وزیر کار در آیین رونمایی از طرحهای مهارتی مطرح کرد:
سازمان آموزش فنیوحرفهای باید با فرهنگ مسئولیتپذیری و مشارکت بخش خصوصی متحول شود+فیلم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین امضای تفاهمنامه طرح ملی “کارآفن” و رونمایی از دو طرح بزرگ مهارتی “وفاق برای ایران ماهر” و “همنوا”، بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در آموزشهای مهارتی، فرهنگ مسئولیتپذیری در بدنه سازمانی، و تحول زیرساختهای آموزشی تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین امضای تفاهمنامه طرح ملی “کارآفن” و رونمایی از دو طرح بزرگ مهارتی “وفاق برای ایران ماهر” و “همنوا” که با حضور معاون آموزشوپرورش و رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور در مرکز تربیت مربی کرج برگزار شد، بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در آموزشهای مهارتی، فرهنگ مسئولیتپذیری در بدنه سازمانی، و تحول زیرساختهای آموزشی تأکید کرد.
میدری در این مراسم که با هدف گسترش عدالت آموزشی، یکپارچهسازی زیرساختهای مهارتی و توسعه آموزشهای فنیوحرفهای کشور برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاشهای مدیران و کارشناسان این حوزه، اظهار داشت: از زحمات مجموعه آموزش فنیوحرفهای کشور و همکاران پرتلاشم که به صورت خودجوش در تحقق اهداف مهم تربیت نیروی انسانی ماهر تلاش میکنند، صمیمانه قدردانی میکنم. الگویی که در آن مربی یا مسئول بدون اینکه الزام قانونی روشنی داشته باشد، برای تهیه اساسنامه، جلب منابع و اجرای قوانین تلاش میکند، دقیقاً همان فرهنگ مسئولیتپذیری است که کشور به آن نیاز دارد.
وزیر کار با اشاره به اهمیت مهارتآموزی از سنین پایین و لزوم همکاری وزارت آموزشوپرورش با سازمان فنیوحرفهای افزود: در کشورهایی مانند آلمان و اتریش، آموزش مهارتی از مقطع نوجوانی آغاز میشود و بیش از ۸۰ درصد دانشآموزان به مهارتآموزی سوق پیدا میکنند. این فرهنگسازی باید از مدارس شروع شود و ما نیز در طرح “همنوا” به دنبال تحقق همین هدف هستیم.
وی تأکید کرد: اگر آموزش مهارتی با نگاه تربیتی و مشارکتمحور انجام نشود، حتی بهترین آموزشها نیز منجر به اشتغال نخواهد شد. امروز اگر سازمان آموزش فنیوحرفهای پویا نباشد، تکنولوژیهای روز را از دست خواهیم داد و بهرهوری ملی کاهش خواهد یافت.
میردری با اشاره به تجربه موفق هند در استفاده از خدمات عمومی برای کاهش بیکاری گفت: دولت هند در مناطق روستایی برای مردم فرصتهای شغلی موقت ایجاد کرده است، کاری که میتوان از آن در کشور ما هم الگوبرداری کرد. متأسفانه در کشور ما وقتی بیکاری زیاد میشود، مستقیماً به سراغ رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای میروند، در حالی که اشتغال نتیجه تعامل چند نهاد و تربیت نیروی انسانی است.
این مسئول با بیان اینکه تأمین منابع مالی و تعامل با بخش خصوصی گام حیاتی در ارتقای آموزشهای مهارتی است، گفت: در کشور ما، سالها منابع نفتی دولت را از مشارکت با بخش خصوصی بینیاز کرده بود، اما امروز با کاهش درآمدهای نفتی، دیگر راهی جز استفاده از ظرفیتهای مردمی و بنگاههای اقتصادی وجود ندارد.
وزیر کار از سرمایهگذاری ۳۰ میلیارد تومانی انجمن پلیمر ایران در آموزش مهارتی تهران خبر داد و افزود: این نمونهای از نقشآفرینی بخش خصوصی در آموزش نیروی ماهر است و ما باید این مسیر را توسعه دهیم. از طرف دیگر، نیروهای مسلح نیز در کنار ما قرار گرفتهاند تا برای هر سرباز مهارتی تعریف شود.
وی در پایان با تأکید بر اجرای کامل قوانین مغفولمانده در حوزه آموزش فنیوحرفهای گفت: بسیاری از قوانین مهم در حوزه منابع و اختیارات سازمان فنیوحرفهای نوشته شده اما اجرایی نشدهاند. پیگیری اجرای این قوانین و تأمین منابع، مأموریتی مهم برای مدیران فعلی است. انشاءالله با همت جمعی، اجرای این طرحها به سرعت در سال جاری محقق خواهد شد.
این پایان این مراسم تفاهم نامه مهارتی با امضاء آذرکیش، معاون وزیر آموزشوپرورش و محمدی رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور، منعقد شد.