خبرگزاری کار ایران

براساس شیوه‌نامه ارزشیابی دوره‌های تحصیلی؛

سؤالات امتحانی مطابق بارم‌بندی کتاب‌های درسی و بدون حذفیات طراحی می‌شوند/ پیش‌بینی‌ها برای برگزاری امتحانات در زمان قطعی برق

سؤالات امتحانی مطابق بارم‌بندی کتاب‌های درسی و بدون حذفیات طراحی می‌شوند/ پیش‌بینی‌ها برای برگزاری امتحانات در زمان قطعی برق
کد خبر : ۱۲۳۰۷۲۷

شیوه‌نامه ارزشیابی دوره‌های تحصیلی به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، ابلاغ شده است و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دوره‌های تحصیلی صرفاً به شیوه حضوری برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، در دوره اول ابتدایی پایه‌های اول، دوم و سوم در دو درس فارسی و ریاضی و در دوره دوم ابتدایی پایه‌های چهارم و پنجم در دروس فارسی، ریاضی و علوم، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی – توصیفی، در پایان سال تحصیلی، آزمون‌های کتبی برگزار می‌شود. این آزمون به صورت کلاسی بوده و تمام فرایندهای آن اعم از طراحی سؤالات، اجرای آزمون و تصحیح اوراق بر عهده معلم مربوطه است. 

در پایه ششم، بر اساس مصوبه جلسه ۸۵۹ مورخ ۲۲ فروردین ۹۱ شورای عالی آموزش و پرورش، علاوه بر ابزارهای مختلف ارزشیابی کیفی – توصیفی، آزمون هماهنگ منطقه‌ای برای تمام دروس با سؤالات واحد و برنامه معین و به طور همزمان از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه، در مدرسه برگزار می‌شود. 

بر اساس شیوه‌نامه، بازه زمانی برگزاری آزمون‌های کتبی در تمام پایه‌ها از روز یک‌شنبه یکم تا روز پنج‌شنبه دوازدهم خرداد ماه ۱۴۰۱ و در مناطق گرمسیری، تصمیم‌گیری در حصوص بازه زمانی آزمون‌ها بر عهده ستاد امتحانات هر استان است. 

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی داوطلبان آزاد پایه ششم بر اساس ماده ۳۵ آیین‌نامه اجرایی مدارس انجام می‌شود و نتایج آزمون‌های کتبی، در کنار سایر ابزارهای ارزشیابی کیفی – توصیفی برای توصیف عملکرد و تصمیم‌گیری در خصوص ارتقای دانش‌آموزان، بهبود و جبران ضعف‌ها، پیشنهاد و اجرای مداخلات جبرانی آموزشی استفاده می‌شود. 

نحوه ارزشیابی دبیرستانی‌ها

بر اساس این شیوه‌نامه، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی در مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد بر اساس آیین‌نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی مصوبه جلسه ۱۶ تاریخ چهارم مهر ماه ۱۳۹۷ کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش و آیین‌نامه آموزشی نظام جدید دوره اول متوسطه آموزش از راه دور (داخل و خارج کشور) به شیوه نیم‌سالی – واحدی مصوب جلسه ۷۸۰ تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۸۷ شورای عالی آموزش و پرورش و اصلاحیه جلسه ۳۹ کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش و سایر مقررات مربوط، انجام می‌شود. 

برای ارزشیابی دوره دوم آموزش متوسطه نظری، اجرای دقیق مواد فصل پنجم (ضوابط سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی) آیین‌نامه آموزشی دوره دوم متوسطه (روزانه) مصوبه جلسه ۹۳۲ شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۵؛ در سال تحصیلی ۱۴۰۱۱۴۰۰، ضروری است. 

امتحانات پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری در نوبت خرداد ماه، مطابق بخشنامه شماره ۴۶۰.۱۱۳ مورخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۱، انجام می‌شود؛ همچنین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دروس غیرنهایی در مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته و… مطابق قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط انجام می‌شود. 

ویژه دانش‌آموزان دوره دوم آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش، باید گفت که بر اساس این شیوه‌نامه، آموزش تمام دروس اعم از عمومی، خوشه شایستگی‌های فنی، غیرفنی و پایه در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش و همچنین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی هنرجویان انواع مدارس و دوره‌ها از جمله روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، داوطلبان آزاد، متقاضیان تغییر رشته و…مطابق قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط انجام می‌شود. 

به استناد تبصره ۳ ماده ۳۷ آیین‌نامه آموزشی دوره دوم متوسطه (روزانه)، اجرای بخشنامه‌های موضوع شیوه‌نامه نحوه ارزشیابی دروس شایستگی‌های فنی، غیرفنی و پایه در شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش از جمله استفاده از کتاب همراه هنرجو و ارزشیابی مطابق با جداول استاندارد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (به عنوان مستند نهایی ارزشیابی) مورد تأکید است. 

