وزیر آموزش و پرورش:
عدم وجود قابلیتهای لازم در نیروی انسانی نشانه عقب ماندگی فرهنگی است
وزیر آموزش و پرورش در آئین افتتاحیه «طرح ملی ارتقای توانمندیهای قرآنی» گفت: تعابیر متعدد وگوناگونی در قرآن آمده است و انسان را به تلاوت، انس، تأمل و تدبر در قرآن و عمل به احکام قرآن دعوت میکند بنابراین «عمل به اصول تربیتی قرآن» جز مأموریت ما است.
به گزارش ایلنا، صبح امروز محسن حاجی میرزایی در آئین افتتاحیه «طرح ملی ارتقای توانمندیهای قرآنی» که به صورت ویدئوکنفرانس و به میزبانی استان البرز، برگزارشد، اظهار کرد: یکی از مأموریتهای آموزش و پرورش در تمام دنیا، آماده کردن دانش آموزان برای یک زندگی مستقل و شرافتمند است.
وی افزود: حضرت علی علیه السلام میفرمایند: «فرزندانتان را برای زمان خودشان پرورش دهید، آماده کردن برای زندگی در حال و آینده، مأموریت بسیارمهم و اساسی است و من بر این باور هستم که مهمترین وجه توسعه یافتگی و پیشرفت یک جامعه و پیش نیاز اصلی برای همه موفقیت ها، همین قابلیتها است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: جامعهای پیشرفته است و استعداد توسعه یافتگی دارد که نسل آینده او میتواند روی پای خود بایستد و از حقوق و ارزشهای خود دفاع کند و قادر به برقراری تعامل با محیط و تحولات را داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر در جامعهای همه عناصر و ابزارهای پیشرفت وجود داشته باشد، اما قابلیت لازم در نیروی انسانی آن به وجود نیاید، پیشرفت در آن جامعه پایدار نبوده و اعتباری نخواهد داشت، بنابراین غفلت از این مأموریت، نتایج بسیار تلخ و رنج آوری به همراه خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: افرادی که این قابلیت در آنها ایجاد نشود، در جریان تحولات جامعه و کوران حوادث، محو میشوند، دچار درماندگی و استیصال میشوند و قادر به اتخاذ تصمیمهای صحیح نیستند و از نقش آفرینی عاجزند.
وی یکی از نشانهای عقب ماندگی فرهنگی جوامع، در عین دارا بودن تجلیات مادی، را عدم وجود قابلیتها لازم در نیروی انسانی بر شمرد و عنوان کرد: فاصلهای که بین تواناییهای یک انسان و پیشرفت جامعه ایجاد میشود، مصداق واقعی عقب ماندگی فرهنگی است، بنابراین فرهنگ پویا و کارساز و غنی با انسان ها، تعریف میشود.
عضو کابینه تدبیر و امید، اظهار کرد: ممکن است جامعهای از لحاظ اقتصادی و عمرانی دارای کارخانههای بزرگ و عمارتهای باشکوه باشد و در بعد مادی پیشرفتهایی را داشته باشد، اما این انسانها هستند که از این امکانات بهرهمند میشوند. اگرچه این امکانات هر یک ارزشی دارند، اما ارزش واقعی بهره وری، به ارزشی است که انسان به آن میبخشد.
وی ادامه داد: همه قابلیتهای محیطی، مانند جاده، کارخانه، سد، و…، دارای ارزش هستند، اما ارزش واقعی ارزشی است که مسؤل تلاش و تکاپوی انسانها باشد این انسانها هستند که با هوشمندی مؤثر، نمونههای پیشرفت را ایجاد میکنند، لذا اگر انسانها نتوانند ارزش افزایی کنند، ارزش داراییهای آنها پایدار نخواهد بود.
حاجی میرزایی اذعان کرد: نسل ما برای آیندهای تربیت میشوند که پر از شگفتی و تغییرات عمیق و گستردهای است، و نیازمند توانمندیها و ظرفیتهای والایی است که او را در این تغییرات راهبری کند. در گذشتههای دور بین دیروز و امروز، تفاوتها چشمگیر نبود، و در دههها تفاوت آن چنانی در سبک زندگیها ایجاد نمیشد، اما امروزه داستان متفاوت و تغییرات شتاب گرفته است و آهنگ تغییرات سریع است، بنابراین هرنسلی در برابر مسائلی قرار میگیرد و با پدیدههایی روبرو میشود که نسل قبلی با آن مواجه نشده و تجربهای پیرامون آن شکل نگرفته و دانشی در مورد آن ایجاد نشده است.
