سرانه بودجه مناطق جنوبی نباید از سرانه بودجه دیگر مناطق کمتر باشد
رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: بودجه مناطق کم برخوردار، غیر از دو منطقه که در حال اصلاح آن هستیم، تقریبا برابر متوسط بودجه کل شهرداریهای مناطق است و معنا ندارد سرانه شهروندان ساکن در مناطق جنوبی از سرانه شهروندان دیگر مناطق کمتر باشد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در نشست خبری مشترک که با سخنگوی شورای شهر تهران بر گزار شد با تاکید بر تدوین بودجه ۱۴۰۰ از سوی مردم و شورایاران گفت: اراده شورای پنجم بر تداوم اجرای پروژههای توسعه محلی در مسیر بودجه برای مردم و عدالت بودجهای برای مناطق برخوردار و کم برخوردار استوار است و ان شا الله بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری با این رویکرد تصویب خواهد شد.
او ادامه داد: امروز ما در آستانه گام دوم انقلاب بیش از همیشه به فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت مردم برای ایران نیازمندیم، ما باید به سمت واگذاری امور به مردم پیش برویم و در مقابل بزرگتر کردن تصدیهای دولت و شهرداری با اعتماد و تکیه بر مردم زمینه استفاده بهتر از منابع را فراهم کنیم.
عضو شورای شهر تهران ضمن تاکید بر ضرورت توجه به مسئله بودجه برای مردم و تشریح ابعاد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران اظهار کرد: در بحث بودجه برای مردم، منابع و مصارف بودجه شهرداری را تک تک شهروندان تهرانی با پرداخت بهای خدمات و عوارض عمومی شهر یا عوارض پروانه ساختمانی تامین میکنند اما متاسفانه شاهد هستیم که سالها در روند تدوین بودجه شهرداری، این بودجه بر اساس نیازهای شهروندانی که منابع شهرداری را تامین میکنند تهیه و اجرایی نمیشود، بلکه سلیقه مدیران شهرداری، نظر مشاور یا طرح اجرایی فلان پیمانکار به جای نظر مردم درباره بودجه تعیین کننده است و تنها چیزی که ظاهرا اهمیتی ندارد نیاز و نظر شهروندی است که با پرداخت عوارض و بهای خدماتش چرخ مالیه شهرداری را میچرخاند!
او ادامه داد: برای منافع مردم و درمسیر اصلاح بودجه شهرداری که مردم آن را تامین میکنند باید به سمت تعیین مصارف بودجه با اولویت و نظر مردم حرکت کنیم تا «بودجه برای مردم» معنا پیدا کند. این روزها همه از اصلاح بودجه حرف میزنند و هر کسی به نظر خودش کارشناسیترین نظر را میدهد اما هیچ کدام از این افراد حاضر نیستند ببینند خواست و نظر مردم درباره بودجه چیست!
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: بودجه مال مردم هست و مردم باید درباره آن نظر بدهند؛ وقتی بر اساس قانون اساسی این مردم با رای و انتخاب خودشان اعضاء شوراهای شهر، نمایندگان مجلس، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری را انتخاب میکنند؛ چرا نباید درباره بودجه منطقه و محله خودشان اظهار نظر کنند و نظر بدهند؟
او ادامه داد: آیاحق انتخاب برای تعیین سیاست گذاران و اداره کنندگان امور شهر و کشور سطحی بسیار بالاتر از مشارکت در تدوین و جهت بخشیدن به بودجه را ندارد؟ پس چرا شهروندان نمیتوانند درباره بودجه کشور و شهر هم نیازها و اولویتهای خود را بیان کنند؟ و با نظر آنها مصارف بودجه شهرداری و دولت اولویتبندی شود؟
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه از ابتدای حضور در شورا با همراهی دیگر همکاران مسئله بودجه ریزی مشارکتی را برای توجه به نظرات و نیازهای شهروندان در بودجه ریزی مورد توجه قرار داده است، افزود: امروز در شورای پنجم اقدامات انجام شده در مسیر بودجه برای مردم عبارتند از انتشار اطلاعات لایحه بودجه و دسترسی عموم شهروندان به اطلاعات بودجه پیشنهادی، درخواست از شورایاران و شهروندان برای ارائه پیشنهادات در خصوص تبصرهها و بررسی پیشنهادات مردمی در کمیته بودجه و نظارت مالی، برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بودجه ریزی در شهرداری برای شورایاران، الزام شهرداری به دعوت دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات تدوین بودجه منطقه، دعوت از رابط هیئت رئیسه و دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات بررسی بودجه کمیته بودجه و نظارت مالی شورا، اجرای پروژههای توسعه محلی در سطح محلات با نظر مشورتی شورایاران برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ صورت گرفت و در ۱۴۰۰ ادامه پیدا خواهد کرد.
فراهانی اضافه کرد: البته این موضوع هم مثل خیلی از مصوبات شورا در بدنه شهرداری با مقاومتهایی روبرو شده است و ما متاسفانه در بخشی از بدنه شهرداری شاهد مقاومت دربرابر عادی شدن این موضوع که با نظر شورایاران و مردم پروژه اجرا کنند هستیم! بله؛ آن مدیر شهرداری، شهردار منطقه و ناحیه میگوید آقایان هاشمی، مسجد جامعی، اعطاء و فراهانی میروند، اینها سال ۱۳۹۹ گفتند پروژه توسعه محلی بر اساس نظر شورایاران اجرا و تدوین شود، اگر این را انجام ندهیم، از عمر این دوره شش ماه باقی مانده و بعد شورای ششم میآید! بعد آن هم پروژههای توسعه محلی را هم میفرستیم به همان جایی که طرحهای جهادی و بسیاری طرحهای دیگر شهرداری را این بدنه فرستاده اند.
او در ادامه با تشریح بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: در مورد بودجه سال ۱۴۰۰ ابتدا گلایه خودم را از مدیران شهرداری در این حوزه بیان کنم که متاسفانه به علتعدم اقناع و فقدان اطلاعرسانی شهرداری مثل اینکه شورا در کنار اینکه باید بودجه را بررسی، اصلاح و تصویب کند ظاهراً باید از بودجه تدوین شده توسط شهرداری دفاع هم کند!
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه آنچه که من درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ میگویم دفاع از این لایحه نیست، افزود: بلکه نکات و مواردی است که باید درباره این لایحه بیان شود و من از آنچه در فرآیند بررسی بودجه در شورا به تصویب برسد دفاع میکنم.
فراهانی گفت: ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران با رقم پیشنهادی ۴۷ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان در بخش بودجه عمومی و رقم ۱۳ هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان در بخش شرکتها و سازمانها به شورا ارائه شده است.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: بودجه شهرداری تهران در دهه ۱۳۹۰ از رقم ۷ هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۰ به رقم ۴۷ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است. این روند در دو سال شاهد جهش و رشد جدی نسبت به بودجه سال قبل از خود بوده است.
فراهانی با بیان اینکه بودجه سال ۱۳۹۳ با رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال قبل رو به رو بوده افزود: این امر در نتیجه پیگیری آقای دبیر در شورای چهارم بوده که ما شاهد تغییر نظام طبقهبندی هزینهها از سنتی به طبقهبندی استاندارد GFS بودیم و آغاز بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تهیه شده بود. بودجه سال ۱۴۰۰ با رشد ۵۶ درصد نسبت به سال قبل که در نتیجه انعکاس کامل تبصرههای بودجه در جداول منابع و مصارف بودجه، ارتقاء سطح بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و پیادهسازی دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور و الزامات شورا تهیه شده است.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: بنابراین شاهد آن هستیم که رشد بیش از ۵۰ درصدی بودجه نسبت به بودجه سال قبل در این دهه بیسابقه نبوده است و علت این موضوع را باید در تغییرات فنی و مالی بودجه دید. در مسیر اصلاح و بهبود نظام بودجه ریزی شهرداری در دوره سوم، چهارم و پنجم گامهایی برداشته شده است که من از همه اعضاء ادوار شوراهای گذشته و مدیران پیشین شهرداری تا مدیران و کارشناسانی که اکنون در مسیر این بهبود زحمت کشیدهاند تشکر میکنم.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ادامه داد: از طرف دیگر ما در برابر بودجه ۴۷ هزار میلیاردی و توجه به این افزایش باید به این سوال پاسخ بدهیم که قدرت مالی این بودجه چقدر است؟ آیا این قدرت افزایش پیدا کرده، ثابت مانده یا کم شده است؟ با لحاظ قیمت ثابت به نرخ سال ۱۳۹۵ شاهد آن هستیم که قدرت مالی بودجه ۴۷ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ از قدرت مالی بودجه ۷ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۰ و بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومانی سال ۱۳۹۳ هم کمتر است!
او با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران نکات و ارقام قابل توجه آن گفت: انعکاس ۱۱ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان بار مالی تبصرهها در ردیفهای بودجه برای اولین بار، پیش بینی ۲۱ هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان از محل درآمدهای ناشی از توسعه شهر (عوارض ودرآمدهای ساختمانی) از جمله مهمترین ارکان منابع بوده است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: هزینههای نگهداشت شهر شامل حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری برابر با ۵ هزار و ۴۰۲ میلیارد تومان، نگهداشت فضای سبز برابر با ۱ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان، رفت و روب و جمع آوری پسماند برابر با ۱ هزار و ۵۴۳ میلیارد تومان، جبران هزینه راهبری سازمانها وشرکتها (حقوق و مزایا) برابر با ۲ هزار و ۲۳ میلیارد تومان را شامل میشود.
او با اشاره به اعتبارات اجرای پروژههای عمرانی گفت: این اعتبار برابر با ۲۰ هزار و ۸۱ میلیارد تومان بوده و اعتبار بازپرداخت و تادیه دیون و بدهیها برابر با ۱۰ هزار و ۴ میلیارد تومان، اعتبار ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی برای اجرای پروژههای توسعه محلی با نظر مشورتی شورایاران، اعتبار ۷ هزار و ۲۸۲ میلیارد تومانی برای توسعه و بهره برداری مترو، اعتبار ۳ هزار و ۵۳۸ میلیارد تومانی برای حمل و نقل عمومی غیر ریلی (تاکسی و اتوبوس) از جمله این موارد است.
فراهانی تاکید کرد: بودجه مناطق کم برخوردار، غیر از دو منطقه که در حال اصلاح آن هستیم، تقریبا برابر متوسط بودجه کل شهرداریهای مناطق است و معنا ندارد سرانه شهروندان ساکن در مناطق جنوبی از سرانه شهروندان دیگر مناطق کمتر باشد.
او افزود: به سمت تدوین عادلانه بودجه حرکت کردهایم و سال ۱۴۰۰ نیز بر این امر تاکید خواهیم داشت.
ادامه دارد