برای اجرای دروس کارآموزی/کارورزی صرفا بخشنامه ۴۱۰.۲۹۲۲۸ مورخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ به صورت تراکمی و حضوری ملاک عمل است؛ بر اساس شیوه‌نامه، به استناد مصوبه جلسه ۴۳ تاریخ هفتم آذر ۱۴۰۰ کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، طراحی سؤالات امتحانات نهایی شاخه فنی‌وحرفه‌ای نظام آموزشی ۳۳۵، به صورت هماهنگ استانی و اجرای امتحان و تصحیح اوراق در مدرسه محل تحصیل، انجام می‌شود. 

محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به جزئیات برگزاری امتحانات دانش‌آموزان گفت: «در شیوه‌نامه تأکید شده است که توجه به مراقبت‌های بهداشتی شامل گندزدایی فضا و تجهیزات مدارس، تهویه مناسب هوا، پیش‌بینی و تدارک ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی کننده و… و نظارت مدیران مدرسه بر رعایت کامل آن‌ها در ایام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی الزامیست و از دانش آموزان مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا در محلی مجزا (قرنطینه) که برای همین منظور در همان حوزه برگزاری امتحانات پیش‌بینی و تجهیز شده است، با حضور مراقبین، امتحان به عمل آید.» 

وی ادامه داد: «برگزاری و اعلام نتایج امتحانات در مدارس آموزش از راه دور متوسطه دوم مطابق آیین‌نامه آموزشی دوره دوم متوسطه شیوه نیمسالی واحدی مصوبه جلسه دوازدهم تاریخ ۱۲ مهرماه ۱۳۹۶ کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش و همچنین‌بندی ۹ و تبصره‌های ذیل آن مندرج در شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه ساماندهی صدور و تأیید مدارک تحصیلی دانش‌آموزان به شماره ۱۰۷۹۴۹ تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ انجام می‌شود.» 

زارعی افزود: «بر اساس بند ۱۶ ماده ۱۷ شورای معلمان در آیین‌نامه اجرایی مدارس مصوبه جلسه ۴۱ تاریخ دهم مرداد ۱۴۰۰ کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش لازم است مدارس برنامه ریزی برای بهبود عملکرد دانش‌آموزان در ارزشیابی‌های پیشرفت تحصیلی (داخلی، هماهنگ و نهایی) را به عمل آورند. همچنین بر اساس بند ۱۰ ماده ۱۸ آیین‌نامه مذکور پس از امتحانات و اعلام نتایج ارزشیابی نوبت دوم، نتایج در شورای معلمان بررسی و اقدامات لازم برای کاهش افت تحصیلی دانش‌آموزان انجام شود.» 

وی با بیان اینکه تأکید شده است مدارس به منظور ایجاد محیطی سالم، ایمن و توأم با آرامش خاطر در ایام برگزاری امتحانات، اقدامات مقتضی را معمول کنند، اظهار کرد: «سؤالات امتحانی تمامی پایه‌های دوره‌های تحصیلی مطابق بارم‌بندی کتاب‌های درسی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بر اساس نامه شماره ۱۰۱.۱. ۱۶۱۳۸ مورخ ۲۹ آذر ۱۴۰۰ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و بدون حذفیات طراحی می‌شوند. بارم‌بندی و بخشنامه‌های مربوط به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت خرداد ماه ۱۴۰۱ در پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www. aee. medu. ir قابل مشاهده است.» 

براساس این گزارش در این شیوه‌نامه به موضوع احتمال قطع برق در مدارس محل برگزاری امتحانات هماهنگ منطقه پایه ششم و استانی پایه نهم نیز اشاره شده و تأکید شده است که لازم است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در صورت امکان، ساعت برگزاری امتحانات این پایه‌ها در تمام مدارس به ۸ تا ۱۰ تغییر یابد و در صورت‌عدم امکان برگزاری امتحانات در زمان مذکور، به منظور پیشگیری از اختلالی که با قطع برق در دریافت رمز سؤالات و تکثیر به موقع اوراق امتحانی رخ می‌دهد، مناطق اقدام به تشکیل حوزه متمرکز تکثیر و توزیع پاکت سؤالات به مدارس کنند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی تصریح کرد: «در مورد ارزشیابی بخش شنیداری درس زبان انگلیسی در دوره‌های متوسطه اول و دوم، لازم است تا تمهیدات لازم و تجهیزات صوتی متناسب با فضای فیزیکی حوزه اجرا به منظور پخش صدای واضح و مطلوب برای همه دانش‌آموزان حاضر در جلسه امتحان، فراهم شود.» 

همچنین در این شیوه‌نامه تأکید شده است که آدرس محل برگزاری امتحانات، جهت هماهنگی در اختیار شرکت توزیع نیروی برق استان قرار گیرد و تا حد امکان مدارس برگزار کننده امتحانات و حوزه‌های تکثیر به دستگاه تأمین برق اضطراری (مولد برق و…) تجهیز شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز