رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفتوگو با ایلنا:
رصد پانسیونهای کودکان در دستور کار است/ فعلا آماری از تعداد آنها نداریم
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: فعلا آماری از کمیت و کیفیت پانسیونهای نگهداری کودکان وجود ندارد و دنبال تهیه گزارشی هستیم تا ببینیم که چه تعداد و انواعی دارند و نوع خدمات آنها چیست.
«مجتبی همتیفر» رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در مورد نیمهمتمرکز و غیرمتمرکز شدن تولید محتوای مورد استفاده در کودکستانها و مواردی که قرار است برای این گروه سنی ارائه شود و خطرعدم کنترل بر موضوعات و نظارت برآن در رویکرد غیرمتمرکز توضیح داد: اگر پراکندگی را به معنای منفی درنظر بگیریم، چه در مدیریت و چه در سبک اداره حرف شما درست است و این موضوع میتواند یک عیب باشد، اما اگر به معنای تنوع در ذیل راهوری باشد، کار سازمان سختتر خواهد شد.
او تصریح کرد: در همه دستگاهها این بحث وجود دارد که بخش دولتی بهتر کار میکند یا بخش غیردولتی؟ سوالی که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با آن درگیر است و باید برای آن پاسخ تولید کند و تلاش میکنیم ابزارهای مناسبی برایش فراهم کنیم، این است که چطور اعمال راهبری و نظارت خوبی داشته باشیم. ما خانواده را ناظر اول میدانیم و خانواده است که ارتباط مستقیم با کودکستان دارد و از آن بهرهمند میشود. پس یکی از موضوعات مهم ذائقهسازی و آگاهسازی خانواده است.
همتیفر در ادامه توضیح داد: در گام بعدی سامانههایی که برای اعلام شکایتها طراحی کردهایم وجود دارند که در کنار ابزار و بازوهای انسانی برای نظارت مردمی فعالیت میکنند و بازوهای راهوری ما هستند که در عین حال ذیل رویکرد تنظیمگری که اقتضای سازمان است و باید رعایت شود قرار میگیرند. پس ما میخواهیم با این نگاه ابزارسازی کنیم نه با نگاه دولتی. این شکل از کار سخت، اما شدنی است و تجربیات موفقی هم در کشور داریم. امیدواریم با استفاده از این تجربهها و نوآوریهایی که به وجود میآید، بتوانیم وجه آسیبزای عدم تمرکز را بگیریم.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در مورد تربیت مربی برای کودکستانها و برنامهای مشخص برای آموزش آنها تحت نظارت این سازمان بیان کرد: اصل کلی این است که مربی و کسی که قرار است در کودکستان کار کند باید آموزش ببیند و برای ایفای نقش آماده شود و این مسئله مورد تاکید و تایید ماست. پس حتما لازم است که این فرد دورهای بگذراند. به این منظور هم دورههایی را پیش بینی میکنیم. حالا اینکه دورهها حتما باید نظری و صرفا در انحصار یک موسسه یا نهاد خاص باشد از جمله مواردی است که در آیین نامههای سازمان در موردش بحث میشود و چون هنوز مصوب نشده، چیزی در مورد آن بیان نمیکنم و هنوز هم مورد بررسی و تغییرات کارشناسانه است. مهم این است که بر کیفیت تاکید شود و متناسب با محتوایی که در حال آمادهسازی آن برای کودکستانها هستیم، مربیها هم آموزش ببینند و توانمند شوند.
او در پاسخ به پرسش دیگری در مورد پانسیونهایی که به نگهداری بچهها میپردازند و رسیدگی به این فضاها و قانونی بودن فعالیت آنها توضیح داد: این مراکز بنا بر اساسنامه باید تحت مدیریت سازمان قرار بگیرند، اما فعلا به این دلیل که آماری از کمیت و کیفیت آنها وجود ندارد، ابتدا دنبال تهیه گزارشی رصدی هستیم تا ببینیم که چه تعداد و انواعی دارند، نوع خدمات آنها چیست و… برخی از این مراکز صرفا برای کودکان زیر ۷ سال خدمت ارائه نمیدهند، مثل مراکز خانه رفاه کودک و خانواده که سازمان بهزیستی دارد، از قبل ۶ سال تا ۱۲ سال را پوشش میدهد. بنابراین همه این مراکز در حیطه کار ما نیست و مربوط به کودکان در سنین بالاتر است. ما گفتوگوها و تعاملاتی داریم که ساماندهی در این بستر هم اتفاق بیفتد و به تدریج با نگاه تربیتی که ماموریت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است تطبیق داده شوند و در این چارچوب قرار بگیرند.
فاطمه رستمی