خبرگزاری کار ایران

با حضور معاون رئیس جمهور در شیراز؛

تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمدبن موسی شاهچراغ (ع) زیر بار ترافیک رفت

تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمدبن موسی شاهچراغ (ع) زیر بار ترافیک رفت
کد خبر : ۱۶۲۴۳۴۱

تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم مطهر احمد بن موسی (ع) با حضور معاون رئیس جمهور، استاندار فارس ، نماینده شیراز و زرقان و مدیریت شهری شیراز به بهره برداری رسید.

به گزارش ایلنا، این پروژه که بزرگترین تقاطع غیرهمسطح کشور به طول بیش از ۵ کیلومتر است، ۱۶ هکتار تملک اراضی و املاک شهری به تعداد ۶۶ پلاک در مناطق ۵ و ۹ در آن صورت گرفته است. 

 معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در جریان سفر به استان فارس از سرعت و کیفیت پروژه‌های عمرانی شیراز ابراز خرسندی کرد و از همکاری هماهنگ مدیریت استان و شهر به‌عنوان عاملی کلیدی در جهش توسعه منطقه یاد کرد.

سیدحمید پورمحمدی با اشاره به انتصاب حسینعلی امیری به‌عنوان استاندار فارس، اظهار داشت: وقتی شنیدم آقای امیری استاندار فارس شده‌اند، به دلیل تجربه و دانش گسترده ایشان در مسئولیت‌های مختلف، اطمینان داشتم که آینده‌ای روشن در انتظار این استان است و زمینه‌ساز تحولات بزرگی باشد.

پورمحمدی با تمجید از عملکرد شهردار شیراز،، افزود: در ملاقات‌های متعدد با شهردار، شاهد لیاقت و کاردانی ایشان بودم. هرچه جلوتر رفتیم، توانایی‌هایشان بیشتر آشکار شد و یقین پیدا کردم که آینده‌ای درخشان در انتظار شیراز است.

تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمدبن موسی شاهچراغ (ع) زیر بار ترافیک رفت

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی شیراز، از جمله تونل‌های مترو، تقاطع‌های چندسطحی، زیرگذرها و روگذرها، گفت: این پروژه‌ها با سرعتی فراتر از استانداردها پیش می‌روند. به‌عنوان مثال، پروژه‌ای که قرار بود در ۳۰ ماه تکمیل شود، در ۲۴ ماه به بهره‌برداری رسید. این سرعت عمل در کنار کیفیت بالا، ستودنی است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به تأثیرات مثبت این پروژه‌ها بر گردشگری و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: ایستگاه‌های مترو در کنار جاذبه‌هایی مانند آرامگاه سعدی و حافظ، نه‌تنها به توسعه گردشگری کمک می‌کند، بلکه با کاهش ترافیک، آلودگی هوا و مصرف سوخت، آسایش مردم را به دنبال دارد.

پورمحمدی همچنین همکاری بین استانداری، شهرداری، شورای شهر و قرارگاه خاتم‌الانبیاء را عاملی برای موفقیت این پروژه‌ها دانست و تأکید کرد: این هماهنگی باعث شده شیراز در مسیر توسعه‌ای بی‌سابقه قرار گیرد. اگر اکنون شیراز و فارس جهش عمرانی نکنند، چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟

وی در پایان با اشاره به جایگاه تاریخی و فرهنگی شیراز، افزود: شیراز نماد تمدن ایران است. اگر بخواهیم بار دیگر شکوه تمدن ایرانی را ببینیم، باید به فارس و شیراز نگاه کنیم. امیدوارم با مدیریت شایسته استاندار، شهردار و حمایت شورای شهر، شاهد درخشش هرچه بیشتر این شهر باشیم.

تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمدبن موسی شاهچراغ (ع) زیر بار ترافیک رفت

توسعه گردشگری و زیرساخت‌های شیراز با شتاب بیشتری ادامه می‌یابد

 استاندار فارس نیز در این مراسم از برنامه‌های جامع برای توسعه گردشگری و اجرای پروژه‌های زیرساختی در استان فارس و به‌ویژه شهر شیراز خبر داد.

حسینعلی امیری با اشاره به نقش کلیدی شیراز به‌عنوان پیشانی استان فارس، اظهار داشت: شیراز به دلیل برخورداری از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی نظیر حافظ و سعدی، دروازه ورود گردشگران به استان است. از این‌رو، توسعه زیرساخت‌های گردشگری این شهر از اولویت‌های اصلی ماست.