وی ادامه داد: این قابلیتها و شخصیتهای وجودی انسان هاست که میتواند ارزشها را ایجاد و کاستیها را جبران کند و ما موظف هستیم فرزندانمان را برای چنین عرصهای تربیت کنیم. و با چنین قابلیتهایی کشورمان را بیمه کنیم و مأموریت داریم مسؤلیتهای لازم را در نسل نو برای مواجهه مؤثر با پدیدههای نو به وجود آوریم.
وزیر آموزش و پرورش، دوران مدرسه را بهترین زمان برای افزایش ظرفیتهای لازمه برشمرد و افزود: بیشترین بار این آرزوی بزرگ و این مسؤلیت خطیر بر دوش مدرسه است. معلمان هستند که میتوانند به زندگی آینده سمت و سو بدهند و این موضوعی است که در بین تمام کشورها مشترک است و همه باید برای ایجاد چنین ظرفیتی تلاش کنند.
وی ادامه داد: ما دارای فرهنگی هستیم که اسلامی و دینی است، هدف دین؛ تربیت انسانها و پرورش افرادی است که بتوانند به مأموریتها و وظایفی که بر عهده دارند عمل کنند. قرآن برنامه خداوند برای پرورش انسان هاست تدوینگر این برنامه و الگوی این روش تربیتی، کلام خداوند وپیامبران الهی هستند.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: پیامبران رسولان و منادیان این برنامه هستند و از سویی الگوهای عینی و عملی این برنامه هستند ما برای دستیابی به قابلیت ها، نیازمند قرآن هستیم و به عنوان یک مسلمان در قبال قرآن، مسؤلیتهای قطعی، حتمی و یقینی داریم تعابیر متعدد وگوناگونی در قرآن آمده است و انسان را به تلاوت، انس، تأمل و تدبر در قرآن، عمل به احکام قرآن دعوت میکند بنابراین عمل به اصول تربیتی قرآن جزو مأموریتهای ما است.
وی افزود: در قرآن کریم یکی از گلایهها یی که پیامبر (ص) در پیشگاه خداوند عرضه میکند؛ مأجور ماندن قرآن است، پس ما نباید اجازه چنین چیزی را بدهیم و این جز وظایف قطعی و حتمی ماست، بنابراین بدیهی که یک نظام آموزشی که هدفش پرورش انسان هاست باید برای آموزش قرآن حرفی برای گفتن داشته باشد و دانش آموزان را برای داشتن چنین ظرفیت والایی تجهیز کند.
حاجی میرزایی برنامههای قرآنی گذشته را مطلوب ندانست و خاطرنشان کرد: «طرح ملی ارتقای توانمندیهای قرآنی» آمده است تا با ارزیابی دقیق برنامهها قبل، طرح جدیدی را ارائه کند و بر اساس یک نگرش عمیقتر و طرحی سنجیدهتر این مأموریت بزرگ را انجام دهد.
وی با تقدیر از دست اندرکاران طرح مذکور، اظهار کرد: امیدوارم نتیجه اجرای این طرح، انس با قرآن و فهم مفاهیم قرآنی باشد و ما موفقیت خود را با این شاخصها اندازه گیری میکنیم و امیداست در پرتوی تلاش همه همکاران، این دوره سه سال بتواند همه آموزگاران را با این ظرفیت بزرگ آشنا کند و برای انجام این مأموریت قرآنی آماده کند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: با توسل به قرآن و پیامبر (ص) به نتایج این طرح امید بستهایم و انتظار داریم که امیدمان در این زمینه محقق شود.
شایان ذکراست؛ «طرح ملی ارتقای توانمندیهای قرآنی» ویژه آموزگاران به صورت آزمایشی در استان البرز اجرایی میشود و در ادامه به سطح کل کشور توسعه مییابد.