جعفری آذر:
مجمع تشخیص مصلحت با تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت به دغدغه بخش کثیری از نیروی کار جامعه پاسخ دهد
یک نماینده مجلس گفت: اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت کمک به ارتقاء بهرهوری نظام اداری است. این مصوبه هم سلامت نظام اداری و هم امنیت شغلی را به دنبال دارد و اگر امنیت شغلی ایجاد شود، بهرهوری نیروی کار هم محصول آن خواهد بود.
به گزارش ایلنا، علی جعفریآذر با اشاره به اهمیت بحث تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی که مصوبه آن تحت عنوان «طرح ساماندهی کارکنان دولت» در حال طی کردن آخرین مراحل و در کمیته اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی است؛ عنوان کرد: انتظار مردم و مجلس از عزیزان مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که با تصویب این طرح به دغدغه بخش کثیری از نیروی کار جامعه پاسخ دهند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به دلایلی که برخی منتقدین به طرح ساماندهی کارکنان دولت وارد میکنند، اضافه کرد: اگر دلیل مخالفت با طرح ایجاد بار مالی اضافه برای دولت یا به اصطلاح بزرگ شدن دولت است که همین الان هم همه دستمزد و حقوق، پاداش، عیدی و سایر مزایای همه شاغلان در دستگاهها که در قالب پیمانکاری کار میکنند -و به نوعی با این قانون میخواهد تبدیل وضعیت شوند - را دولت پرداخت میکند، فقط با واسطه شرکتها و پیمانکار است. روح این مصوبه این است که این واسطهها حذف و نیرو به صورت مستقیم با خود دستگاه قرارداد داشته باشد.
جعفریآذر اضافه کرد: این نیروها همین الان هم در دستگاههای دولتی یا مجموعههایی که قانون شامل آنان میشود، کار میکنند و پرداختها اتفاق میافتد؛ بنابراین بار مالی به دولت اضافه نمیکند حتی ممکن است در برخی موارد هزینههای سرباری که به پیمانکاران و ... داده میشود، از دوش دولت برداشته شود یا به عبارتی از بار مالی دولت کم کند.
جعفریآذر با تأکید بر اینکه طرح ساماندهی کارکنان دولت به ارتقاء بهرهوری نظام اداری کمک میکند، تصریح کرد: هرچقدر بتوانیم امنیت شغلی کارکنان دولت را بالا ببریم و از طرف دیگر مقررات انضباطی و انتظامی هم تقویت شود، بهرهوری نیروی کار بالا میرود؛ یعنی هم از یک طرف امنیت و استحکام مقررات شغلی را بالا ببریم، هم از طرف دیگر اگر در قوانین انظباطی، تخلفاتی و انتظامی این حوزه مشکل یا ضعفی وجود دارد، آنها را برطرف کنیم.
این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه وضعیت فعلی خودش آسیبزا است؛ تصریح کرد: ما قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی را داریم و طبق قانون برای برخی معاملات آنها محدودیت ایجاد میشود. طبق قانون کارمندان دولت نمیتوانند در هیات مدیره شرکتها حضور داشته باشند، نمیتوانند با دستگاههای دولتی معامله داشته باشند اما در وضعیت موجود بسیاری از نیروهایی که به صورت شرکتی، حجمی و ... در ادارات و دستگاههای دولتی مشغول به کار هستند، در بیرون شرکتداری و با دستگاههای دولتی هم معامله میکنند. اگر از موضع برخورد هم با این نیروها مواجه شویم؛ دفاعشان این است که کارمند دولت نیستیم، بنابراین هرچه زودتر بتوانیم این نیروها را نظاممند کنیم، به بهتر شدن وضعیت موجود و جلوگیری از فساد اداری کمک میکنیم.
جعفریآذر ادامه داد: در حال حاضر و در غیاب قانون ساماندهی کارکنان دولت، بسیاری از نیروهایی که در دستگاههای دولتی مشغول به کار هستند، مشاغل دیگری هم دارند؛ در حالی که اگر -حتی به صورت قراردادی- به عنوان کارمند دولت تلقی شود، دیگر نمیتوانستد در بیرون شرکتداری کنند؛ بنابراین اجرای این قانون اتفاقا یک انضباط به دستگاههای دولتی میدهد و اگر درست اجرا شود به سلامت نظام اداری هم کمک میکند. بخشی از بهرهوری نیروی کار هم از اینجا ناشی میشود؛ زیرا اگر امنیت شغلی ایجاد شود، بهرهوری هم محصول آن خواهد بود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اجرای مصوبه طرح ساماندهی کارکنان دولت و ارتباط مستقیم قراردادی نیروها با دستگاههای دولتی از دو جهت حائز اهمیت است؛ تصریح کرد: هم انگیزه نیروی کار و از قبل آن بهرهوری را بالا میبرد، هم از طرف دیگر بخشی از نابسامانیها و حتی فسادهایی هم از این جهت در نظام اداری وجود دارد را کم میکند.