وی افزود: سند توسعه گردشگری استان با همکاری دستگاه‌های مختلف در حال تدوین است و تاکنون دو جلسه در شورای برنامه‌ریزی استان برای بررسی آن برگزار شده. امیدواریم این سند تا پایان ماه جاری به تصویب برسد.

استاندار فارس همچنین به پروژه‌های زیرساختی شهر شیراز اشاره کرد و گفت: پروژه‌های متعددی از جمله خطوط مترو، زیرگذرها، روگذرها و بهبود راه‌های درون‌شهری و کمربندی در راستای تقویت زیرساخت‌های گردشگری و شهری در حال اجراست. بخشی از این پروژه‌ها در ماه‌های اخیر افتتاح شده و امروز نیز شاهد بهره‌برداری از یکی دیگر از این طرح‌ها هستیم.

امیری با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۸۷ مبنی بر اهمیت توسعه گردشگری در فارس، خاطرنشان کرد: هدف ما اجرای برنامه‌های کارشناسی‌شده و قرار گرفتن در مسیر صحیح توسعه است. اگرچه برخی اهداف ممکن است در بازه‌های ۱۰ ساله محقق شوند، اما مهم این است که امکانات موجود در مسیری درست به کار گرفته شود تا آیندگان بتوانند این مسیر را ادامه دهند.

وی در پایان با قدردانی از همکاری شورای شهر و شهرداری شیراز، اظهار داشت: اعتماد و اتحاد متقابل بین شهرداری و شورای شهر باعث شده توسعه شیراز با سرعت چشمگیری پیش رود. سفر معاون محترم رئیس‌جمهور به استان نیز فرصتی راهگشا برای شتاب‌بخشی به این روند خواهد بود.

استاندار فارس همچنین از ظرفیت‌های دانشگاه شیراز برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و مناطق ویژه گردشگری سخن گفت و تأکید کرد که با جذب سرمایه‌گذاران و تسهیل ورود گردشگران داخلی و خارجی، تحول اقتصادی و فرهنگی در استان رقم خواهد خورد.

تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمدبن موسی شاهچراغ (ع) زیر بار ترافیک رفت

کاهش تلفات جاده‌ای با اقدامات ایمن سازی و بهسازی کمربندی

شهردار شیراز از تکمیل پروژه عظیم تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمد بن موسی (ع) خبر داد و از تلاش‌های بی‌وقفه تمامی دستگاه‌ها و دست‌اندرکاران این پروژه قدردانی کرد.

محمد حسن اسدی اظهار داشت: این پروژه با تملک حدود ۱۶ هکتار زمین و اجرای عملیات عمرانی بی‌نظیر، از جمله بتن‌ریزی ۳۵۰۰ مترمکعب در یک روز، به‌عنوان یکی از رکوردهای کم‌نظیر در پروژه‌های عمرانی شیراز به ثبت رسید. 

وی افزود: در کنار این پروژه، اقدامات ایمن‌سازی و بهسازی کمربندی‌های شیراز، به‌ویژه کمربندی جنوبی، با تلاش شبانه‌روزی همکاران در مناطق مختلف شهرداری، معاونت‌های مالی و اقتصادی، حمل‌ونقل، و سازمان عمران، منجر به کاهش تلفات جاده‌ای از ۴۲ نفر در سال ۱۴۰۲ به ۸ نفر در سال بعد شد. این دستاورد نشان‌دهنده تعهد ما به حفظ جان شهروندان و بهبود کیفیت زندگی، به‌ویژه در شهرک‌های کم‌برخوردار است.

شهردار شیراز همچنین با اشاره به توقف برخی پروژه‌های تقاطع‌های کمربندی یک و دو که در حوزه وظایف وزارت راه و شهرسازی قرار دارند، تأکید کرد: شهرداری شیراز آماده همکاری با دولت و وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در تکمیل این پروژه‌هاست.

وی ادامه داد: از شورای اسلامی شهر نیز به دلیل حمایت‌های بی‌دریغشان تشکر می‌کنم. ما متعهد هستیم با هم‌افزایی، مشکلات ترافیکی و ایمنی کمربندی‌های شیراز را به حداقل برسانیم.

اسدی اظهار داشت: این تقاطع و اقدامات مرتبط با آن، گامی بزرگ در راستای خدمت به مردم شریف شیراز و استان فارس است. امیدواریم با ادامه این همکاری‌ها، شاهد توسعه و پیشرفت روزافزون شهرمان باشیم.

تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمدبن موسی شاهچراغ (ع) زیر بار ترافیک رفت

شیراز در مسیر افتخارآفرینی‌های جدید

  رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز با از تلاش‌های بی‌وقفه برای توسعه این کلان‌شهر و همکاری صمیمانه دولت، مدیریت شهری و مردم در پیشبرد پروژه‌های عمرانی، علمی و فرهنگی قدردانی کرد.

ابراهیم حسینی با اشاره به رکوردشکنی‌های شیراز در حوزه‌های علمی، ادبی و فعالیت‌های جهادی، اظهار داشت: مردم‌محوری و تعهد انقلابی، رمز موفقیت شیراز در این عرصه‌هاست. تدوین سند جامع راهبردی شیراز، گامی بزرگ برای تحقق جایگاه این شهر به‌عنوان سومین حرم اهل بیت است که برنامه عملیاتی پنج‌ساله را در بر می‌گیرد.

وی از دولت خواست تا با حمایت بیشتر در اجرای قانون درآمدهای پایدار و استقرار مدیریت واحد شهری، زمینه کاهش بار مالی و تسریع در توسعه زیرساخت‌ها را فراهم کند. حسینی افزود: همکاری‌های موفق گذشته، نویدبخش آینده‌ای روشن برای شیراز است.

رئیس شورای شهر شیراز ضمن تبریک به شهروندان برای بهره‌برداری از پروژه‌های اخیر، ابراز امیدواری کرد که در سال ۱۴۰۴ شاهد افتتاح پروژه‌های بیشتری باشیم. وی در پایان از اعضای شورای شهر، شهرداری، پیمانکاران و همه دست‌اندرکاران تشکر کرد و گفت: شیراز به سوی آینده‌ای درخشان گام برمی‌دارد.

تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمدبن موسی شاهچراغ (ع) زیر بار ترافیک رفت

تقاطع شهدای حرم شاهچراغ (ع)بزرگ‌ترین تقاطع غیرهمسطح شهری کشور

 محمد امین، معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز نیز در این مراسم اظهار داشت: این پروژه عظیم در محل تلاقی بزرگراه امام خمینی، بلوارهای احمد بن موسی و نواب صفوی در مناطق ۵ و ۹ شهر شیراز با ارزشی بالغ بر ۵ هزارمیلیارد تومان اجرا شده و امروز، ۲۸ فروردین ۱۴۰۴، آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: این تقاطع با طول بیش از ۵ کیلومتر و سطح اشغال ۲ هکتار، شامل ۶ پل مستقل برای بزرگراه امام خمینی و بلوار احمد بن موسی، یک تقاطع کامل برای اتصال بزرگراه امام خمینی به بلوار نواب صفوی و یک پل رودخانه‌ای در انتهای نواب صفوی جنوبی است. این پروژه بزرگ‌ترین تقاطع غیرهمسطح شهری کشور محسوب می‌شود.

 امین با تشریح اهداف پروژه گفت: کاهش ترافیک در محورهای پرتردد به‌ویژه بزرگراه امام خمینی، افزایش ایمنی تردد، کاهش مصرف سوخت و تسهیل دسترسی شهرک‌های جنوبی مانند دستغیب، حجت آباد و سامان به مرکز شهر از اهداف اصلی این طرح بود. این پروژه بار ترافیکی معابر مرکزی را کاهش داده و دسترسی شهروندان را بهبود می‌بخشد.

معاون شهردار شیراز با اشاره به چالش‌های اجرایی پروژه اظهار داشت: تملک بیش از ۱۵ هکتار اراضی عمدتاً مسکونی با توافق ۶۶ مالک، یکی از بزرگ‌ترین موانع بود که با سرعت و هماهنگی انجام شد. همچنین، رکورد بتن‌ریزی شهری کشور با اجرای ۳۵۰۰ مترمکعب بتن در ۲۴ ساعت در این پروژه شکسته شد که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: این پروژه که ابتدا قرار بود در بازه زمانی ۳ تا ۴ سال تکمیل شود، با دستور جهادی شهردار و تلاش شبانه‌روزی تیم اجرایی در مدت ۲۶ ماه به اتمام رسید. راه‌اندازی شیفت شب و عملیات راه‌سازی گسترده، نقش کلیدی در این موفقیت داشت.

 امین در پایان ضمن قدردانی از حمایت‌های شهردار شیراز و شهروندان، تأکید کرد: این پروژه نمادی از همت و برنامه‌ریزی دقیق مدیریت شهری است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز