خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خبر داد:

تدوین سند توسعه علم، فناوری و نوآوری در ۱۰ استان

تدوین سند توسعه علم، فناوری و نوآوری در ۱۰ استان
کد خبر : ۱۰۳۱۴۰۹

​غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان سمنان که به میزبانی دانشگاه سمنان برگزار شد، از تدوین سند توسعه علم، فناوری و نوآوری در ۱۰ استان کشور خبر داد و گفت: بر اساس این سند، رشته‌های دانشگاهی باید منطبق با نیازهای آن استان باشد.

به گزارش ایلنا، رحیمی در این نشست به وظایف شورای مدیریت استانی آموزش عالی اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای ارتقای آموزش عالی استان، سالم‌سازی محیط علمی از لحاظ غیر اخلاقی‌های علمی همانند اخلاق در پژوهش، استفاده از ظرفیت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و مراکز علمی کاربردی برای مهارت محور کردن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یا به عبارتی کسب مهارت در کنار علم‌آموزی دانشجویان از جمله وظایف این شوراست. 

وی همچنین بهره‌مندی از اعضای هیئت علمی قوی و باتجربه برای آموزش در رشته‌های تخصصی و آینده‌نگری آموزش عالی استان و برنامه‌ریزی برای آن را از دیگر وظایف شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان‌ها برشمرد. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه ارتقای کیفی و توسعه فناوری از اهداف آموزش عالی است خاطر نشان کرد: برنامه‌های وزارت علوم در این راستا انجام خواهد شد و خواسته ما همکاری روسای همه دانشگاه‌ها در این زمینه است. 

وی همچنین از تدوین سند توسعه علم، فناوری و نوآوری در ۱۰ استان کشور خبر داد و گفت: بر اساس این سند، رشته‌های دانشگاهی باید منطبق با نیازهای آن استان باشد. 

فعالیت یک هزار و ۶۳۳ عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های استان سمنان

 نصیری، رئیس دانشگاه سمنان به عنوان رئیس دانشگاه معین استان نیز در این نشست گزارشی از وضعیت دانشگاه‌های استان سمنان ارائه کرد و گفت: بیش از ۵۰ موسسه آموزش عالی با یک هزار و ۶۳۳ عضو هیئت علمی در استان فعالیت می‌کنند. 

وی با بیان اینکه بیشترین اعضای هیئت علمی استان در دانشگاه‌های دولتی مشغول فعالیت هستند، جمعیت دانشجویی استان سمنان را حدود ۶۶ هزار و ۸۰۰ نفر اعلام کرد. 

همچنین روسای دیگر دانشگاه‌های استان نیز در این نشست نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در راستای ارتقای آموزش عالی و توسعه فناوری در استان مطرح کردند. 

 ضرورت تقویت اثربخشی دانشگاه‌ها در محیط پیرامونی خود

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، در دانشگاه سمنان گفت: استان سمنان رشد بسیار خوبی در حوزه آموزش عالی دولتی غیرپزشکی در کشور داشته به طوری که مجموع ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های دولتی استان سمنان به نسبت جمعیت بالاترین در کشور است. 

وی تصریح کرد: وزارت علوم تلاش می‌کند دانشگاه‌های موجود با کمک مدیران دانشگاه‌ها از نظر کیفی رشد بیشتری داشته باشند. 

 رحیمی افزود: علی‌رغم اینکه تعداد قابل توجهی از پروژه‌های بزرگ صنعتی و حساس و حیاتی در دانشگاه‌ها در حال انجام می‌باشد، اما پیوندهایی که باید بین دانشگاه و جامعه وجود داشته باشد هنوز عمق و وسعت زیادی نیافته است. 

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در مجموعه وزارت علوم ۳۴ تا ۳۵ هزار عضو هیئت علمی داریم و حدود ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری و حدود ۶۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در حال تحصیل در دانشگاه‌های کشور هستند که به عنوان نیروی عظیم علمی محسوب می‌شوند و این ظرفیت هنوز به صورت یک جریان پیوسته و ملی در خدمت رفع نیازهای کشور قرار نگرفتند و فقط تعداد محدودی از آنان در انجام پروژه‌ها دخیل هستند. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تقویت اثربخشی دانشگاه‌ها در محیط پیرامونی خود و سپس اثربخشی در بخش ملی و حتی بین‌المللی را از برنامه‌های وزارت علوم برای دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: خوشبخانه از لحاظ علمی توفیقات شگرفی داشتیم و خبرهای خوب‌تری را از نظر میزان استنادات به مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایرانی که در ژورنال‌های معتبر بین‌المللی چاپ شده در آینده نزدیک خواهیم داشت که این امر نشان‌دهنده کیفیت بالای مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایرانی است. 

