خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

فقط یک بیست‌وسوم مسئولیت کاهش آلودگی هوا با مدیریت شهری است/ بجای دعا برای آمدن باد، وظایفمان را انجام می‌دهیم

فقط یک بیست‌وسوم مسئولیت کاهش آلودگی هوا با مدیریت شهری است/ بجای دعا برای آمدن باد، وظایفمان را انجام می‌دهیم
کد خبر : ۱۳۱۵۸۹۷

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر این که مدیریت شهری پایتخت وظایف خود را برای کاهش آلودگی هوا فراموش نکرده است، گفت: ما مثل برخی دوستان اصلاح طلب دوره قبلی نیستیم که بگوییم انشاءالله باد می‌آید و آلودگی هوا کمتر می‌شود، بلکه به وظایف خود برای کاهش آلودگی هوای تهران عمل می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آسمان سیاه این روزهای تهران و وضعیت قرمز هوای پایتخت، جای هیچ شبهه ای باقی نمی گذارد که مسئولان دوره های قبلی و فعلی در عمل به وظایف تعیین شده در قانون هوای پاک و سایر مفاد مصرح در قوانین و مقررات مختلف درباره کاهش آلودگی هوا، کوتاهی های فراوانی داشته اند. آمارهای رسمی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از این حکایت دارد که در 290 روزی که از آغاز سال 1401 می گذرد، تهرانی‌ها تنها 2 روز هوای پاک، 148 روز هوای قابل قبول، 114 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس، 22 روز هوای ناسالم برای تمام گروه ها، 2 روز هوای بسیار ناسالم و 2 روز هوای خطرناک را تجربه کرده‌اند. 

در چنین شرایطی در روزهای اخیر اعضای شورای شهر تهران با ارسال نامه ای خطاب به سران سه قوه، درخواست کرده اند که راهکارهای لازم برای کاهش آلودگی هوا و بودجه مورد نیاز برای انجام اقداماتی مثل توسعه حمل و نقل عمومی، افزایش سرعت اسقاط خودروهای فرسوده و گسترش مدیریت هوشمند و دولت الکترونیک به طور خاص در تدوین بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد و با توجه به فوت سالانه 26 هزار نفر در ایران بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا، حتما با تمام مدیرانی که در دوره های مختلف در اجرای قانون هوای پاک قصور کرده اند یا ترک فعل یا تقصیری در تشدید آلودگی هوای تهران داشته اند، برخورد شود. 

در این میان اما نگارش چنین نامه ای در روزهای اخیر، منجر به ایجاد جدال‌های فراوانی در فضای سیاسی کشور شده است و اعضای دوره قبلی و فعلی مدیریت شهری تهران، مشغول انداختن تقصیرها بر گردن یکدیگر هستند. حال آن که در شرایط موجود این مقصریابی‌ها و سیاسی کردن مساله آلودگی هوا و فریبکاری در این زمینه، هیچ کمکی به رفع این معضل نخواهد کرد و با توجه به این که تکالیف قانونی مشخصی برای 23 دستگاه در قانون هوای پاک پیش‎بینی شده است، تنها راهکار موجود برای حل این معضل اساسی تهران و سایر کلانشهرها، اجرای همین قانون، تخصیص بودجه کافی برای این منظور و نظارت دقیق بر عملکرد دستگاه های متولی این قانون است. 

فقط یک بیست‌وسوم مسئولیت کاهش آلودگی هوا با مدیریت شهری است 

در همین راستا از علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران سوال کردیم که فارغ از مسائل سیاسی مطرح‌شده، مدیریت شهری پایتخت اکنون چه وظیفه ای برای کاهش آلودگی هوای تهران دارد و چه اقداماتی را باید انجام بدهد که در همین موقع از سال آینده، تعداد روزهای آلوده هوای تهران کمتر شده باشد و پایتخت نشینان آسیب های کمتری را بر اثر آلودگی هوا متحمل شده باشند؟ 

نادعلی در پاسخ به این سوالات به خبرنگار ایلنا گفت: مدیریت شهری تهران فقط یک بیست و سوم وظیفه کاهش آلودگی هوا را برعهده دارد، ولی بازهم این دلیل نمی شود که شهرداری و شورای شهر بخواهند نسبت به سهم خود در جهت مقابله با آلودگی هوا غفلت کنند. به همین دلیل در همین هفته های اخیر، شورای شهر به همراه مسئولان شهرداری، جلسه ای پنج ساعته را برای تهیه نقشه تحول حمل و نقل تهران برگزار کردند و حتما برای تشکیل این جلسه و ارائه نقشه مربوطه، ساعت ها کار کارشناسی در خود شهرداری و در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران انجام شده است. 

وی افزود: اگر شورا و شهرداری تهران دغدغه ای جدی برای کاهش آلودگی هوا و ایجاد تحول در حمل و نقل درون شهری پایتخت نداشتند، این همه ساعت کار کارشناسی برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی تهران انجام نمی دادند، زیرا ما معتقدیم مهمترین وظیفه مدیریت شهری تهران برای کاهش آلودگی هوا، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بخصوص در حوزه مترو و اتوبوس است و در این راستا باید هم خطوط مترو و اتوبوس گسترش یابد، هم ناوگان اتوبوسرانی و قطارهای مترو افزایش پیدا کند و هم اتوبوس ها و قطارهای فرسوده، در صورتی که قابل تعمیر باشند، اورهال شوند. 

