خبرگزاری کار ایران

اجرای آزمایشی «طرح اتقان» نقد و بررسی کارشناسانه شد

اجرای آزمایشی «طرح اتقان» نقد و بررسی کارشناسانه شد
کد خبر : ۱۱۰۳۸۸۰

جلسه کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و جمعی از مدیران و کارشناسان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این جلسه حسن ملکی، رئیس سازمان، به طرح اتقان اشاره کرد و گفت: حال که طرح اتقان با هدف تقویت معلمان و مربیان قرآن شکل گرفته و به سامان رسیده، این کارگروه می‌تواند به قصد آسیب‌شناسی طرح آزمایشی کار که در استان البرز انجام شده است، بپردازد.

او ادامه داد: دو واژه پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این کارگروه مشاهده می‌شود که دو رکن اصلی و اساسی آموزش قرآن هستند. به این معنا که در بخش پژوهش اگر نکته یا مسائل مبهمی احساس شود، باید با پژوهش دنبال کرد تا بتوانیم به برنامه ریزی دست پیدا کنیم زیرا پژوهش مبنای برنامه ریزی است.

وظایف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در طرح اتقان

در ادامه به وظایف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در طرح اتقان اشاره شد که شامل تولید پیش‌نویس اولیه طرح دوره آموزشی؛ انتخاب و توجیه استادان دوره کشوری؛ تولید فیلم) ۳۰۰۰ دقیقه / ۱۶۹ قطعه (؛ تولید کتاب راهنمای معلم با ۲۷۰ قطعه فیلم) به روش QR CODE )و برگزاری دوره آزمایشی ۳۲ساعته به صورت حضوری می‌شود.

فلاح یکی از کارشناسان سازمان پژوهش در این قسمت خاطر نشان کرد: در اجرای آزمایشی طرح اتقان در استان البرز، شرکت کنندگان ۱۰۳ نفر بودند که در دو گروه به دلیل رعایت پروتکل‌های کرونایی آموزش دیدند. در این برهه از زمان معلمان به فیلم‌های آموزشی، دسترسی دارند و بدیهی است که در راستای استحکام کار و طرح اتقان، ما باید نقاط ضعف و کاستی‌ها را نیز رفع کنیم. به نظر من، یکی از موانع در این بخش، دیر آماده شدن محتوا بود لذا لازم است برای ادامه کار روی این بخش تمرکز داشته باشیم.

سپس حاضران در جلسه که از نهادها و ارگانهای مختلف و حوزه ستاد آموزش و پرورش بودند نظرات خود را بیان کردند که مهمترین این نظرات و پیشنهادات را می‌توان در مواردی مانند کافی بودن در نظر گرفتن ۳۲ ساعت آموزش برای هر فرد؛ استفاده از همه توانمندی‌ها و پتانسیل‌ها و محدود نکردن کار به معلمان و همکاران؛ برنامه ریزی دقیق و ضروری در خصوص نظارت و خروجی کار؛ استفاده از ظرفیت دارالقرآن‌ها در راستای این طرح؛ تمرکز در خصوص تفاوت‌های طرح اتقان با دوره‌های ضمن خدمت؛ اجرای آنلاین جلسات؛ دقت در مورد گزینش افراد و همکاران در اجرای طرح؛ تأکید بر مهارت خواندن قرآن توسط همکاران؛ خلاصه نمود.

الگوی طرح اجرای آزمایشی اتقان

در بخش پایانی جلسه، حسن ملکی به جمع‌بندی مطالب مطرح شده پرداخت و گفت: کاری که در استان البرز انجام شد، اجرای آزمایشی بود و همانطور که می‌دانید، چنین اجراهایی ادبیات و الگوهای خاص خود را دارد لذا نخستین تاملی که باید در این عرصه داشت، این است که آیا الگوی طرح اجرای آزمایشی اتقان از ادبیات اجرایی درست برداشت شده است؟

او افزود: شرایط در طرح اتقان طوری پیش رفت که قدری، در برخی از نقاط با اختلاط وظایف بین معاونت آموزشی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پیش رفت و باعث شد که در بخشی از کار، فضایی مه‌آلود ایجاد شود و کار پیش رود و چه بسا این امر باعث شد که در الگوی اجرای آزمایشی، دقت نظر لازم به کار نرفته باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تهیه الگوی اجرایی-آزمایشی نکته مهمی است که باید در بدو امر به آن نگاه کنیم، بحث دیگر اجرای درست الگوست یعنی یک زمانی الگو درست است اما کار بد اجرا می‌شود. تهیه گزارش دقیق اجرا نیز مورد دیگری است که باید در مسیر دنبال کنیم زیرا در آن گزارش می‌توان، نقاط ضعف و قوت را به درستی بررسی کرد. بحث چهارم نیز اصلاح درست طرح اتقان بر مبنای این گزارش است.

شایان ذکر است طرح اتقان(دوره ارتقاء صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزش قرآن آموزگاران دوره ابتدایی( است که در کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور به تصویب رسیده و به صورت ازمایشی در خرداد و تیرماه ۱۴۰۰ در استان البرز با حضور ۱۳۰ نفر برگزار شد. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز به عنوان دبیرخانه کارگروه پژوهش و برنامه ریزی قرآنی در این کمیسیون وظایفی را بر عهده داشت.

نقاط قوت طرح اتقان

به گفته مهدی جلالی دبیر کارگروه پژوهش و برنامه ریزی کمیسیون آموزش عمومی قرآن با اشاره به نقاط قوت این دوره بیان داشت: محوریت دوره و طرح اتقان بر اساس برنامه درسی قرآن مصوب و کتاب‌های درسی آموزش قرآن موجود) انطباق ۷۰ درصدی کتاب‌های درسی با اهداف آموزش عمومی قرآن کریم (همه جانبه نگری متناسب با سرفصل‌های هشت‌گانه آموزش عمومی قرآن کریم؛ ارتباط متقابل مؤلفان و استادان کشوری با مدرسان استان البرز در طول دوره آموزشی؛ تولید ۱۶۹ قطعه / ۳۰۰۰ دقیقه فیلم آموزشی برای دوره و بارگذاری آن در سامانه ltms و شبکه تربیتی رشد؛ برگزاری جلسات متعدد جهت هماهنگی استادان برای ارائه موثرتر مطالب در طول دوره و نیز برای تولید فیلم‌های آموزشی و تربیتی؛ تولید کتاب راهنمای تدریس معلم با استفاده از فناوری qr code ( ۲۷۰ فیلم (مساعدت بسیار خوب ریاست محترم و معاونان و مدیران سازمان پژوهش با گروه قرآن می‌باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز