خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

«نوآوری» چگونه به حل مسائل اجتماعی کمک می‌کند؟

«نوآوری» چگونه به حل مسائل اجتماعی کمک می‌کند؟
کد خبر : ۱۳۹۲۰۱۰

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: فرهنگ‌سازی برای استفاده از نوآوری در حل مسائل اجتماعی ضرورت دارد. امروز مسائل اجتماعی شناخته شده است و راه‌حل‌هایی برای این مسائل می‌توان توسط گروه‌های نوآور ارائه کرد.

«محمدصادق خیاطیان» رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد چگونگی حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی به کمک نوآوری و فناوری‌های نوین که پیش از این عنوان کرده بود، توضیح داد: موضوع آسیب‌های اجتماعی یکی از اجزای مهم از فرایندهایی است که برای حل مشکلات اجتماعی به کمک فناوری و نوآوری طراحی می‌کنیم مثل رویداد جایزه نوآوری اجتماعی که چنین هدفی دارد. 

خیاطیان تصریح کرد: قرار است ابزارهای نوآورانه به حل مسائل اجتماعی کمک کنند. انواع جرم‌ها، اعتیاد، طلاق، کودکان کار و… همه جزو مسائل اجتماعی هستند که اتفاقا راه حل‌های نوآورانه بسیار خوبی برای آن‌ها وجود دارد. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری اضافه کرد: ما می‌خواهیم در قالب نوآوری اجتماعی، فعالان حوزه‌ها دور هم جمع شوند، نهادهای مسئول، شرکت‌های دانش بنیان و حتی خیرین بستری را فراهم کنند تا مسائل حل شود و در کنار هم تعامل خوبی را شکل دهیم. 

خیاطیان با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در این مسیر اهمیت زیادی دارد، گفت: جریان و فرهنگ‌سازی برای استفاده از نوآوری در حل مسائل اجتماعی ضرورت دارد. امروز مسائل اجتماعی شناخته شده است و راه‌حل‌هایی برای این مسائل می‌توان توسط گروه‌های نوآور ارائه کرد و راه‌حل‌ها را هم می‌توانیم ارزیابی کنیم. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تاکید کرد: نقش نوآوری در حل مسائل اجتماعی، می‌تواند ملموس باشد. در حوزه جرم به عنوان مسئله‌ای اجتماعی، در همه کشورها زندانیانی وجود دارند که بحث‌های اقتصادی که برای دولت‌ها به بار می‌آورند و هزینه دارند و یک محصول نوآورانه و خلاقانه مانند پابند الکترونیک می‌تواند به نحوی از بار این مشکل بکاهد و به کمک مسئله‌ای اجتماعی بیاید.

او اضافه کرد: فرد زندانی به کمک یک محصول نوآورانه می‌تواند از زندان منفک شده و در کنار خانواده‌اش قرار بگیرد. البته در کنار این محصول مسئولان امر می‌توانند به موضوع زندانی نظارت خود را داشته باشند و جرم صورت گرفته را پیگیری کنند، اما به کمک نوآوری، آسیب‌هایی که در ادامه ممکن است برای زندانی و خانواده‌اش پیش بیاید، را می‌توان مدیریت کرد. 

به گفته خیاطیان جدا شدن فرد مجرم و احتمالا سال‌ها زندانی شدن ممکن است آسیب‌هایی برای خانواده او ایجاد کند. خیاطیان در این خصوص توضیح داد: عدم حضور فرد در کنار خانواده آسیب اجتماعی جدی است و حالا فرض کنید یک پا بند الکترونیک که محصول نوآورانه است به کمک معضلی اجتماعی بیاید و امکانی فراهم کند تا فرد زندانی در کنار خانواده‌اش حضور پیدا کند. به کمک این محصول نوآورانه کنترل‌های نظامی و قانونی روی فرد مجرم صورت می‌گیرد در عین حال جلوی آسیب‌های جدایی اعضای یک خانواده را هم گرفته است. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری بیان کرد:  سیستم‌های آموزشی متنوعی که در بسترهای جدید و نوآورانه شکل گرفته، دسترسی بچه‌های مناطق محروم را به آموزش فراهم کرده در این مثال آسیب اجتماعی‌عدم دسترسی برخی کودکان به امکانات تحصیلی می‌تواند به کمک بسترهای یاددهی و یادگیری جدید و فناورانه حل شود. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری اظهار کرد: مثال دیگر از نقش نوآوری در حل مسائل اجتماعی اینکه همیشه دیده و شنیده‌ایم که مواد غذایی اضافی در رستوران‌ها و… همیشه زیاد بوده و با فضای نوآورانه و کارهای فناورانه و بهداشتی طرح‌هایی داریم که موجب جلوگیری از دورریز این غذاهای اضافی  شده است. ما عدد بزرگی در خصوص جلوگیری از دورریز مواد غذایی اضافی اما سالم به دست آوردیم که این نتیجه مثبت همین سال‌ها در کشور خودمان حاصل شده است. این محصولات غذایی اضافی و سالم با اقدامی بهداشتی و نوآورانه در اختیار افراد بی‌بضاعت قرار می‌گیرد که هم از اسراف مواد خوراکی جلوگیری شده هم افرادی به مواد غذایی سالم دسترسی نداشتند با این روش به مواد غذایی خوب دست پیدا می‌کنند. 

خیاطیان ضمن بیان اینکه فردی که آسیب دیده و مشکلات اجتماعی دارد نیز باید از این امکان نوآوری باخبر باشد، توضیح داد: چنین افرادی باید بدانند نوآوری قرار است به کمک آن‌ها بیاید و مشکلاتشان را تا جایی که ممکن است کاهش دهد. نوآوری و ابزارهای آن ابتدا باید افراد مشمول را شناسایی کنند یعنی کسی که در معرض آسیب اجتماعی قرار دارد بشناسند. البته به صورت سنتی کمیته امداد، بهزیستی و… این گروه از افراد را شناسایی می‌کنند یا حتی ممکن است فرد خودش به این مراکز مراجعه کند. 

او بیان کرد: خیلی از افراد شاید نمی‌دانند مثلا کمیته امدادی هست؛ بخصوص در مناطق دور افتاده بیشتر ممکن است این اتفاق بیفتد. در این رابطه ابزارهای نوآورانه می‌تواند به شکلی طراحی شود که پیش دستی کرده و حتی از دورترین نقط و مسائل اجتماعی آنجا ما را با خبر کند. چنین ابزارهای نوآورانه‌ای اگر مبتنی بر راه حل طراحی شوند، می‌توانند در حل مشکلات اجتماعی و آسیب‌ها نقش مهمی ایفا کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز