خبرگزاری کار ایران

سوال موسوی‌نژاد از فانی:

هزینه فوت٬ ازدواج و بازنشستگی فرهنگیان پرداخت نمی‌شود/ آموزش و پرورش اولویت دولت نیست

نماینده مردم دشستان با بیان اینکه هزینه فوت٬ ازدواج و بازنشستگی فرهنگیان پرداخت نمی‌شود٬ گفت: چرا آموزش و پرورش اولویت دولت نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ سید مهدی موسوی‌نژاد در بخش نخست صحبت‌هایش در تشریح سوال از علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس با اشاره به سه محور اصلی سوال خود اعلام کرد: رکود در حوزه آموزش و پرورش و استفاده از مدیران ناکارآمد و افرادی که سابقه مدیریتی در کارنامه‌شان وجود نداشته محور اول سوال امروز من است و بحث حقوق و مزایای فرهنگیان و بازنشستگان فرهنگی محور دوم همچنین بحث تعطیلی مدارس سومین محور سوالی است که خرداد سال ۹۳ برای اولین بار در کمیسیون مربوطه از وزیر آموزش و پرورش مطرح کردم.

وی افزود: وزارتخانه مهم، حساس و بزرگ آموزش و پرورش با ۱۳ میلیون دانش‌آموز تقریبا تمامی خانواده‌های کشور را نسبت به خود معطوف کرده‌است و در حالی که نیروی انسانی قدرت اصلی هر کشوردرجهان امروز است متاسفانه وزارت آموزش و پرورش آنچنان که باید به وظایف خود عمل نمی‌کند.

نماینده مردم دشستان خاطرنشان کرد: سوال و مسئله جدی نخست مربوط به رئیس محترم جمهور است که در این برهه مهم و حساس توجه جدی به آموزش و پرورش نداشته و از بدو تشکیل دولت آن‌چنان که باید اولویت کاری خود را به این مسئله اختصاص نداده است.

موسوی‌نژاد خاطرنشان کرد: به دستور مقام معظم رهبری و به همت و تلاش شورای عالی انقلاب فرهنگی و همکاران زحمتکش شما در وزارت آموزش و پرورش سند تحول بنیادین تهیه و تدوین شد که در آن همه جهات حرکت به سوی مطلوب دیده شده است٬ اما متاسفانه در زمان مسئولیت شما توجه جدی و موثر به این سند صورت نگرفته است و این در حالی است که بند ۱۰ هدف‌های عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر ارتقایشان و منزلت فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش تاکید دارد و راهکارهای شماره یک و ۲ به همین منظور نوشته شده است، آقای فانی چه اقدام مفید و موثری در این راستا و در جهت ارتقایشان و منزلت فرهنگیان صورت پذیرفته است.

وی افزود: مصاحبه‌های حضرتعالی و همکارانتان که بعضاً خلاف واقع هستند شأن و شخصیت فرهنگیان را نشانه گرفته است. و موجب فوران بی‌انگیزگی و بی‌اعتقادی این قشر فرهیخته و گرامی شده است. آقای فانی شما کدام وزارتخانه و ارگان را می‌شناسید که مسئولان آن مدام وعده پرداخت مطلبات کارکانش را می‌دهد اما هنگامی که بنا بر قانون چیزی به حقوق و مزایای کارکنان اضافه می‌گردد این خبر را در بوق و کرنا کرده و به تی‌تر یک صداوسیما و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌کند. آیا بهتر نیست به جای این وعده‌ها کمی تکان خورده و از حق مسلم وزارتخانه در هیات دولت با چنگ و دندان دفاع کنید.

نماینده مردم دشستان اضافه کرد: آقای وزیر شما در قبال اعتراض‌هایی که از سوی فرهنگیان در سال‌های اخیر در سراسر کشور شکل گرفت چه اقدام موثری انجام دادید؟ فکر نمی‌کنید عدم پاسخگویی و سرکوب این خواسته‌ها به آتش زیر خاکستر تبدیل خواهد شد.

موسوی‌نژاد ادامه داد: یکی از خواسته‌های ۱۸ گانه ما اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان بود که در بند ۱۰ سند تحول مورد تاکید قرار گرفته است. اما متاسفانه با اجرای ناقص آن فرهنگیان را از حق خود محروم کردید. فرهنگیان ناراضی از اجرای ناقص سند تحول خواستار پاسخگویی شما هستند

وی افزود: بندهای ۵، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ هدف‌های عملیاتی سند تحول بنیادین و راهکارهای مربوطه بیشتر از سایر بند‌ها مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. آقای وزیر کمبود شدید نیروی انسانی مخصوصاً در شهرستان‌ها و مناطق محروم دانش‌آموزان را از حق طبیعی خود محروم کرده است.