رحیمی خاطر نشان کرد: تربیت نیروی انسانی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای کشور‌های همجوار نیز نشان‌دهنده اثربخشی نظام علمی جمهوری اسلامی ایران، در فراتر از مرزهاست. 

وی با اشاره به اینکه تعداد رساله‌ها و پایان نامه‌های تقاضامحور در کشور کم است، گفت: باید این بخش را تقویت و توسعه و عمق بخشید. 

ارتقای کیفیت در حوزه تحقیقات؛ تضمینی برای کیفیت آموزش اساتید

غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در ادامه سفر خود به استان سمنان با حضور در ششمین جلسه شورای دانشگاه صنعتی شاهرود در سال جاری که در محل تالار کوثر این دانشگاه برگزار شد، ضمن تاکید بر جدیت اساتید در امر تحقیقات و توسعه و ارتقای کیفیت در حوزه تحقیقات را تضمینی برای کیفیت آموزش اساتید عنوان کرد. 

وی در این جلسه ضمن تبریک آغاز دهه مبارک فجر، پیروزی انقلاب اسلامی را فضای فراخی برای توسعه علمی عنوان کرد و گفت: بعد از جنگ تحمیلی دوران پرافتخار علمی ما با بیشترین دانشمندان، دوره اسلامی است که توانستیم در حوزه توسعه علمی به توفیقات ارزشمندی دست یابیم و این مهم حاصل زحمات اساتید می‌باشد. 

رحیمی با اشاره به اهمیت حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی به خصوص دکتری در توسعه تحقیقات و از طرفی کاهش متقاضی آموزش عالی طی سال‌های اخیر، به بیان توضیحاتی درخصوص لزوم طرح آمایش آموزش عالی پرداخت و دانشگاه صنعتی شاهرود را با توجه به داشتن پتانسیل‌های موجود دانشگاهی مستقل مطرح نمود. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با تاکید بر دوره پسادکتری در آینده و اهمیت اخذ دستیار پژوهشی به بیان نکاتی در این امر پرداخت و کشش کمی این موارد را حول نکاتی مطرح کرد و افزود: درآمد بیرونی استاد، گرنت اساتید (گرنت داخلی)، توسعه سراسری دوره‌های کوتاه مدت تحقیقاتی دانشجویان دکتری و گرنت‌محور کردن پذیرش دانشجویان دکتری از جمله موارد حائز اهمیتی است که بر اساس استانداردهای بین‌المللی و بر اساس گرنت و تحقیقات کارفرمایی می‌باشد. 

وی با بیان توضیحاتی درخصوص اثربخشی و تحقیقاتی بودن گزارش‌ها، تاکید کرد: همه توفیقات در تهیه مقاله خلاصه نمی‌شود و با وجود شرایط موجود در دانشگاه صنعتی شاهرود باید مراکز تحقیقاتی و پژوهشی افزایش یابد چرا که دانشگاهی مطرح خواهد ماند که با روندهای جدید خودشان را تطبیق دهند. 

 فعالیت در فضای کارآفرینی، تقاضا محوری و جامعه محوری در اولویت باشد

محمدمهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود، نیز در این جلسه با تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، به ایجاد، توسعه و پیشرفت بسیاری از دانشگاه‌ها پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه صنعتی شاهرود با حدود نیم قرن فعالیت بعد از انقلاب اسلامی توسعه چشم‌گیری داشته و از مدرسه عالی معدن سال ۱۳۵۲ به دانشگاهی پرافتخار امروز رسیده است. 

وی ضمن تاکید بر فعالیت در فضای کارآفرینی، تقاضا محوری و جامعه محوری، به اهتمام وزارت در طرح آمایش آموزش عالی کشور و نکات مثبت اجرای آن پرداخت و با اشاره به جایگاه ملی و بین‌المللی دانشگاه و استقلال آن در همه ارکان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی به ویژه در هیئت امناء، هیئت ممیزه و هیئت اجرایی جذب، از موافقت وزیر علوم و شورای راهبردی در تصویب مدیریت دوره‌ای استانی آموزش عالی این دانشگاه و دانشگاه سمنان قدردانی نمود. 

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود به معرفی دانشگاه و کسب رتبه‌های متعدد پرداخت و گفت: مفتخریم که دانشگاه صنعتی شاهرود طبق رتبه‌بندی جهانی تایمز ۲۰۲۱ با کسب رتبه ۸۰۰-۶۰۱ در فناوری و مهندسی رتبه ششم و در علوم پایه رتبه چهارم دانشگاه‌های صنعتی را کسب کرده است و این مهم با همت هیئت علمی‌های فرهیخته و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه میسر شد. 

فاتح با بیان توضیحاتی درخصوص تعداد اعضای هیئت علمی، مقالات ژورنالی دانشگاه در پایگاه‌های بین‌المللی و رشد صعودی مقالات معتبر در نمایه‌های بین‌المللی، به کسب افتخار چند عضو هیئت علمی دانشگاه به ترتیب به عنوان دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر جهان در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد و گفت: دانشگاه در سال ۲۰۲۰ به عنوان دانشگاه پراستناد یک درصد جهان معرفی شده است. ایشان در ادامه افزودند با توجه به زیرساختهای موجود در دانشگاه، با موافقت وزیر علوم در سال ۹۷ قطب علمی مهندسی معدن در این دانشگاه تاسیس شد. 

وی بر توسعه خدمات دانش بنیان و زیرساخت‌های کارآفرینی و حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین تاکید نمود و تاسیس اداره کارآفرینی، تاسیس مرکز آموزش‌های آزاد، ایجاد مرکز رشد مشترک با پارک، تاسیس مرکز تخصصی آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد سایبری)، تاسیس شتاب دهنده و فضای کار اشتراکی، تاسیس اولین مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی و تاسیس شرکت دانش بنیان دانشگاهی را از جمله اقدامات در جهت ایجاد تشکیلات کارآفرینی دانشگاه برشمرد و با بیان توضیحاتی در خصوص تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در طی سال‌های اخیر، افزود: دانشگاه در انتشار مجلات معتبر علمی پژوهشی نیز توانسته ۸ مجله علمی و پژوهشی منتشر نماید که از این تعداد یک مجله دارای نمایه ISI دو تای آن‌ها دارای اسکوپوس هستند. 

رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود به کسب موقعیت ممتاز در اجرای پروژه ژئومکانیک نفت توسط دانشگاه پرداخت و توضیح داد: در سال ۱۳۹۶ جدیدی از قراردادهای بزرگ تحقیقاتی دانشگاه صنعتی شاهرود با شرکت ملی نفت ایران آغاز شد و با توجه به موقعیت ممتاز این دانشگاه در اجرای پروژه‌های کلان نفتی کشور قراردادی ۱۰ساله با وزارت نفت منعقد شد. این قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشاف با عنوان «کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربوری و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی» و با امضای دو وزیر علوم و نفت به انجام رسید. 

وی درخصوص اهمیت مرکز رشد و فناوری‌های نوین دانشگاه تاکید کرد و ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ با شروع حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه کارآفرین، کلیه فضاهای کارگاهی و اداری ساختمان مرکز رشد به طور کامل در اختیار فناوران دانشگاهی قرار گرفت. این مرکز با رویکرد دانشگاه جهت عمق بخشیدن موضوع فناوری در پروژه‌های تحقیقاتی، با امضای یک تفاهم‌نامه بین دانشگاه و پارک از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد و در ادامه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی دانشگاه به همراه پارک در محیط دانشگاه از تاریخ امضاء تفاهم نامه صورت گرفت و هم اکنون این مرکز تحت عنوان یک مرکز مشترک بین دانشگاه صنعتی شاهرود و پارک علم و فناوری استان فعالیت می‌نماید. 

در ادامه این جلسه اعضای شورای دانشگاه به بیان نقطه نظرات و ایده‌های خود در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی خود پرداختند و پس از خاتمه جلسه دکتر غلامحسین رحیمی از توانمندی‌های تجهیزاتی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مستقر در ساختمان مجتمع آزمایشگاهی علمی و تحقیقاتی شهید فخری زاده دانشگاه صنعتی شاهرود بازدید و همچنین با فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد مشترک دانشگاه با پارک علم و فناوری استان سمنان آشنا شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز