دستیابی ایران به فناوری تولید ریل سوم برای رفع نیازهای شبکه مترو کلانشهرهای کشور
به موجب تلاشهای صورت گرفته در چند سال اخیر و همچنین پیگیریهای شرکت مترو تهران، فناوری تولید ریل سوم که وظیفه تامین برق مورد نیاز قطارهای شهری را برعهده دارد، در داخل کشور بومیسازی شده و حتی برخی شرکتهای داخلی، نمونههای موفق و استانداردی از ریل سوم را به صورت آزمایشی و در مقیاس محدود تولید کردهاند.
به گزارش ایلنا، احسان رضایی سرپرست مدیریت تجهیزات شرکت مترو تهران گفت: ریل سوم یکی از تجهیزات اصلی شبکه خطوط راهآهن ریلی زیرزمینی به حساب میآید که وظیفه انتقال توان الکتریکی به قطارها از طریق اتصال لغزنده را برعهده دارد. فناوری تولید ریل سوم که از بخشهای مختلف فلزی و آلیاژی تشکیل شده است، بسیار پیچیده بوده و ظرافتهای خاص ساخت آن در زمره صنایع با تکنولوژی بالا به شمار میآید. به طور مثال نوع سطح مقطع خاص ریل سوم، استحکام قطعه، قابلیت پایداری پوشش فولادی در سطح تماس با قطار و نیز رعایت وزن سبک آن از جمله ویژگیهایی است که باید در تولید ریل مذکور به صورت بسیار دقیق با جزئیات کامل رعایت شود.
سرپرست مدیریت تجهیزات شرکت مترو تهران در ادامه گفت: خوشبختانه به مدد پیگیریها و تلاشهای صورت گرفته در سالهای اخیر، برخی شرکتهای صنعتی داخلی موفق شدهاند به فناوری خاص تولید ریل سوم دست پیدا کرده و حتی نمونههای موفقی را پس از طی مراحل مختلف تستهای مکانیکی و الکتریکی، ارائه دهند.
در واقع میتوان گفت امروز شرایط برای تولید انبوه ریل سوم توسط صنعتگران متخصص ایرانی فراهم آمده است که این امر در کاهش هزینههای ساخت و تولید قطعات برقی خطوط مترو کلانشهرهای کشور، میتواند بسیار موثر واقع شود. این در حالی است که هزینه تهیه هر یک کیلومتر ریل سوم ازطریق شرکتهای خارجی حدود 210 هزار یورو بوده و امروز حداقل نیاز شبکه خطوط مترو شهرهای بزرگ به ریل سوم، بیش از 200 کیلومتر است.
رضایی در پایان صحبتهای خود افزود: به کمک شرکتهای دانش بنیان فعال در زمینه صنعت مترو، بسیاری از قطعات سیستم برقرسانی به قطارهای شبکه راهآهن ریلی زیرزمینی در داخل کشور تولید میشود که این امر در کاهش خام فروشی مواد اولیه تولیدی و نیز ایجاد اشتغال و کاهش خروج ارز از کشور بسیار تاثیرگذار است.