خبرگزاری کار ایران

فرزندپروری روی دوش سازمان تعلیم و تربیت کودک

فرزندپروری روی دوش سازمان تعلیم و تربیت کودک
کد خبر : ۱۲۵۸۳۰۴

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: فرزندپروری و کیفیت نسل روی دوش این سازمان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رویداد ملی یارستان کودکان با حضور مجتبی همتی فر، رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک صبح امروز در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

همتی فر در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اهداف سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: مسئولان اگر متوجه باشند که تعلیم و تربیت اصل توسعه است روند توسعه بهتر طی می شود. تربیت دوره کودکی سازنده نظام آموزش و پرورش است و به نوعی بنیادی ترین اصل آموزش و پرورش محسوب می شود و یکی از غفلت های اساسی در سالهای اخیر همین موضوع مهم است.

او افزود: اگر این سازمان عنوان ملی نداشت چه می شد؟ درست است که ذیل آموزش و پرورش است اما اهدافش صرفا وابسته به دولت نیست و نه تنها دولت و ارگان های آن باید ابعادش را دنبال کنند بلکه سایر بخش های خارج از دولت هم می توانند در آن ورود پیدا کنند. مثل حقوق کودک که باید فعالانه در آن حرکت کرد. ما در کشور با مسائلی روبه رو هستیم که دغدغه جمعی است مثل بیکاری، مسکن و ... که همه شاید ریشه آنها از کودکی گذر داشته باشد. سالهای قبل با حوادث جاده ای متعدد مواجه بودیم و کاری که کردند استفاده از همیار پلیس توسط کودکان بود که نمی توان منکر نتایج آن شد. پس ریشه خیلی چیزها به کودکی برمی گردند.

همتی فر با طرح این سوال که آیا نیروی متخصصی که در حوزه کودک حضور دارند دانش کافی برای تربیت کودک دارند گفت: باید دید آیا این نیرو و تولیدات با مطالعات اسلامی غنی هست یا نه تا از آن استفاده کنیم و دست به تولید کافی از جمله کتاب، بازی ها، چندرسانه ای ها و... بزنیم.

او ادامه داد: تا امروز اقتصاد کودکی سالم نبوده و چالش های کودکستان ها زیاد است و مصوب شده است که بررسی کنیم که از این به بعد مهدکودک ها چه محتوا و محصولی ارائه کنند و آیا هدف ما را محقق می کنند یا خیر؟

همتی فر با بیان اینکه این سازمان ملی ماموریت سنگینی با سه وجه دارد گفت: سامانه مراکز تربیت کودک، توسعه کمی و کیفی و درنظر گرفتن نقش خانواده ها از سه ماموریت اصلی ماست. کار اصلی تربیت از بدو تولد تا ۳ سالگی بیشتر بردوش خانواده است و ما باید بررسی کنیم که چه ابزارهایی برای والدگری برای تربیت نسل باکیفیت داریم. ما با پنجره جمعیتی مواجه هستیم و بحث کمیت جمعیت مهم است که مراکز ما قرار است در این امور نیز به کمک خانوده ها بیایند.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت گفت: فرزندپروری و کیفیت نسل روی دوش سازمان است. باید ببینیم خانواده برای پدری و مادری چقدر تربیت شده است.

او از عمده کودکستان های ما که غیردولتی هستند گفت و تصریح کرد: این موضوع در یک نگاه می تواند تهدید باشد اما باید دید چطور می توان از ظرفیت بخش مردمی در همه موارد از جمله آموزش مربی و تولید محتوا کمک گرفت.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت با بیان اینکه کتاب های درسی مدرسه از اول ابتدایی تا دوازدهم توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی تدوین می شود گفت: در این کتاب‌ها سند، اهداف پایه و دوران وجود دارد و دروس و محتوای آن مشخص است و پس از تالیف و تصویرگرایی در اختیار قرار می‌گیرد و کاملا متمرکز است. ما نیز خود را به سند تحول بنیادین موظف می دانیم و یکی از آن راهبردها و اسناد سیاست چندتالیفی است و نمی خواهیم خود را محدود به استان ها کنیم و می‌خواهیم شان نظارتی به کار بدهیم و از گروه های پژوهشی و توانایی آنها در تالیف و تدوین محتوا برای گروه سنی قبل از مدرسه استفاده کنیم. محتواها باید شناسایی و ارزیابی و بعد به جامعه معرفی شود.

او در مورد موازی کاری با کانون پرورشی نیز اضافه کرد: باید بگویم هردو زیرمجموعه آموزش و پرورش هستیم با این تفاوت که کانون پرورش شرکتی دولتی برای کشف و شکوفایی کودکان و نوجوانان است و ما سازمان هستیم و کانون از ۶ سال به بالا خدمات مستقیم دارد و سازمان ما از ۰تا ۶ سال را پوشش می دهد. پس کانون تولید کننده محصول و خدمت است و باید از موازین تبعیت کند و تعاملاتی هم باهم داشته ایم و رابطه ما موازی کاری نیست و در طول هم هستیم و امیدواریم کانون به لحاظ کمی و کیفی رشد پیدا کند.

او در مورد آماردهی از فعالیت های سازمان تا امروز اظهار کرد: برخی فعالیت های سازمان ملموس نیست مثل تعریف هویت بصری سازمان، راه اندازی واحدها، ریل گذاری محتوایی و برنامه ای و‌... تاامروز آیین نامه تاسیس توسعه و انحلال کودکستان ها به تایید هیات امنا رسیده و آیین نامه الگوی شهریه هم مراحلش طی شده است و به نتیجه می رسد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز