در گفتوگو با ایلنا اعلام شد:
شناسایی و حمایت دانشآموزان تیزهوشِ مناطق محروم توسط دانشگاه تهران
مدیر باشگاه دانش آموزی دانشگاه تهران درباره شناسایی دانش آموزان با استعداد مناطق محروم گفت: یکی از مأموریتهای ما و مبحثی که روی آن تاکید زیادی داریم، حمایت از دانش آموزان مناطق محروم است.
"فرشته امین" مدیر باشگاه دانش آموزی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه یکی از اهداف این باشگاه شناسایی و حمایت از دانش آموزان با استعداد در مناطق محروم است، گفت: باشگاه دانش آموزی دانشگاه تهران حدود دو سال پیش در ساختار این دانشگاه ایجاد شده که هدفش حمایت و هدایت از دانش آموزان مستعد در مناطق مختلف ایران است. به طور خاص یکی از مأموریتهای ما و مبحثی که روی آن تاکید زیادی داریم حمایت از دانش آموزان مناطق محروم است.
وی ادامه داد: ما با همکاران سازمانهایی که دراین مناطق حضور داشتند، جلسات متعددی داشتیم، این افراد با سازمان ملی استعداد درخشان به ما آماری را ارئه دادند مبنی بر اینکه حدود دو سوم مدارس استعداد درخشان در مناطق محروم قرار دارد، از این رو ما با کمک کمیته امداد امام خمینی توانستیم آماری در خصوص کودکان و نوجوانانی که شرایط بسیار متفاوت و ویژهای دارند و به طور مثال در ادامه تحصیل با سختی مواجه میشوند را استخراج کنیم.
مدیر باشگاه دانش آموزی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانش آموزان مستعد باید در مسیر درست قرار بگیرند، گفت: این آمار و ارقام به انضمام مواردی که از طریق دانشجویان خودمان و از طریق افراد مورد اعتمادمان به ما گزارش میشود، نشان میدهد افراد مستعد در مناطق محروم نیز حضور دارند. دغدغهای که وجود دارد این است که چنین استعدادهایی در مناطقی هستند که نیاز به حمایت دارند تا به خوبی پرورش داده شوند. ممکن است دانش آموزان بسیار مستعدی در این مناطق باشند ولی به دلیل این که در مسیر درست قرار نمیگیرند آینده درخشانی برای آنها متصور نباشیم، از این رو هدف اصلی باشگاه ما در این قسمت این است که بتوانیم آنها را شناسایی کنیم و برایشان مسیر درستی ایجاد کنیم.
امین بیان کرد: ما میتوانیم از کمک خیرین، دانشجویان خودمان و سازمانهایی که با دانشگاه در ارتباط هستند استفاده کنیم تا این دانش آموزان در مسیر درست قرار بگیرند. قطعا ما نمیتوانیم تمام دانش آموزان مناطق محروم را شناسایی کنیم اما میتوانیم مسیر درستی برای آنها تعریف کنیم. ما باید به دلیل اعتمادی که دیگران به دانشگاه تهران دارند در تعریف این مسیر درست کمک کنیم تا کودکان و نوجوانان به درستی در این مسیر قرار بگیرند و شناسایی شوند. علاوه بر این سایرین هم باید کمک کنند تا دانش آموزان پرورش یابند و برایشان برنامه ریزی شود، چرا که این کودکان شرایط خیلی ویژهای داشته و به کمک خیرین و حمایت افراد و جاهای مختلف نیاز دارند.
وی در خصوص معرفی دانش آموزان مستعد به باشگاه دانش آموزی دانشگاه تهران گفت: بر اساس تعاملی که با سازمان ملی استعداد درخشان داریم افرادی که آنها به ما معرفی کردند بر اساس ظرفیتی است که ما میتوانیم پوشش دهیم. همچنین سازمان استعداد درخشان بر مبنای ثبت نامیهایی که دارد به ما اعلام میکنند که به تفکیک استان چند دانش آموز میتواند به ما معرفی کند، به طور مثال در مورد استان خوزستان حدود ۴۰۰ مورد به ما معرفی شده است.
