وزیر آموزش و پرورش:
در جذب نیروی انسانی باید دقت بیشتری داشته باشیم
وزیر آموزش و پرورش در نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، به تشریح اقدامات انجام شده در راستای برنامههای ارائه شده به مجلس شورای اسلامی پرداخت.
به گزارش ایلنا، یوسف نوری در نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر چمران اظهار کرد: آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی با کاستیهایی مواجه است که یکی از این حوزهها در بخش پرورشی است. در حوزه هنری با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم بهطوریکه کانونهای فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش در شرایط بهینه خود نیستند.
او ادامه داد: سند دار کردن فضاهای آموزش و پرورش ضروری است و حل این مشکل باید در دستور کار قرار گیرد، لذا در طول سالهای گذشته این موضوع در اولویت قرار گرفته و با سازمان ثبت اسناد در این موضوع تفاهم داریم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای حل مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان و افزایش سود آن تلاش میکنیم و با مشاوره از اقتصاددانها سعی میکنیم تا سرمایهگذاری مناسبی را انجام دهیم.
او با بیان اینکه شیوه جذب معلمان، نیازمند اصلاح است، گفت: معلم اصلیترین عنصر نظام تعلیم و تربیت است و جبران همه کاستیها را میتواند داشته باشد، معلم اصلیترین عامل در فهم و اجرای سند تحول بنیادین است، لذا در جذب نیروی انسانی باید دقت بیشتری داشته باشیم و صلاحیت افراد باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
عضو کابینه دولت مردمی با بیان اینکه کنکور باعث شده تا اهداف اصلی نظام و تعلیم و تربیت به سمت آن منحرف شود، اظهار کرد: آموزش و پرورش باید از کنکور جدا شود و نظام تعلیم و تربیت باید از مشکلات ناشی از کنکور نجات یابد.
او با بیان اینکه معلمان در تمام مسیر انقلاب، همراه و پشتیبان نظام بوده اند، اظهار کرد: در طول ۴۳ سال انقلاب اسلامی، معلمان همواره در مسیر انقلاب بودهاند و معلمان سرافرازی مانند؛ شهید همت و کاظم آشتیانی را به جامعه معرفی کرده اند، همچنین پیشرفتهای کشور در حوزههای مختلف مدیون تلاش معلمان است، لذا هر کاری که برای معلمان انجام میشود باید از روی احساس وظیفه و قدرشناسی باشد.
نوری با اشاره به تلاشهای دولت برای ساخت مدرسه خاطرنشان کرد: در طول سفرهای استانی دولت ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه علاوه بر بودجه سنواتی به مدرسهسازی اختصاص یافته است، لذا تلاش میکنیم توزیع سرانه فضاهای آموزشی به عدالت نزدیک شود.
در ادامه این نشست گزارشی از سوی اعضای شورای معاونان با موضوع اقدامات آموزش و پرورش در دوران کرونا و پساکرونا ارائه شد که ازجمله آن میتوان به بازگشایی مدارس، تغذیه رایگان دانش آموزان کم برخوردار، برگزاری جشنوارههای علمی و ورزشی، توسعه شایستگیهای نیروی انسانی، اقدامات مربوط به رتبهبندی معلمان، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی، جذب بیش از ۱ هزار و ۲۰۰ استاد دانشگاه فرهنگیان، اجرای طرح جبران افت یادگیری دانش آموزان در تابستان سال جاری، تخصیص اعتبارات به طرحهای عمرانی مصوب در سفرهای استانی دولت، تلاش در راستای تعلیم و تربیت باکیفیت در حوزه آموزش و پرورش استثنایی و تقویت تجهیزات توانبخشی آن، حرکت به سمت تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی، تلاش برای تجهیز اردوگاهها و مراکز تربیتی و فرهنگی، برگزاری اردوهای ملی ویژه دانش آموزان و… اشاره کرد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: بسیار خوشحالیم که طرح رتبهبندی معلمان در مجلس تصویب شد و به زودی اجرایی میشود.
منادی افزود: برای افزایش کیفیت بیمه تکمیلی فرهنگیان بیش از پیش باید تلاش کرد و آموزش و پرورش تعهدات محکمی از شرکت بیمه گزار در راستای کسب خدمات با کیفیت به معلمان اخذ نماید.
او با تقدیر از وزیر آموزش و پرورش گفت: از تلاشهای خوب بخشهای مختلف آموزش و پرورش تقدیر میکنم.