موسوی‌نژاد اضافه کرد: مجلس محترم چند فرصت خوب همچون قانون به کارگیری مربیان پیش‌دبستانی و خدمات آموزشی و استخدام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را برای حل مشکلات فراهم کرد اما متاسفانه عدم برنامه‌ریزی و اعمال سلیقه‌های شخصی و فراهم نکردن تمهیدات لازم ناراضیتی را میان مربیان پیش‌دبستانی و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان افزایش داد. بیش از ۱۰ ماه از ورود دانشجویان سال گذشته به دانشگاه فرهنگیان می‌گذرد٬ اما متاسفانه این دانشجویان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. آقای وزیر چرا احکام آن‌ها را صادر نمی‌کنید؟

وی افزود: عوارض ناشی از تعطیلی مدارس در مناطق محروم و مستضعف که به دلیل بی‌تردیدی و بی‌مدیریتی است بر عهده چه کسی خواهد بود و سوال دیگر این است که مگر طبق قانون اساسی آموزش و پرورش نباید خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد و فلسفه پول‌های دریافتی از خانواده‌های دانش‌آموزان چیست و از طرفی سوال اینجاست که مدیران و مسئولان و کارکنان مدارس با چه پولی باید هزینه‌های خود را جبران کنند و واقعیت این است که بی‌تدبیری و بی‌مدیریتی شما موجب تقابل کارکنان اداری و آموزشی با اولیای دانش آموزان شده است.

موسوی‌نژاد در بخش دوم صحبت‌هایش در حاشیه سوال از وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از توجیه‌های وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: چرا باید شاهد این باشیم که‌‌ همان میزان پولی که فرهنگیان در دوران خدمت به دولت می‌دهند٬ پس از بازنشستگی به آن‌ها پرداخت نمی‌شود.

وی افزود: در رابطه با انتساب‌های کارکنان و مدیران نگویید که این تصمیم‌ها براساس استعلام‌های حراستی اتخاذ شده. مدیرانی که شما در مدارس مختلف سراسر کشور انتخاب می‌کنید به گفته برخی از نمایندگان نه خدا را قبول دارند و نه دین و مذهب را.

نماینده مردم دشتستان با اشاره به ترک تحصیل برخی از دانش‌آموزان دراین شهرستان خاطرنشان کرد: شما برای جبران هزینه رفت و آمد دانش‌آموزانی که به دلیل تعطیلی مدارس روستا‌هایشان مجبور به ادامه تحصیل در مدارس روستاهای مجاور هستند، چه کار کرده‌اید؟ سال گذشته برای هر نفر از دانش‌آموزان تنها هفت هزار تومان پرداخت شده و این در حالی است که این مبلغ تنها هزینه رفت و برگشت یک دانش آموز است و برای ۲۹ روز دیگر ماه تدبیری اندیشیده نشده است. متاسفانه هزینه فوت و ازدواج فرهنگیان از نیمه دوم سال ۸۹ تاکنون پرداخت نشده است. اضافه‌کار آموزشی از فروردین امسال تاکنون و فوق‌العاده نوبت دوم مدیران از سال ۹۰ تا امروز، هزینه سفر فرهنگیان از سال ۸۹ تا امروز، هزینه لباس کارکنان از سال ۹۰ تاکنون، پاداش خاص مناطق محروم علی‌رغم صراحت رای دیوان تا امروز پرداخت نشده است و سوال اینجاست که چه هر سال به بهانه‌ای یکی از آیتم‌های حقوقی فرهنگیان را حذف می‌کنیم.

موسوی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: آیا کسانی که شب و روزخود را وقف جامعه کرد‌ه‌اند٬ مستحق چنین بی‌عدالتی‌هایی هستند. تبعیض شدید خدمات رفاهی فرهنگیان با سایر وزارتخانه‌ها موجی از نارضایتی و بی‌اعتمادی را به وجود آورده است. آقای وزیر بنده و شما مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی و زیر بار ظلم نرفتن را از معلمان این مرز و بوم آموخته‌ایم٬ آیا این درست است که امروز به پست و مقامی رسیده‌ایم خواسته یا ناخواسته به خانواده فرهیخته فرهنگیان کشور ظلم کنیم. آقای فانی خبر ندارید در میان کارکنان آموزش و پرورش چه می‌گذرد یا می‌دانید و نمی‌توانید اقدامی برای حل مشکلات انجام دهید.

کد خبر : ۳۳۱۷۱۲