جعفریآذر اضافه کرد: الان بعضاً مناقصههای بیخاصیت و بیحاصلی وقت بسیاری از مدیران ادارات و دستگاههای دولتی را گرفته که هیچ دستاورد و حسنی هم برای آن دستگاه ندارد. مثلاً یک مناقصه برای نیروهایی آشپزخانه و رستورانهای ادارات، یک مناقصه برای نگهداری فضای سبز، یک مناقصه برای بهکارگیری بخشی از نیروها در نظام اداری، دفتری و خدماتی و یک مناقصه برای نیروهای حراست، انتظامی، نگهبانی و ... برگزار میشود که هیچ خاصیتی هم ندارد؛ زیرا نهاتاً براساس آن قرارداد، حقوق، دستمزد و مزایا و همه آنچه در قانون پیشبینی شده را دستگاه دولتی به پیمانکار پرداخت میکند و پیمانکار با کم کردن هزینه مدیریتی خودش آن را به نیروها پرداخت میکند؛ بنابراین همه آنچه پرداخت میشود هم از جیب دولت و پول بیتالمال و از قبل بودجههایی است که در قانون برای ان دستگاه پیشبینی میشود.
وی با بیان اینکه اجرای قانون ساماندهی کارکنان دولت در آغاز دولت و مجلس جدید شروع و نقطه مبارکی هم برای دولت و هم برای مجلس خواهد بود؛ اضافه کرد: بسیاری از افرادی که در قالب شرکتهای پیمانکاری در سیستم اداری با ادارات و دستگاهها و سازمانها کار میکنند با شنیدن خبر مثبت تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولتی و اتمام فرایندهای قبل خوشحال میشوند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه اجرای قانون ساماندهی کارکنان دولت برای دولت چهاردهم هم یک شروع مبارک خواهد بود؛ تصریح کرد: اما اگر خدای ناگرده به هر دلیل و با نگاههای بسیار جزئی به این مصوبه، تصویب آن با مشکل برخورد کند؛ تبعات جبرانناپذیری دارد؛ چراکه حتی اگر دولت بخواهد مجدد لایحه بدهد و مجلس مجدد آن را بررسی کند، چند سال طول میکشد. در حالی که کاری است که در مجلس یازدهم و دولت قبل انجام شده و الان باید تأیید و اجرا شود.
جعفریآذر ادامه داد: مخصوصاً در دولت سیزدهم، آیتالله رئیسی، از همان سال آغاز دولت به وزارت کار تأکید داشتند که شرکتهای پیمانکاری حذف شوند. مجلس هم خوشبختانه فرایند قانونی و ریلگذاری آن را انجام داده است. البته خوشبختانه گفتمان رئیس دولت جدید هم گفتمان سلامت نظام اداری، حمایت از مردم، بهویژه اقشار پایین دست جامعه است و از آنجا که بسیاری از این نیروهایی که در قالب پیمانکاری در دستگاههای اداری مشغول به کار هستند، جزو بخشهای ضعیف جامعهاند؛ امیدواریم این مصوبه به نتیجه خوبی برسد و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به این انتظار جامعه بعد از چندین سال توجه کند.
وی با تأکید بر اینکه باید جامعه را به سمت اصلاحات خوب در نظام اداری امیدوار کنیم؛ تصریح کرد: جامعه باید شاهد باشد که کارهای خوبی در جهت گرهگشایی از کار مردم اتفاق میافتد. انتظار امروز جامعه ایرانی، بهویژه شاغلان در ادارات، بعد از انتخابات بزرگی که در کشور اتفاق افتاد، این است که خبرهای خوش اینچنینی از مجموعه دستگاههای نظام در جهت گرهگشایی از کار مردم بشنوند. بنابراین اگر مصوبه ساماندهی کارکنان دولت به سرانجام برسد، در بخش قابل توجهی از جامعه یک گرهگشایی اتفاق میافتد و خبر خوشی برای آنها خواهد بود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به برخی مخالفتها با طرح ساماندهی کارکنان دولت، گفت: اگر طرح ایرادات جزئی دارد که قابل رفع است؛ با صغری و کبری چیدن و جزئینگری بالا که بخش زیادی از آن در آئیننامههای اجرایی که دولت بعداً برای این مصوبات مینویسد، قابل رفع است، نباید جلوی اجرای این مصوبه مهم و مورد انتظار مردم را گرفت.
جعفریآذر با تأکید بر مطالبات جامعه در اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت، ادامه داد: خوشبختانه در دولت قبل از شخص رئیس جمهور گرفته تا بخشهای پایینتر این مطالبه بود و مجلس هم آن را انجام داد. خوشبختانه این موضوع از نظر عدالتمحوری و رفع مشکلات مردم با شعارهای دولت چهاردهم و شخص رئیس جمهور بسیار انطباق دارد. به ویژه که بسیاری از جامعه هدف این مصوبه شاغل در دستگاههای اداری هستند ولی قرارداد آنها با پیمانکاران منعقد شده و از طریق آنها حقوق دریافت میکنند اما در واقعیت برای دولت کار میکنند.
وی با تأکید دوباره بر اینکه اینجا کوچک یا بزرگ شدن دولت اصلاً معنا ندارد؛ تصریح کرد: همین الان هم این تعداد نیرو در دستگاههای دولتی و اداری شاغل هستند و افراد جدید به حقوق بگیران اضافه نمیشود. در ادامه مسیر هم اگر دستگاههای اداری به نیروهای جدیدی نیاز داشتند از سازمان امور اداری و استخدامی کشور دریافت مجوز میکنند که اتفاقاً هرچه اینها حذف شود، راه جذب و استخدام و بهکارگیری نیروهای دولت از طریق سازمان امور اداری و استخدامی -به جای اینکه از طریق پیمانکاریها که نظارتی بر آنها کم است- بسیار نظاممند میشود.