیز میتوان لایههای مختلف رسمی و غیررسمی تعریف کرد. اجتماع متخصصان کشور نیاز به داشتن برنامه دارد لذا نیاز است تا خود شبکه برنامهای مدون داشته و با احصاء مشکلات وزارت علوم بر اساس اولویت، میزهای مختلفی را برگزار کند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به عنوان میز گفت: باید محاسن، ظرفیتها و معایب یادگیری ترکیبی را استخراج کنیم. اگر داریم به یادگیری ترکیبی نگاه میکنیم بحث نباید فقط پیوند آنها باشد بلکه اتفاق حداکثری این است که بدانیم استاد ما چه میخواهد؟ و باید نسبت به رفع نیازهای او حرکت کنیم و آزادی عمل را به استاد بدهیم.
کیوان صالحی عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز ضمن تبریک ایده برگزاری میز پژوهشی گفت: به نظر بنده دانشگاه به جای مسئله محوری میبایست مسئله آفرینی کند لذا دانشگاه فقط به حل مسائل فکر نمیکند و به سمت رهبری جامعه حرکت میکند. وی همچنین پیشنهادهای خود را در خصوص عناوین میزهای پژوهشی آینده با اعضاء نشست به اشتراک گذاشت.
زهرا احمدی عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز با اشاره به عنوان میز پژوهشی خواستار آن شد تا خروجی میزهای پژوهشی بصورت منویی در اختیار افراد قرار گیرد تا ذینفعان نیز حق انتخاب داشته باشند. وی همچنین افزود: شبکه باید دربرگیرنده محورهایی باشد که میتوانند بر کیفیت آموزش عالی تاثیر بگذارند.
مریم برادران عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: از این میز قصه گفتگو و تنوعپذیری به ذهنم میرسد لذا باید در میزهای آِینده از مرکز گرایی فاصله گرفت و به سایر استانها و دانشگاههای کشور نیز تسری پیدا کند. خود میز میتواند تلفیقی باشد و پیشنهاد من این است که در تعریف محورها و مسئلهها فرآیندی طی شود که همه بتوانند پیشنهادی برای عناوین میز را داشته باشند.
مریم حسینی نیز ضمن اشاره به احصاء مهمترین مسائل حوزه آموزش عالی گفت: مهمترین مسائل باید با نظر و مشارکت همه دانشگاهها و اعضای هیات علمی احصاء و اولویتبندی شود.
عضو هیات علمی موسسه ادامه داد: دغدغه بنده اینست که پس از انجام همه این کارها و انتخاب بهترین عناوین سرنوشت خروجی جلسات چه میشود و این خروجی به کجا بازخورد داده میشود؟ دانشگاه به عنوان یک نهاد در درجه اول نیاز است که مسائل جامعه و شهروندان را حل کند.
زهرا نیکنام عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی نیز در پاسخ به سوال چه ارزشی خلق کنیم تا اافراد خودشان به شبکه ملحق شوند گفت: میتوان از دو منظر به این سوال پاسخ داد یک اینکه علایق متخصصان آموزش عالی چیست و به چه چیززهایی نیاز دارند و اگر این شبکه به نیاز آنها پاسخ دهد افراد خود به شبکه میپیوندند. لذا احصاء نیازها، دغدغهها و خواستهها حتما باعث حضور افراد میشود. و در بعد بعدی اساتید از تعاملات علمی استقبال میکنند لذا باید موانع این موضوع برداشته شود.