در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
دفاع قاطعانه مدیرکل آموزش دوره دوم متوسطه از تأثیر قطعی معدل در کنکور
![دفاع قاطعانه مدیرکل آموزش دوره دوم متوسطه از تأثیر قطعی معدل در کنکور](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/5zxtfqCKFbyj/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-yMtFV2AKWHv4l_4LeI27Qq4xQIoDjB_gIQDHEiqNepRBeBVXNnV0piNMHh_Op8eK7otfNPZWXfo,/%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85%DB%8C+%D8%A8%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86%D8%AF.jpg)
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری قاطعانه از تأثیر قطعی معدل در کنکور دفاع کرد.
نادر کریمی بیرانوند، مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره کاهش اقبال به رشته ریاضی و نگرانیها در این زمینه گفت: یکی از اهدافی که ما در حوزه متوسطه نظری داریم توسعه رشته ریاضی است. در سنوات گذشته شاهد کاهش زیادی در تمایل به رشته ریاضی بودیم، اما طی برنامههایی که داشتیم، با تبلیغاتی که انجام شد و صحبتهایی که انجام گرفت و پیگیریهایی که در خصوص هدایت تحصیلی شد، سال گذشته در دانشآموزان بیش از 1 درصد افزایش تمایل به رشته ریاضی داشتیم. روند قبلاً کاهشی بود؛ از سال گذشته این روند مقداری رو به افزایش گذاشته و از دو سال گذشته ما افزایش ورود دانشآموزان به رشته ریاضی را داشتهایم.
وی احتمال تصادفی بودن این افزایش را اینگونه بررسی کرد: وقتی که موضوعی چند سال تکرار میشود، قطعاً اتفاقی نیست. زمانی میبینید شاخصی یک سال افزایش یا کاهش پیدا میکند، در این شرایط میتوانید بگویید این اتفاقی بوده است؛ اما وقتی دو یا سه سال آماری رو به افزایش باشد، یعنی روندی را طی میکند که تصادفی نیست و بر اساس برنامهها است. یعنی با معرفی درست رشتهها به دانشآموزان و با توجه به توانمندی که وجود داشته این روند رو به افزایش است.
آمارها به نفع تأثیر قطعی معدل است
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری در پاسخ به این سؤال که آیا تأثیر سوابق تحصیلی بر پذیرش دانشگاه و مشغولیت دانشآموزان به امتحانات نهایی، توجه آنها را به درس افزایش داده است یا خیر گفت: ما اگر بخواهیم صحبتی داشته باشیم باید بر مبنای پژوهش و تحقیق باشد. سال گذشته در دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس جمهوری اسلامی تحقیقی صورت گرفت که نتایج آن در شهریور 1403 ابلاغ شد.
وی بیان کرد: در سال 1399 که تنها کنکور برگزار میشد و تأثیر قطعی معدل را نداشتیم، دهک1 و 2 که پایینترین دهک جامعه هستند به اندازه 0.4 درصد از رتبههای زیر 3 هزار بهرهمند بودند. اکنون این سهم به 4.5 درصد رسیده است. این تغییر در سهم دهکهای دیگر نیز دیده میشود. به اینصورت که سهم دهک سه و چهار از 2.6 درصد به 6.4 درصد و بهره دهکهای 5 و 6 از 5.6 به 14.2 درصد رسیده است.
کریمی بیرانوند اضافه کرد: دهکهای 9 و 10 که بالاترین سطح اقتصادی را در سطح کشور دارند پیشتر 75 درصد این رتبهها را به خود اختصاص داده بودند که اکنون بهره آنان به 52 درصد کاهش پیدا کرده است. یعنی کاهشی در سهم دهکهای 9 و 10 اتفاق افتاده و در کنار آن بهره دهکهای پایین جامعه افزایشی را تجربه کرده است.
تأثیر قطعی معدل به عدالت آموزشی کمک میکند
کریمی بیرانوند درباره این تغییر آمار اینگونه توضیح داد: چون ملاک و مرجعیت به کتاب، معلم و مدرسه برگشته است، دانشآموزی که امکان شرکت در کلاسهای خاص را ندارد، خود میتواند کتاب بخواند، برنامهریزی درستی داشته باشد و رشد کند. این میتواند در اهداف ما برای تحقق عدالت آموزشی کمککننده باشد.
این مقام مسئول در آموزش و پرورش، درباره تضمین شکل نگرفتن کلاسهایی مشابه کلاسهای کنکور برای امتحان نهایی و بروز مسائلی از این دست گفت: حتی اگر چنین اتفاقی بیفتد، مبنا و ملاک کتاب است. زیرا از خارج از کتاب سؤالی طراحی نمیشود. یکی از کارهایی که ما در طراحی سؤالات انجام میدهیم، اجتناب از سوالات پرتکرار است. یعنی شما ملاک را کتاب قرار میدهید و اینگونه نیست که گروهی بیایند کار کنند و بگویند امسال حتماً سؤالها به این صورت خواهد بود.
وی افزود: طراحی سؤالها نیز به عهده افرادی خاص نیست و ما از دبیرخانه راهبری دروس برای این کار استفاده میکنیم. قطعاً نمیتوان گفت هیچوقت چنین اتفاقی نمیافتد اما کاهش زیادی پیدا خواهد کرد.