خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

رتبه لجستیک ایران ۱۲۳، رتبه ترکیه ۳۰! / ورود ایران به مراکز لجستیکی ماخاچ‌قلعه

رتبه لجستیک ایران ۱۲۳، رتبه ترکیه ۳۰! / ورود ایران به مراکز لجستیکی ماخاچ‌قلعه
کد خبر : ۱۶۲۳۳۶۷

مدیرکل دفتر پشتیبانی و آماده سازی تجاری سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه وضعیت خوبی در لجستیک نداریم، گفت: در شاخص عملکرد لجستیک در سال ۲۰۲۳ ایران رتبه ۱۲۳ را داشت در حالی که ترکیه در همین شاخص رتبه ۳۰ را از آن خود کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سیدعلی امامی در نشست خبری ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان ایران در زمینه لجستیک وضعیت خوبی ندارد، اظهار داشت: در ایران 1100 شرکت بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای، 30 شرکت بین‌المللی ریلی و 500 شرکت دریایی فعال هستند اما با این پتانسیل، وضعیت خوبی در لجستیک نداریم، به‌طوریکه در شاخص عملکرد لجستیک در سال 2023 ایران رتبه  123 را داشت در حالی که ترکیه در همین شاخص رتبه 30 را از آن خود کرده است.

وی با اشاره به هزینه تمام شده کالا از حمل و نقل گفت: در بار صادراتی 15 درصد قیمت تمام شده کالا مشمول می‌شود  درحالی که در دنیا این عدد چیزی حدود 7 تا 8 درصد است و می‌توان گفت هزینه حمل بیش از 1.5 برابر میانگین جهانی براورده می‌شود و به طور کلی وضعیت صادرات و واردات کشورمان خوب نیست. از این رو به دنبال این هستیم که با برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌ها با محوریت لجستیک این وضعیت را تغییر دهیم.

مدیرکل دفتر پشتیبانی و آماده سازی تجاری سازمان توسعه تجارت با اشاره به حضور ایران در نمایشگاه‌های خارجی ادامه داد: همانطور که اشاره شد ترکیه یک کشور لجستیکی در دنیا محسوب می‌شود و از چند کشور برتر لجستیک در دنیا است اما همین ترکیه حضور پررنگ در نمایشگاه‌های خارجی دارد تا بتواند از این طریق بازاریابی و بازارسازی کند.    

امامی در پاسخ به سوال ایلنا درباره سهم لجستیک در رونق ترانزیت و اینکه آیا عدم استقبال روسیه از کریدور شمال- جنوب و ترجیح انتقال بار از دریای سرخ به مقصد هند به جای استفاده از کریدور شمال – جنوب اظهار داشت: معتقدم یکی از ایرادات لجستیکی ایران این است که نتوانسته‌ایم توانمندی خود در ین زمینه را به دیگران نشان می‌دهیم و کشورها قابلیت‌های لجستیکی ما را نمی شناسند با وجود اینکه مجموعه بار برای انتقال از این مسیر منطقه دارند اما نمی‌دانند چگونه برای انتقال از کریدورهای منطقه‌ای و ایران اقدام کنند به این دلیل که روابط‌ها نامناسبت است.

وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در حوزه ریلی در حال اجرا است، ادامه داد: یکی از موضوعات توانمندی ریلی در حوزه ترانزیت است در حال حاضر جدی‌ترین مشکل ریلی کشور این است که واگن‌ها بتوانند در آسیای میانه تردد داشته باشد از این رو با قزاقستان و ترکمنستان توافقی انجام شده که امکان عبور واگن‌ها از این کشورها وجود داشته باشد.

امامی با بیان اینکه پیش از این مسیر ترانزیت از ایران برای روسیه هموار نبود، افزود: با این توافقاتی که انجام شده زمینه برای ترانزیت با مدت زمان کمتر در کشور آماده می‌شود و باید به این توجه داشت که دریای خزر با مشکل لایروبی مواجه بوده و قرار بر است که برای سرمایه‌گذاری در دریای خزر اقدام شود. ما هم مراکز لجستیکی بنادر به ویژه ماخاچ قلعه اصلاح می‌کنیم و با این اقدامات بیش از 50 درصد ترانزیت ریای خزر افزایش پیدا می‌کند.

همچنین محمدصادق قنازاده، معاون سازمان توسعه تجارت در این نشست با بیان اینکه ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته 29 تیرماه تا 1 مرداده برگزار می‌شود، گفت: در این نمایشگاه، شرکت‌هایی از چین و روسیه حوضر دارند و در حال رایزنی برای حضور شرکت‌های هندی و ترکیه هستیم.

وی با اشاره به افزایش آمار در حزه تجارت ادامه داد:‌ حوزه تجارت خارجی کشور سال گذشته رکورد جدیدی را با 58 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کسب کرد، البته‌  با وجود ضعف در بخش های زیرساخت‌های لجستیک، حمل و نقل و ...  هنوز با ظرفیت‌های کشور فاصله زیادی داریم.  

معاون سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: حوزه لجستیک در تجارت نقش بسیار پررنگی دارد، یکی از اهداف ما از برگزاری این نمایشگاه معرفی آخرین دستاوردها ر حوزه لجستیک است. هدف ما پرداختن به مسائل راهبردی حوزه لجستیک از جمله کریدورها است. جنگ آینده جنگ کریدورها است. منطق کریدورها بین کشورها جریان دارد و کشورها در تلاشند در راهگذرهای بین‌المللی نقشی داشته باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز