خبرگزاری کار ایران

در یکصد و چهاردهمین جلسه شورا مطرح شد؛

طبق قانون در موضوع هوای پاک شهرداری کمترین وظیفه را دارد/ ورود دادستانی کل برای دفاع از حقوق مردم

طبق قانون در موضوع هوای پاک شهرداری کمترین وظیفه را دارد/ ورود دادستانی کل برای دفاع از حقوق مردم
کد خبر : ۱۳۰۸۷۲۰

اعضای شورا در یکصد و چهاردهمین جلسه شورا درباره آلودگی هوا، وظایف دستگاه ها، حمل و نقل عمومی، حواشی که دشمن بدان دامن می زند و ... مواردی را مطرح کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از سایت شهر، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و چهاردهمین جلسه شورا با اشاره به رگبار صحبت های نامربوط و ناگفتنی بر سر کشتی گیران در مسابقات جهانی، اظهار کرد: بایستی دقت کرد که کشتی گیران تلاش خود را انجام دادند و موفقیت بزرگی به دست آوردند که جای تقدیر دارد. در صحن شورا از کشتی گیران تیم ملی آزاد و فرنگی تقدیر خواهیم کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه روز گذشته اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر به ضرب و زور عده ای را در ایران تحریم کردند، یادآور شد: این کشورها به بهانه های تحریم ها هر روز می افزایند و انرژی هسته ای، حقوق بشر و ارائه سلاح به سوریه برای جنگ به اوکراین را بهانه های واهی این تحریم ها می دانند.

وی همچنین تصریح کرد: روسیه از موشک های دوربرد و قاره پیما برخوردار است و ایران بارها اعلام کرده که روسیه از پهپادهای ایرانی استفاده نکرده و روسیه نیز این موضوع را اعلام کرده است. برای اعدام های بی حساب و بدون محاکمه مواردی را مطرح می کنند و کسی که دو نفر را کشته به عنوان معترضی که اعدام شده، معرفی می کنند.

چمران با بیان اینکه سال قبل پلیس آمریکا هشت هزار نفر را با شلیک و بدون محاکمه کشته است، خاطرنشان کرد: ما چشم به خداوند متعال دوخته ایم و به امید خداوند پیروزی نهایی نصیب ملت ما و ملت های مسلمان خواهد شد.

وی در ادامه به موضوع حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: مقرر شده که در جلسه ای موضوع حمل و نقل به صورت جزئی و با حضور شهردار تهران بررسی شود و کمک کنیم مساله برطرف شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حمل و نقل عمومی چیزی نیست که بتوان به راحتی تأمین کرد، یادآور شد: این بخش به بودجه زیادی نیاز دارد و صحبت های زیادی در این خصوص انجام شده و مباحث را ادامه خواهیم داد تا بتوانیم در زمینه تأمین مترو و اتوبوس به نتیجه برسیم تا با فروش نفت و کمک از صندوق ذخیره ارزی بتوان مشکل شهرهای بزرگ همچون تهران را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه خودروها و موتورسیکلت های غیر استاندارد در تهران فراوان است، تصریح کرد: شرایط جوی نیز متأسفانه به نفع ما نیست و باید به فکر راه چاره در خصوص آن باشیم.

مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز در این جلسه با اشاره به آلودگی هوا در شهر، گفت: مردم این ترافیک های کشنده و آلودگی ها را متوجه شهرداری تهران می دانند.

وی افزود: دادستانی کل به عنوان حافظ حقوق عمومی شهروندان انتظار می رود که برای دفاع از حقوق شهروندی مردم، وارد عمل شود و دستگاه های مسئول در قانون هوای پاک را مورد خطاب قرار بدهد. بیشترین مسئولیت با سازمان حفاظت محیط زیست است که امروز غایب اصلی در این زمینه، سازمان محیط زیست است. این در حالیست که ۴۶ وظیفه بر عهده دارد. وزارت کشور ۲۳ وظیفه، نیروی انتظامی ۱۴ وظیفه، دستگاه های متفرقه ۱۳ وظیفه، وزارت صمت ۱۳ وظیفه، وزارت نیرو ۱۱ وظیفه، وزارت راه و شهرسازی ۱۱ وظیفه و سازمان استاندارد ۱۱ وظیفه دارند.

اقراریان همچنین تصریح کرد: شهرداری تهران نیز در کنار سایر دستگاه ها ۱۰ وظیفه بر عهده دارد. در کنار مسئولیت های فوری شهرداری تهران باید به وظایفی از جمله توقف طرح ترافیک اشاره کرد که باید مسئولین به آن توجه داشته باشند.

وی همچنین تصریح کرد: ستادها و مجموعه هایی باید تشکیل می شد که به دلایل مختلف تشکیل نشد؛ شهردار تهران عضو ستاد مرتبط با گاز سوز کردن وسایل نقلیه است و شهرداری در این زمینه وظیفه دارد.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تجربه تاریخی کشورها و شهرهای مختلف دنیا مساله پیچیده ای نیست، یادآور شد: با هماهنگی در برنامه ریزی و انجام کار مطالعاتی، این معضل در کشورهای دیگر رفع شده است؛ شهروندان ما حق دارند که سوال کنند چرا باید در این هوا نفس بکشند؟ تعطیلی راه حل نیست. ساده ترین کار تعطیلی مدارس و در مرحله بعدی تعطیلی تهران است. قطعا استانداری تهران در این زمینه وظیفه دارد.

وی با بیان اینکه پایتخت ۹ میلیون نفر جمعیت دارد و نیاز به اهتمام ویژه برای مشکلاتش وجود دارد، تأکید کرد: تا عزم ملی برای حل مشکلات تهران صورت نگیرد شاهد حوادث تلخی همچون مرگ و میر مردم و مشکلات جسمی کودکان و سالمندان خواهیم بود که ما به عنوان نمایندگان مردم وظیفه داریم صدای آنها باشیم.

ناصر امانی نیز با بیان اینکه امروز بدترین روز از لحاظ میزان ذرات معلق در هواست، اظهار کرد: ما جز ابراز همدردی با مردم چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ البته باید در حوزه محدوده وظایف تلاش کنیم. حالا که برنامه چهارم در دستور کار است تقاضا می کنم اقدامات برنامه های دوم و توسعه را دوباره تکرار نکنیم و مساله محور پیش برویم و بافت فرسوده، ترافیک سنگین تهران و آلودگی هوا را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به بازدید از محله وردآورد، یادآور شد: هیچ یک از بندهایی که در خصوص مشکلات این محله در شورا قرائت شد، متأسفانه به مرحله اجرا نرسید؛ وقتی ۱۰ مساله را با شهرداری مطرح کردیم حداقل یک مساله باید برطرف می شد. امیدواریم شهردار جدید فکری به حال این منطقه کند.

امانی تأکید کرد: ما درد مردم را گزارش می دهیم و نباید اعضای شورا را در درجه اول و دوم تقسیم بندی کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص تأکید کرد: تذکراتی که اعضای شورا می دهند ارزش دارد و اقدام فی سبیل الله و خوبی است که باید در انجام دادن آن، به این اقدامات ارج نهاد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز