رئیس سازمان نهضت سواد آموزی:
مدرسه محور شدن سوادآموزی از اولویتهاست
اولین گردهمایی مشترک مدیران حوزه ستادی سازمان با معاونین سوادآموزی استانها در سال ۱۴۰۰ بصورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.
به گزارش ایلنا، اولین گردهمایی مشترک مدیران حوزه ستادی سازمان با معاونین و رؤسای ادارات سوادآموزی استانها در سال ۱۴۰۰ با ریاست معاون وزیر ورئیس سازمان وحضور اعضای شورای معاونین ومدیران ستادی ومعاونین سواد آموزی استانها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد محمد زاده ضمن نثار درود بر روان پاک شهدا ی معلم وشهدای آموزشیار ودانش آموز، سلامتی مقام عظمای ولایت را آرزو کردهمچنین ۲۷اردیبهشت روز ارتباطات وروابط عمومی را به تمامی همکاران وفعالان این حوزه تبریک گفتو ضمن تقدیر وتشکر از زحمات معاونین سواد آموزی استان هاکه در این مدت به افتخار بازنشستگی نائل آمدندیا در جایگاه دیگری مشغول به همکاری با آموزش وپرورش شدند از حضور گرم همکاران جدید در عرصه فعالیتها ومعانت سواد آموزی استانها استقبال نمود.
محمد زاده در ادامه خطاب به شرکت کنندگان در این گردهمایی گزارش کوتاهی از عملکرد استانها در سال ۱۳۹۹ارائه نمود و گفت: طبق آمار با تلاش شبانه روزی شما همکاران عزیز در سه دورهی سواد آموزی، انتقال وتحکیم در مجموع ۸۲.۵درصد از حجم ابلاغی را توانستهایم محقق کنیم وشرایط کرونااجازه رسیدن به ۱۰۰درصد را نداد اما امیدواریم در سال ۱۴۰۰بتوانیم علاوه بر حجم ابلاغی حدود ۱۸درصد از حجم محقق نشده سال ۱۳۹۹را نیز با کمک وتدابیر شما معاونین محترم وهمکارانمان محقق کنیم.
محمد زاده با بیان اینکه ظرفیت بالای صدا وسیمای استانها وائمه جماعات میتواند راهگشای جذب حداکثری سواد آموز باشد از معاونین خواست از این ظرفیتها نهایت استفاده را داشته باشند وگفت: استاندارها به عنوان رئیس شورای پشتیبانی استان بسیار میتوانند در این حوزه کمک نمایند همچنین از معاونان خواست با شرکت فعالانه وهدفمند در شورای معاونین آموزش وپرورش استان وطرح برنامههای سواد آموزی سایر اعضای شورا را با برنامهها ی سواد آموزی همراه نموده وریشه کن کردن بیسوادی را مسئلهی تمام اعضای شورای معاونین کنند.
معاون وزیر ورییس سازمان در ادامه نکاتی رابر اساس سیاستهای اجرایی وابلاغی سال ۱۴۰۰ تاکید نموده وگفت: در سال ۱۳۹۹مراکز یادگیری محلی بر اساس سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش وطرح پیوند سواد وزندگی راه اندازی شد نظارت بر عملکرد کیفی این مراکز را جزو وظایف اصلی خود قرار دهید در راه اندازی مدارس مجازی مصمم هستیم ومدرسه محور شدن سواد آموزی از اولویتهای ما در سازمان است ناچاریم از ظرفیت مدارس ومعلمان ومدیران برای تحقق فعالیتهای آموزشی استفاده کنیم تا بسیاری از مشکلات نیروی انسانی را حل کنیم در همین راستا آخرین اطلاعاتی که از استان خراسان شمالی گرفتم بالغ بر ۷۰۰معلم برای همکاری در سواد آموزی به کار گرفته شدهاند که این به معنای جلوگیری از ۷۰۰مشکل بعدی در خصوص به کار گیری نیروهای آزاد میباشد.
محمد زاده افزود: توجه جدی به ورود اطلاعات در سامانه تحت وب وگسترش آموزش مجازی از دیگر پیگیریهای ستاد در قالب سیاست اجرایی سال ۱۴۰۰می باشد در خصوص گسترش آموزشهای مجازی ۱۵۰قسمت برنامه تلویزیونی که به کمک روابط عمومی تهیه کردهایم را برای پخش تحویل شبکهی آموزش دادهایم واستانها میتوانند با ایجاد آرشیو ورایزنی با شبکههای استانی برای پخش آنها از شبکه استانی اقدام نمایند. همچنین با توجه به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش کتب دوره سوادآموزی تحکیم وانتقال تغییر یافته و نو نگاشت گردد. که این کار از سال گذشته آغاز و در سال جاری نیاز است که با همکاری استانها به نتیجه مطلوبی برسیم لازم است استانها در این زمینه و در مراحل اجرای کار همکاری و هماهنگیهای لازم را داشته باشند و از نقطه نظرات خود، سازمان را بهرهمند نمایند.
محمد زاده درجمعبندی پایانی حمله دد منشانه رژیم غاصب صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین را محکوم کرد وهمچنین آزمون انتخابات ریاست جمهوری در هفتههای پیش رو را با هدف جلب مشارکت حداکثری حضور مردم بسیار مهم دانست
معاون وزیر ورییس سازمان در پایان سخنان خود نکاتی از ما حصل گردهمایی به معاونین استانها بیان کرد که به شرح ذیل است:
-نسبت به کیفیت آموزش ونظارت بر ارزشیابی پایانی وثبت نامها توجه ویژه داشته باشند.
-آموزش نیروی انسانی بر اساس شرایط موجود از جمله آموزش فضای مجازی وتولید محتوا را به جد پیگیری نمایند
-برای انسداد مبادی بیسوادی تلاش کنید
-برای رسیدن به اهداف سواد آموزی باید راهکارها را رصد کنیم وموانع را هموار کنیم
-گزارشهای طرح سواد وزندگی را که تا پایان شهریور ادامه دارد به سرعت ارسال نمایید تابتوانیم تمامی شاخصهای مد نظر را مورد ارزیابی قرار دهیم وبا آمادگی کامل برای سال جدید برنامه ریزی کنیم
و در پایان تمام اعضای ستاد واز جمله خود را مطیع قانون میدانم هرچند آن قانون مخالف منافع عدهای باشد وبنده وهمکارانم مجری آن چیزی هستیم که قانون برایمان تعیین کرده است.
همه استانها موظفند فعالیتهای خود را در تولید محتوای آموزش یا الکترونیکی جهت بررسی و تایید به مدیریت پژوهشی و تولید محتوای آموزشی سازمان ارسال نمایند.