معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با ایلنا خبر داد:
آغاز عبور قطار روسیه- پاکستان از کریدور ریلی ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی از عبور قطار روسیه- پاکستان از مسیر ایران خبر داد و گفت: ظرفیت برای بار ریلی بلاروس و روسیه نامحدود است و به 10-15 میلیون تن هم میرسد و پیش بینی میشود امسال 300 هزار تن بار در این مسیر جابه جا شود.
جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راهوشهرسازی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به عبور قطار روسیه به پاکستان از مسیر ایران اظهار داشت: در راستای توسعه راه آهن محور شرق کشور اقداماتی انجام شده است و هماهنگیهایی با راه آهن روسیه- ایران – پاکستان انجام دادهایم و چند هفته گذشته اولین قطار آزمایشی روسیه- پاکستان از ایران عبور کرد و در حال حاضر بلاروس هم قطارهایی را آماده کرده که از مسیر ایران به پاکستان برسد.
وی ادامه داد: در این مسیر قطار بلاروس – روسیه- قزاقستان – ترکمنستان به اینچه برون میرسد و از اینچه برون به سمت پاکستان میرود.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه به دنبال کاهش مشکلات مرزی برای عبور این قطار هستیم، گفت: متاسفانه مشکل ما برای تردد این قطار از ایران این است که از خط آهن پاکستان 1667 است یعنی عریضتر از خط آهن روسیه و باید برای این مشکل تصمیمی بگیریم. همچنین مشکل دیگر این است که کشندههای پاکستان باید بار را جابه جا کنند یعنی باید منتظر کشنده ار طرف پاکستان باشیم.
ذاکری افزود: برای رفع این مشکلات باید در سالهای گذشته خط را بازسازی میکردیم و خودمان به مرز میرجاوه میرساندیم که این اقدام را انجام ندادهایم. الان برای جابه جایی هر باری منتظر این هستیم که پاکستانیها کشنده بیاروند و اختیار این موضوع با آنهاست و ما اختیاری نداریم.
وی تاکید کرد: برای حل این مشکل، تصمیم بر این شد که بوژی لکوموتیوها را با عرض 1667 خط پاکستان تغییر دهیم تا بتوانیم وارد خط آنها شویم و بار را به مرز برسانیم که این موضوع تا دو ماه زمان میبرد اما بخشی از مشکلات حل خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا این مسیر با این مشکلات مرزی اقتصادی است؟ اظهار داشت: قطعا این مسیر برای ایران اقتصادی است، اما در خاک پاکستان اقتصادی نیست به این دلیل که در پاکستان کنترلی نسبت به وزن کامیونها وجود ندارد و کامیونها محدودیت تناژ ندارند و اینگونه نیست که مانند ایران کامیونها بر روی باسکول بروند و وزن کشی و بایت اضافه وزن جریمه و متوقف شوند و اغلب دو برابر وزن مناسب کامیون، بارگیری میکنند.
ذاکری با بیان اینکه ظرفیت این مسیر جابه جایی چه میزان بار است، گفت: ظرفیت برای بار ریلی بلاروس و روسیه نامحدود است و به 10-15 میلیون تن هم میرسد اما گلوگاه ما در مرز با پاکستان است. با وجود این، براساس پیشبینیها امسال 300 هزار تن بار در این مسیر جابه جا شود.