مدیر باشگاه دانش آموزی دانشگاه تهران ادامه داد: ما بر مبنای ظرفیتی که برایمان ایجاد شده به آنها میگوییم که میتوانیم چه تعداد را پوشش دهیم و چه حمایتهای مالی و آموزشی برای آنها در نظر داریم، سپس سازمان استعداد درخشان موارد خود را به ما اعلام میکنند.
امین در پاسخ به این سوال که آیا این دانش آموزانی که به شما معرفی میشوند تا مقطع دانشگاه با شما هستند و آیا دانشگاه تهران آنها را حمایت میکند یا خیر؟ گفت: برنامه ریزی ما همین بوده و قرار است این دانش آموزان تا مقطع دانشگاه با ما همراه باشند.
وی افزود: برنامه ریزی بلند مدتمان این است که این دسته از دانش آموزانی که دورهای با باشگاه همراه بودند، در آینده بتوانند سایر دانش آموزان جدید را همراهی کنند؛ یعنی در آینده بتوانند همیار باشگاه باشند و خودشان خدمات داوطلبانه ارائه دهند. در حال حاضر گروههای دانشجویی داریم که همه در قالب نذر وقت خدمات داوطلبانه رایگان به ما ارائه میدهند تا به این بچهها کمک کنند.
مدیر باشگاه دانش آموزی دانشگاه تهران افزود: به طور کلی ما در این باشگاه برنامه استعدادیابی و توانمندسازی برای دانش آموزان مختلف را داریم که البته صرفا مربوط به مناطق محروم نیست ولی یکی از هدف گذاریهای ویژه ما دانش آموزان مناطق محروم است که با کمک خیرین و نیکوکاران بتوانیم هزینههای استعدادیابی و توانمندسازی آنها را پرداخت کنیم و در ادامه خدمات رایگانی به آنها ارائه میشود.
امین ادامه داد: ما اخیرا اولین لیگ کسب و کار دانش آموزی را گذاشتیم که در چند حوزه تعریف شده بود، مثلا برای ارزیابی توانمندیهای شناختی دانش آموزان یک بازی آنلاین طراحی کردیم و در تمام مناطقی که امکان ارتباط داشتند این ارزیابی توسط بازی صورت گرفت. با توجه به این که فعالیتهای ما همزمان با دوره کرونا شروع شد فعالیتهای آموزشی و فرهنگی را به صورت خاص برای دانش آموزان مناطق محروم نتوانستیم اجرایی کنیم ولی با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی یک سری برنامههای خاص و هدفمند در مناطق محروم با رویکرد آموزشی، فرهنگی و پرورشی برای دانش آموزان این مناطق برگزار میشود.
وی افزود: ما با همکاری سازمان ملی استعدادهای درخشان شاخصهایی برای شناسایی دانش آموزان مستعد داریم. سازمان ملی استعداد درخشان، کمیته امداد، ستاد اجرایی و بخشهای مختلف میتوانند افرادی را معرفی کنند تا آن دانش آموزان مستعد در برنامهها و دورههای ما به صورت رایگان شرکت کنند، اما وقتی آموزشها حضوری شود خودمان برنامههایی را برای ارزیابی دانش آموزان داریم تا بتوانیم استعدادهای آنان را شناسایی کنیم.
مدیر باشگاه دانش آموزی دانشگاه تهران در پایان درباره پیشتیبانی از دانش آموزان در بلند مدت گفت: شاید بلند مدت بتوانیم این ادعا را داشته باشیم که خودمان توانستیم این استعدادها را شناسایی کنیم و تعامل مستقیم با این مجموعهها داشته باشیم ولی فعلا از طریق دیگران افرادی که به ما معرفی میشود، حمایت خواهند شد.