خبرگزاری کار ایران

تشکری هاشمی:

شهرداری برای تحقق بودجه تضمین دهد

شهرداری برای تحقق بودجه تضمین دهد
کد خبر : ۱۱۹۰۸۲۷

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: دوستان در شهرداری تهران اگر تضمینی دارند اعلام کنند تا در شورا با اطمینان خاطر بیشتری برای بودجه تصمیم گیری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید جعفر تشکری هاشمی در چهل و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1401 شهرداری تهران گفت: تاکیدمان بر این است اگر توان درآمدی بیشتری برای شهر داریم باید به سمت افزایش بودجه شهر پیش رویم، چرا که نرخ تورم و عقب ماندگی های 4 ساله به گونه ای است که حتما با مشکلاتی در جبران و بروز رسانی عقب ماندگی ها مواجه خواهیم شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه 7 ماه از سال 1400 در اختیار ما بوده و میزان درآمدهای حاصل از شهرداری نشان دهنده توفیقات محدودی در این بخش است تصریح کرد: حال چه تضمینی برای سال آینده دارد که درآمدها محقق شود؟ لذا دوستان در شهرداری تهران اگر تضمینی دارند اعلام کنند تا در شورا با اطمینان خاطر بیشتری برای بودجه تصمیم گیری شود.

تشکری هاشمی در ادامه افزود: ما می‌توانیم بدون اینکه در پیشنهادات شهرداری تهران تغییراتی ایجاد کنیم، بودجه را در دو بخش متمرکز نماییم. یک بخش الزامات و  دیگری حمل ونقل و عمران شهری در قالب تبصره ها، که در صورت تحقق بخش اول حتی می‌ توان بدون آنکه بخواهند مجدد درآمدهای جدیدی شناسایی شود و آن را هزینه کنند.

وی با اشاره به اینکه حوزه اجتماعی و فرهنگی با 5 هزار و 500 میلیارد تومان و در حوزه هوشمندسازی با حدود 6 هزار میلیارد تومان بخش های فربه بودجه هستند، اظهار داشت: هنوز نیازهای اصلی شهر و شهروندان از جمله کمبود اتوبوس و واگن و زیر ساخت های حمل ونقل درگیر مشکلات جدی است چرا باید منابع را در فعالیتی هایی که می‌تواند به عنوان اولویت دوم نیازهای مردم شهر احصا شوند هزینه کرد؟

تشکری هاشمی پیشنهاد داد تا با کوچک کردن بودجه به سمت واقعی شدن بودجه پیش رویم و در ادامه با تبصره ها برای توسعه زیر ساخت ها و حمل ونقل عمومی مابه التفاوت بودجه لحاظ شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از بودجه در نظر گرفته شده در بخش حمل ونقل عمومی ضمن مقایسه بودجه حمل ونقل در سال جاری با سال 1401 گفت: 15 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای حمل ونقل عمومی در سال 1400 بوده و با اصلاحیه به 12 هزار و 800 میلیارد تومان رسیدیم این در حالیست که اکنون 13 هزار  و 930 میلیارد تومان برای حمل ونقل در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ دیده ایم و به معنای این است که در مقایسه با بودجه اصلاح شده سال 1400، تنها 7 درصد افزایش بودجه را در این بخش و در سال 1401 شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: بودجه پیش بینی شده در لایحه بودجه 1401 در مقایسه با بودجه پیشنهادی سال 1400 با کاهش چشمگیری مواجه است.

مهدی پیرهادی نیز درباره بودجه ارائه شده شهرداری اظهار داشت:  ۴۱/۳ درصد بودجه هزینه‌ای در نظر گرفته شده است. بخشی از بودجه سرمایه شهرداری تهران عملا از جنس بودجه هزینه‌ای است. این روش بودجه‌ریزی از قبل هم متداول بوده و در سال‌های گذشته نیز به عنوان یک روند طی شده است که این موضوع باید اصلاح شود.

پیرهادی گفت: وقتی بودجه جاری را به بودجه سرمایه می بریم، عملاً بودجه سرمایه کاهش پیدا می‌کند و این آسیب جدی به شهر وارد می کند.

به گفته وی، بر اساس گزارش شهرداری، ماهیانه بیش از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه جاری و نگهداشت شهر  است که در سال به عدد بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

عضو شورای اسلامی شهرداری تهران با بیان اینکه در بودجه بسیاری از موارد تعمیرات در قالب تملک دارایی آورده شده است،  گفت: این موضوع موجب می‌شود رقم بودجه نگهداشت افزایش یابد و در حوزه عمرانی بودجه کمی اختصاص خواهد یافت که این قطعا مناسب نیست.

سید احمد علوی از موافقان بودجه ارایه شده از سوی شهرداری بود. او با اشاره به پیشنهاد تعیین بودجه ۴۲ تا ۴۵ هزار میلیاردی برای شهرداری گفت: اکثر اعضای شورا سابقه کار اجرایی در شهرداری و آشنایی با فضای درآمدی و هزینه ای شهرداری را دارند.مگر می خواهیم مانع کار کردن شهرداری شویم که چنین بودجه ای پیشنهاد می دهیم؟

او  از اعضای شورای شهر خواهش کرد که به هم اعتماد داشته باشند و بپذیرند وقتی دوستان در شورا نکته ای را متذکر می شوند، براساس تجربیات همین کار اجرایی در شهرداری است و نگوییم که چون سال اول شوراست اهمیت نمی دهیم.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در کمیسیون تلفیق افزود: در جلسه تلفیق بودجه در خصوص بودجه ۳ سناریو مطرح شد یکی ۷۰ هزار بود که برخی از دوستان با استدلال درست می گفتند اگر قرار است در شهر تحولی ایجاد شود باید بودجه را به ۷۰ هزار میلیارد افزایش دهیم.

علوی ادامه داد: نظریه دیگر موافقت با همین بودجه ۵۶ هزار میلیاردی بود که شورا نظارت کافی را برای تحقق آن انجام دهد. نظریه سوم اما بودجه ۵۲ هزار میلیاردی به علاوه ۵ هزار میلیارد (۵۲+۵) بود.

او با اشاره به اینکه در جلسه کمیسیون تلفیق دوستان را راضی کردیم که تحقق بودجه ۷۰ هزار میلیاردی به دلیل اینکه پیشنهاد خود شهرداری نبوده سخت می شود و  قرار شد تا ۵۶ هزار میلیارد ملاک قرار گیرد تصریح کرد: امروز قرار نبود که روی موضوعات هزینه ای و مصرفی صحبت شود.  ولی چون دوستان اشاره کردند می گویم که ما هم معتقدیم بعضی از اعداد بالاست و یک هفته است هر روز جلسات مختلف داریم تا اعداد را واقعی کنیم.

وی پرداخت دیون شهرداری را از اولویت های بودجه خواند و افزود: معتقد هستیم که طلبکاران از شهرداری که در ۴ سال گذشته کسی کمکشان نکرده به خیلی از مباحث ارجحیت دارند. لذا معتقدم بودجه ۵۶ هزار میلیاردی که مصوب کمیسیون است و ۱۰ روز روی آن کار شده است را نادیده نگیریم.

او با تاکید بر اینکه مبنای بودجه نمی تواند ۴ سال گذشته باشد و اگر دنبال تحرک هستیم حتما باید سال ۹۶ را مبنا قرار دهیم با تعجب نسبت به مطرح شدن بودجه ۴۵ هزار میلیاردی گفت: شهرداری نزدیک ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد مصرف هزینه ای دارد و حالا که می گویند ۴۲ تا ۴۵ هزار میلیارد بودجه باشد یعنی انتظار داریم شهرداری با ۵ هزار میلیارد تحول ایجاد کند؟

وی ادامه داد: من اصلا از این اظهارات تعجب می کنم. انگار دوستان دنبال ترمز گذاشتن برای شهرداری هستند تا کاری انجام ندهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز