حسینی:
افزایش ظرفیت «گویاساز» برای دانشآموزان نابینا از آبان/ ۷۲ هزار دانشآموز با نیاز ویژه نیازمند تجهیزات آموزشی هستند
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی گفت: نرم افزار گویا ساز که ما یک سال دنبال آن بودیم، از آبان ماه ظرفیتهای آن افزوده خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی صبح امروز به مناسبت روز جهانی عصای سفید برگزار شد.
حسینی بیان کرد: عصای سفید در ابتدا برای آمد و شد و نابینایان بود اما کم کم تبدیل به نمادی برای درک نابینان و سپس تبدیل به قانون عصای سفید جهت شناخت قوانین نابینایان توسط افراد بینا شد. ما باید مناسب سازی، بی خطری، بدون مانع بودن و جامعه دوست دار انسان داشته باشیم.
وی افزود: باید اتوبوسها، متروها، مراکز خرید و خیابانها به شکل مناسب سازی شده در خدمت نابینان و کم بینایان قرار بگیرد. سازمان استثنایی شکل گرفته تا در این زمینه خدمت کند.
حسینی گفت: ما ۸ گروه را تحت پوشش داریم که یک گروه آسیب بینایی است. البته اخیرا سه گروه جدید را به این گروهها اضافه کردیم؛ گروه اتیسم، گروه نقص توجه و بیش فعالی ، اختلال گفتار و زبان به گروههای قبلی آسیب دیده اضافه شدند.
وی افزود: در حال حاضر ۷ هزار ۹۹ نفر دانش آموز نابینا داریم که از این تعداد ۲۱۳۵ نفر در مدرسه خاص و ۴ هزار و ۹۶۴ در مدارس فراگیر و تلفیقی هستند. البته ۲۰ هزار مدرسه پذیرا داریم که دانش آموزان نابینان و کم بینا هم میتوانند در کنار دانش آموزان عادی در آنجا درس بخوانند.
وی اشاره کرد: ۸ حوزه محتواهای درسی که برای این دانش آموزان در نظر گرفته شده است، ما کتابها را به صورت درشت خط، بریل و صوتی آماده کردیم. ۴۱ کتاب درشت خط، ۴۳ عنوان کتاب صورتی و ۱۰۳ عنوان کتاب با خط بریل تدوین شده است. همچنین بیش از ۳۰ عنوان راهنمای معلم برای تعلیم و تربیت این عزیزان داریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در عصر کرونا هم ۷۰۰ عنوان محتوای تدریس پیشرفته برای این عزیزان در فضای شاد بارگزاری کردیم. همچنین نرم افزار گویا ساز که ما یک سال دنبال آن بودیم از آبان ماه ظرفیتهای آن افزوده خواهد شد. همچنین امسال یک ظرفیت جدید در شبکه شاد ایجاد شاه و ایجاد تعامل صوتی گروهی برای دانش آموزان آماده است.
حسینی گفت: محور بعدی ما بحث توانمند سازی نیروی انسانی است. مهم ترین عامل اثر بخش برای دانش آموزان، معلم با کیفیت است. بنابراین ما هم برای انتخاب و توانمندی معلمان باید همت داشته باشیم. این ها علاوه بر دانش برای تدریس به یک شیوه و زبان ارتباطی خوب نیاز دارند. به همین مناسبت در سال گذشته یکی از برنامههای مدرسه انطباقی ما "نهضت زبان اشاره و خط بریل" بود، که قرار شد طی آن ۵ هزار معلم، ولی و مسئولین را آموزش دهیم.
او افزود: ۸ هزار و ۲۳۵ نفر گروه مخاطب دیگر هم در کارگاههای آموزشی در این زمینه شرکت کردند. در کنار آن برای توانمندسازی معلمان آموزش مهارت چندگانهه داشتیم تا معلمان، زبان اشاره و خط بریل را آموزش ببینید تا در زمانی که با کمبود معلم مواجه شدیم به دانش آموزانمان آموزش دهند.
حسینی گفت: ۵۲ مدرس کشور آموزشی خط بریل دیدند، همچنین ۵۰ مدرس کشوری آموزش کوتاه نویسی خط انگلیسی دیدهاند. در کنار آن آموزش دوره پیش دبستان، آموزش مدرس تعمیر دستگاه پرکینز راهم داشتهایم. ۱۰ درصد از کل نیروهای که آموزش و پرورش به کار میگیرد برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی گفت: ما تلاش کردیم، رشتههای فنی حرفهای و کار دانش را مورد توجه قرار بدهیم و اکنون در هشت رشته فنی حرفه ای و کاردانش دانش آموز قرار داریم. همچنین یک نمایشگاه دایمی برای دستاوردهای دانش آموزان در دستور کار داریم.
وی افزود: ما یک برنامه به نام "نهضت مشارکت ملی توان افزایی" داریم. طبق این نهضت، دانش آموزان یک سری تجهیزان آموزشی و غیر آموزشی نیازمندند که تعلیم و تربیت آنها به این تجهیزات استاندارد بیشتری خواهد شد. در مجموع ۱۰۵ قلم تجهیزات مورد نیاز گروههای هفتگانه است. که ۷۲ هزار دانش آموز به آن نیاز دارند. این آمار ۱۰۵ قلم بیش از ۳۶ قلم تجهیزات به گروه آسیب بینایی مربوط میشود. بطور مثال در گروه نابینایان نوت تیکر ۴۵ میلیون تومان است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در قالب برنامه نهضت توان افزایی ١۵۴ میلیارد تومان کمک مردمی دریافت کردیم و توانستیم ١٢ هزار عدد از اقلام را در حوزه آسیبها بینایی تهیه و به دانش آموزان اهدا کنیم، البته امسال در بودجه ۵٠ میلیارد تومان ردیف اعتباری در نظر گرفتیم.
مجید هداوند معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی در این نشست خبری گفت: همین هفته ۱۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است تا توسط آن تجهیزات لازم جهت آموزش دانش آموزان تهیه شود.
وی در خصوص بازگشایی مدارس برای آموزش حضوری گفت: ما استلزامات ۱۵ گانهای را به مدارس جهت بازگشایی حضوری ارائه کردیم که شامل تراکم کلاسها میشود. برای تشکیل کلاس نابینایان حداکثر شش نفر باید حضور داشتته باشند و تعداد اگر بیشتر باشد باید به دو گروه تقسیم شوند.
هداوند خاطرنشان کرد: محتوای علمی در خصوص دانش آموزان نابینا در کشور کم است و نیاز است که این کار پیگیری شود اما در سازمان پژوهش در حال پیگیری این موضوع هستیم.
وی با تاکید بر آموزش نیروهایی که توسط ماده ۲۸ در مدارس استثنایی جذب میشوند، گفت: در خصوص این دست از نیروها قطعا نیاز به دانش افزایی است تا بتوانند با دانش آموزان با نیاز ویژه ارتباط بگیرند، البته بیش از ۵۰ مدرس نیز آموزش دیدهاند.