شهرداری با وجود کمبود منابع به دنبال توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران است 

نادعلی با تاکید بر این که مدیریت شهری تهران، وظیفه خود برای کاهش آلودگی هوای پایتخت را فراموش نکرده است، عنوان کرد: با وجود کمبود منابع مالی شهرداری و با وجود این که دولت هنوز سهم خود را به اندازه کافی برای توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت پرداخت نکرده است، ولی مدیریت شهری تهران به صورت جدی پیگیر خرید واگن های جدید برای مترو و اتوبوس های تازه برای ناوگان درون شهری است و هر جایی هم که لازم باشد یک اتوبوس یا واگن مترو اورهال شود، بودجه لازم برای آن تا حد امکان اختصاص می یابد. 

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به تعاملی که میان شهرداری تهران و هیات دولت وجود دارد، آقای زاکانی دائما از دولت برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی تهران مطالبه می کند و اخیرا در همین راستا، اتفاقات خوبی برای خرید تعداد زیادی اتوبوس جدید با مشارکت وزارت کشور رقم خورده است و برنامه های جدی نیز برای ساخت واگن های مترو در داخل یا خرید از خارج کشور در دستور کار قرار دارد. تمام این موارد نشان می دهد که شهرداری در دوره جدید مشغول انجام وظایف خود برای کاهش آلودگی هوای پایتخت است، البته با توجه به مطالبه جدی مردم در این زمینه، مدیریت شهری باید در آینده باید با همت بیشتری در این زمینه عمل کند. 

وی در ادامه تاکید کرد: استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای ارائه راهکارهای خلاقانه در جهت کاهش آلودگی هوای تهران، یکی دیگر از اقداماتی است که شهرداری می تواند برای حل این معضل اساسی در دستور کار قرار دهد و ما می توانیم در سالی که با عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» مزین شده است، با به‌کارگیری نخبگان جوان، راهکارهای جدیدتری را برای کاهش آلودگی هوای پایتخت پیدا کنیم. 

باید هماهنگی جامعی بین 23 دستگاه مسئول اجرای قانون هوای پاک ایجاد شود 

نادعلی با بیان این که کاهش آلودگی هوای تهران، فقط وظیفه مدیریت شهری پایتخت نیست، گفت: با توجه به این که شهرداری و شورای شهر تهران تنها دستگاه‌های متولی کاهش آلودگی هوای پایتخت نیستند، ما نمی توانیم به تنهایی قول بدهیم اقداماتی را انجام خواهیم داد که سال آینده همین موقع تعداد روزهای آلوده هوای تهران کمتر شده باشد. زیرا برای تحقق این هدف، باید تمام 23 دستگاه مسئول اجرای قانون هوای پاک دست به دست هم بدهند و حتی به جز نهادهای متولی این قانون، همه رانندگان خودروهای تهران نیز باید تلاش کنند که مسئولیت خود را برای کاهش آلودگی هوا انجام دهند، چون از نظر علمی ثابت شده است که تردد خودروهای شخصی، عامل اصلی آلودگی هوای تهران است. 

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: ما مثل برخی دوستان اصلاح طلب دوره قبلی نیستیم که بگوییم انشاءالله باد می آید و آلودگی هوا کمتر می شود، بلکه به وظایف خود برای کاهش آلودگی هوای پایتخت عمل می کنیم، ولی از عموم شهروندان هم تقاضا داریم که به مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه پایبند باشند و کمپین هایی را برای پرهیز از تردد با خودروهای تک سرنشین بخصوص در روزهای آلوده و همچنین تعویض به موقع قطعات مربوط به آلایندگی به راه بیندازند، زیرا برای کاهش آلودگی هوای تهران، چاره ای نداریم جز این که همه مردم و مسئولان دست به دست هم بدهیم و هر کدام به نوبه خود به وظیفه خودمان در این زمینه عمل کنیم. 

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: افزایش سرعت اسقاط خودروهای فرسوده، یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش آلودگی هواست و در شرایطی که سالانه میلیون ها خودرو در کشورمان شماره گذاری می شود، باید متناسب با این تعداد، تعدادی از خودروهای فرسوده نیز از رده خارج شوند. این کار البته برعهده شهرداری نیست و وظیفه سایر نهادهای مسئول اجرای قانون هوای پاک است، ولی ما معتقدیم که برای کاهش آلودگی هوا، تمام 23 دستگاه مسئول در این قانون باید به وظایف خود عمل کنند و اگر حتی یک دستگاه درست کار نکند، مشکل آلودگی هوای پایتخت حل نمی شود. 

وی در پایان تصریح کرد: یکی از اقدامات مناسبی که در دوره فعلی مدیریت شهری تهران انجام شده، تشکیل قرارگاه اجتماعی پایتخت است که در آن، همه نهادهای مسئول مبارزه با آسیب های اجتماعی تهران دور هم جمع می شوند تا اقدامات مشترکی در این حوزه انجام دهند. اگر چنین اتفاقی برای حل معضل آلودگی هوای تهران رخ دهد، حتما سال آینده همین موقع، تعداد روزهای آلوده هوای تهران بسیار کمتر خواهد شد. در واقع، هرچه زودتر باید یک هماهنگی جامع بین دستگاه های مسئول مبارزه با آلودگی هوا شکل بگیرد تا معضل هوای آلوده و خسارات ناشی از آن بر مردم تهران و سایر کلانشهرها کاهش یابد. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز