با تصویب کمیسیون ماده پنج شهر تهران:
صنایع پاک با فناوری بالا جایگزین صنایع بزرگ آلاینده میشوند
رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج از تصویب طرح «ساماندهی پهنههای صنعت پاک با فناوری بالا» در اولین جلسه کمیسیون ماده پنج در دوره ششم مدیریت شهری خبر داد.
به گزارش ایلنا، رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج در خصوص اولین جلسه این کمیسیون در دوره ششم مدیریت شهری که به ریاست علیرضا زاکانی شهردار تهران و با حضور مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهردار و سایر اعضاء برگزار شد، گفت: یکی از موضوعات مهم مورد بررسی در این جلسه، طرح جایگزینی تدریجی صنایع متوسط و کوچک با فناوری بالا و پاک به جای صنایع بزرگ آلاینده بود که در راهبردهای سند اصلی طرح جامع شهر تهران مورد تأکید قرار گرفته است.
وی بیان کرد: علاوه بر تصریح طرح جامع بر این موضوع، در نقشههای طرح تفصیلی شهر تهران نیز محدوده جنوب شرقی منطقه ۴، به وسعت ۱۹۰هکتار به پهنه صنعتی پاک با فناوری بالا و خوشههای صنعتی (۳۱۱ S) اختصاص داده شده است.
اشراقی در خصوص صنایع با فناوری برتر، توضیح داد: این صنایع دارای رویکردی نوین و حداقل در یکی از سه بستر فرآیند، ماشین آلات و تجهیزات، دارای سطح بالای فناوری هستند، محصولات این صنایع نیز تجهیزات و خدمات با فناوری بالا دارند. صنایع الکترونیک، تولید مواد نو، بیوفناوری، صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات، صنایع هوا فضا و… از مصادیق صنایع با فناوری برتر هستند.
وی ادامه داد: طرح مذکور که در جلسات کارگروه فنی، پس از انجام اصلاحاتی درضوابط و مقررات فعالیت و نحوه ساخت و ساز به تأیید رسیده بود، در جلسه کمیسیون ماده پنج پس از توضیحات تکمیلی مشاور طرح، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب اعضاء رسید.
منطقه ۲۱ صاحب مجتمع تجاری، اداری و خدماتی میشود
رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج در ادامه با بیان اینکه طرح ایجاد مجتمع تجاری، اداری و خدماتی منطقه ۲۱، در زمینی به وسعت بیش از ۳۰ هکتار واقع در جاده مخصوص کرج، دیگر موضوع مورد بررسی و تصمیم گیری در این جلسه بود، گفت: اجرای این پروژه که در ۲۲ بلوک طراحی شده است، مورد موافقت اعضاء کمیسیون قرار گرفت و مقرر شد، مجموع سطوح خدماتی شامل هتل، فضاهای فرهنگی، ورزشی، مذهبی و… در بیش از ۱۱۰ هزار متر مربع احداث و فضای سبز مجموعه، به وسعت ۱۰ هکتار برای استفاده عموم مردم تجهیز شود، ضمن اینکه میبایست نگهداری آن به عهده مالکین پروژه باشد.
به گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران،
وی افزود: عارضهسنجی ترافیکی، طرح معماری و جانمایی این مجموعه نیز باید به تأیید سازمان ترافیک و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برسد.