خبرگزاری کار ایران

دومین روز جشنواره ملی عودنوازی قشم برگزار شد/ همدلی و همنوازی مردم با کمپین «با سازت بیا»

دومین روز جشنواره ملی عودنوازی قشم برگزار شد/ همدلی و همنوازی مردم با کمپین «با سازت بیا»
کد خبر : ۱۶۲۳۹۰۱

اجراهای صحنه‌ای روز دوم جشنواره ملی عودنوازی قشم برگزار شد.

به گزارش ایلنا در دومین روز از جشنواره ملی عودنوازی، ۶ اجرا دربخش تک‌نوازی و ۳ اجرا در بخش گروه‌نوازی در هتل سورینت به روی صحنه رفت. 

اجراهای صحنه‌ای روز دوم جشنواره 

در بخش تک نوازی رونیکا توکلی فرد، قطعه نصیرخانی (طوسی) و چهارپاره (مرادخانی) از آثار میرزاعبدالله و قطعه چهارمضراب ماهور به آهنگسازی درویش خان را به اجرا درآورد. این هنرمند جوان حدود ۵ سالی‌ست که به نواختن این ساز مشغول است. بصورت آنلاین این ساز را از بهروزی‌نیا آموزش دیده و به گفته خودش آن زمان که در مراحل آموزش ارف بود، درآنجا با بانویی که نوازنده عود بود، آشنا می‌شود و از همان زمان به بعد به یادگیری این ساز علاقمند می‌شود. 

او در این باره گفت: «سال گذشته در جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت داشتم و مقام دوم را کسب کردم و در جشنواره امیرجاهد هم با همراهی خواهرم شرکت کردیم و توانستیم مقام دوم را در رده سنی الف و خواهرم در رده سنی ب کسب کنیم.» 

این نوازنده در ادامه درباره برگزاری این جشنواره‌ها بیان داشت: «جشنواره ملی عود نوازی، فرصتی تا با استادان و نوازندگان این ساز آشنا شویم و از نزدیک دیدار داشته باشیم و در کنار آن با شیوه نوازندگی شرکت‌کنندگان این جشنواره هم آشنا شویم.» 

رحمان مومنی دیگر شرکت‌کننده بخش تک‌نوازی از شهر اصفهان است که در هر دو دوره این جشنواره شرکت داشته و در این برنامه قطعات «ونوشه» اثر حمید متبسم و «شورانگیز» اثر حسین علیزاده را اجرا کرد. این نوازنده دانش آموخته هنرستان موسیقی است و زیر نظر نوا سلیمانی و حبیب خرمی آموزش دیده و همچنین در خارج از هنرستان در محضر امیرفرهنگ اسکندری بوده است. 

او درباره گرایشش به ساز عود گفت: «در هنرستان موسیقی ساز گیتار تدریس نمی‌شود و به همین جهت ساز عود را انتخاب کردم و از همان زمان به نوای دلنشین آن علاقمند شدم.» 

رحمان مومنی اظهار دارد: «برای حفظ این ساز باید در کنار تکنیک‌ها و مقام‌های قدیمی از تکنیک‌های نوین هم بهره برد تا سبک تازه‌ای خلق شود تا در سطح جهانی بیشتر دیده شویم.» 

به گفته این نوازنده جوان، جشنواره ملی عود نوازی، فرصت مناسبی است تا شرکت‌کنندگان جوان در مقابل استادان این ساز، کار خود را ارائه کنند و دیده شوند. او به مسئولان برگزارکننده این جشنواره پیشنهاد دارد برای برگزیدگان این فستیوال کنسرت‌های رایگان در تهران و یا در سالن‌های بزرگتر برگزار شود. 

رحمان مومنی درباره رقابتی بودن جشنواره بیان داشت: «فرقی نمی‌کند این رویداد بصورت رقابتی باشد یا غیررقابتی؛ چرا که فضای برنامه آنقدر سالم و دوستانه است که تنها کنار هم بودن برایمان مورد توجه است و این دیدگاه در کیفیت اجرای شرکت‌کنندگان تاثیرگذار بوده است.» 

میثم البوعلی عباسی، شرکت کننده خوزستانی از بندر امام خمینی و از شاگردان عبدالزهرا فلاح‌پور است و در این رویداد دو قطعه از مقام‌های رَست، عجم، نهاوند و بغداد و بداهه‌نوازی در مقام دشت را به روی صحنه برد. » او می‌گوید: «پدرم نوازنده عود است و از کودکی علاقمند به این ساز بوده‌ام» و در ادامه بیان داشت: «من به هم سن و سالان خود که نوازنده عود هستند پیشنهاد می‌کنم در این جشنواره شرکت کنند و بیشتر دیده شوند.» 

آوا پریشانی هم در این بخش دو قطعه «تابلوهای زندگی» ساخته مجید ناظم‌پور و «پرواز گنجشک» اثرمنیر بشیر را اجرا کرد. 

مجاهد عبدالهی شرکت کننده از بندرعباس از شاگردان مرتضی کریمی، دیگر نوازنده این بخش بود که بداهه‌نوازی‌هایی را به روی صحنه برد. 

این نوازنده در هر دو دوره این جشنواره شرکت داشته و حدودا پنج سالی است که نوازندگی می‌کند. او درباره نقش جشنواره ملی عودنوازی در معرفی این ساز بیان داشت: «عودسازی است که کمتر به مردم معرفی شده بنابراین برگزاری این جشنواره و حضور نوازندگان ساز عود از مناطق مختلف کشور موجب شده این نوازندگان با شیوه نواختن یکدیگر بیشتر آشنا شوند و این امر در استقبال شرکت کننده دور دوم بسیار تاثیرگذار بود و امیدوارم این رویداد هنری همچنان تداوم داشته باشد.» 

سید محمد علی سبزواری شرکت‌کننده تهرانی علاوه بر بداهه نوازی، قطعه «دل انگیزان» اثرپرویز مشکاتیان را اجرا کرد. 

در بخش گروه‌نوازی هم گروه موسیقی «نهیب» به سرپرستی محمد رضا حسن خانی (نوازنده عود) قطعه «کوچ» از آثار خود را اجرا کردند و همچنین دو قطعه «نیلی» (به آهنگسازی روزبه صف آرایی) و «رست» (به آهنگسازی احمد خطیب) اجرا شد و در ادامه بداهه‌نوازی با ساز کمانچه توسط روزبه صف آرایی، بداهه‌نوازی ساز تار با هنرنمایی مهدی میرصفایی به روی صحنه رفت. 

گروه موسیقی «نارنج» به سرپرستی مهدی قاسمی در بخش گروه نوازی چهار اثر از قطعات خود را با نام‌های «دلتنگی»، «بهار»، «پریش» و «آشوب» را اجرا کردند. محمد توکلی (نوازنده عود)، سیاوش مهمان‌پذیر (نوازنده پرکاشن)، یاسین منصور آبادی (نوازنده سنتور) و آرشاک انوری (نوازنده پیانو) از نوازندگان این گروه بودند. 

گروه موسیقی «کارما» به سرپرستی شهاب عامری سیاهویی (نوازنده عود) قطعه «صوت» به آهنگسازی گروه کارما را به اجرا درآوردند. بهنام علیزاده (عود)، رامین علی‌پور (دهل) وامیرطیاری (مُرواس از سازهای کوبه‌ای) از نوازندگان این گروه بودند. 

جشنواره عود نوازی راه درازی در پیش دارد

فواد توحیدی پژوهشگر و نوازنده موسیقی که از میهمانان شب دوم این جشنواره بود درباره این دوره از جشنواره بیان کرد: «موسیقی رفتار آدمی است و هرگاه شرایط زندگی متفاوت شود، رفتار آدمی هم تغییر می‌کند. بنابراین نباید توقع داشت موسیقی گذشته همچنان پابرجا باشد، چرا که رفتارها براساس شرایط تغییر کرده است. البته در موسیقی نواحی ایران اصالت حرف اول را می‌زند، بنابراین در کنار نوآوری‌ها، بایستی از اصالت‌ها هم صیانت کنیم. البته در جشنواره عود نوازی سازهای مختلفی در کنار عود قرار گرفتند و برای جوانان جذاب بود و از نگاه من این اتفاق می‌تواند موجب آشتی سازها با یکدیگر شود.» 

دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران درباره حضور داوران خارجی در این دوره از جشنواره گفت: «حضور این داوران در بیشتر دیده شدن این جشنواره قطعا تاثیرگذار است. نوازنده‌ها و داوران این جشنواره با مقام‌های عربی و ترکی آشنا هستند اما حضور داوران خارجی بر اهمیت این جشنواره می‌افزاید.» 

او در پایان اظهار کرد: «به نظر من جشنواره عود نوازی ابتدای راه است باید چند سالی دیگر به مسیر خود ادامه دهد تا سطح عود نوازی ما ارتقا یابد به این علت که به سبب وقفه تاریخی نسبت به کشورهای عربی و همچنین ترکیه ضعیف‌تر هستیم و حدودا ۲۰ سال است که در این ساز رشد داشته‌ایم و قبل‌تر از آن دستانمان خالی بود. اما امروزه با تدریس این ساز در مراکز علمی و دانشگاهی، عود نوازی ایران رشد کرده است و اگر بخواهیم در این ساز پیشرفت کنیم و در سطح بین المللی دیده شویم باید با مقام‌های اصیل خودمان این مسیر را طی کنیم.» 

استقبال از یک کمپین موسیقایی

اما از بخش‌های دیگر این برنامه که بسیار مورد توجه قرار گرفت و مردمان بسیاری را به این بزم خودمانی جمع کرد، کمپین «با سازت بیا» بود که در شب دوم این جشنواره از استقبال خوبی برخوردار بود. 

بهنام ابوالقاسم کیوریتور کمپین #با_سازت_بیا درباره این کمپین بیان داشت: «با سازت بیا از ایده‌های رضا موسوی مدیر هنری این جشنواره است و در این باره صحبت‌هایی مطرح شد و برنامه به این صورت بود که با ایجاد یک استیج کوچک در بیرون از محوطه یکی از مراکز خرید جزیره، هر نوازنده با هر توانایی که دارد به این کمپین بپیوندند و ساز بنوازند.» 

این نوازنده می‌گوید: «طی دو شبی که این برنامه برگزار شد استقبال بسیار خوب بود و نوازنده‌های بسیاری به ما پیوستند.» 

بهنام ابوالقاسم در ادامه افزود: «موسییقی حد و مرزی ندارد و موجب ارتباط مردم و فرهنگ‌ها با یکدیگر است.» 

سجاد خراسانی ساکن قشم است و در کنار کمپین «با سازت بیا»، فروشندگی می‌کند و درباره این کمپین می‌گوید: «این کمپین اتفاق خوبی بود و حس و حال خوبی را هم به مردم منتقل کرد. البته موسیقی خیابانی در جزیره رواج دارد.» 

آزاده غفاری از مسافران جزیره است و ساکن مشهد و در این باره می‌گوید: «در شهر ما محدودیت‌هایی وجود دارد و موسیقی خیابانی کمتر به گوش می‌رسد و این اتفاق برایمان بسیار جالب و قابل توجه بود.» 

ابراهیم بالاپژوه دیگر مسافر جزیره و مدیر شهر کتاب مشهد است و می‌گوید: «هدف این کمپین ایجاد پل ارتباطی بین اقوام ایرانی با سازهای مختلف ایرانی است. البته قبل از قشم در شهرهای دیگر چون یزد، تبریز، اهواز و حتی مشهد این کمپین ایجاد شده بود و یک دورهمی و همنوازی است و هر کسی که علاقمند به موسیقی است و توانایی‌هایی دارد، روی استیج می‌آید و هنرنمایی میکند. بنابراین نیاز است این نوع اجراهای خیابانی برای مردم بیشتر ارائه شود چرا که در روحیه مردم بسیار تاثیرگذار است و در این باره از عوامل برگزارکننده این جشنواره تشکر می‌کنم.» 

او در پایان گفت: «فستیوال راه عود می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای دیگر سازهای ایرانی تا در مناطق دیگر هم این ارتباط موسیقایی ادامه داشته باشد.» 

دومین جشنواره ملی عود نوازی قشم با دبیری محمد فیروزی از ۲۵ تا ۲۸ فروردین ماه توسط شهر کتاب و با میزبانی منطقه آزاد قشم در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز