در نشست خبری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح شد؛
تاکید بر جوانگرایی در جشنواره امسال/ بودجه جشنواره هفده میلیارد تومان است
نشست خبری هفدهمین دوره از جشنواره تجسمی فجر به دبیری بهرام کلهرنیا صبح امروز در طبقه زیرین موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امروز سهشنبه شانزدهم بهمنماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
امیر راد (دبیر هنری)، بهرام کلهرنیا (دبیرکل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر) جعفر واحدی (دبیر اجرایی) در این نشست به ارائه توضیحاتی پرداختند. در ابتدای نشست بهرام کلهرنیا گفت: پیش از این نشست طی گفتگو با برخی رسانهها کلیاتی درباره جشنواره خدمت دوستان عرض کردهام لذا ممکن است برخی توضیحات تکراری باشد.
اساس برگزاری جشنواره امسال نگاه نو است
کلهرنیا ادامه داد: در ابتدا باید بگویم جشنواره هنرهای تجسمی فجر دچار تحول و تغییری شده که ناشی از نگاه نویی است که نفی کننده ارزشها نیست. در دورههای گذشته دوستان با روایات و زاویه دید متفاوت کارهای جشنواره را بر اساس پروژههایی که داشتهاند، اجرا کردهاند، اما این دوره تغییراتی داشتیم که درباره آنها توضیحاتی خواهم داد.
رویداد امسال رقابتی نخواهد بود/ اصل جوانگرایی است
کلهرنیا گفت: نخستین ایده تغییر جشنواره از تمرکز روی موارد محدود است و خواست ما این بود که امسال گستره ملی را افق قرار دهیم؛ لذا در نامگذاریها نیز تغییراتی ایجاد شده است. مثلا بخش سرزمین من بر مبنای تفکری که وجود داشت، در گوشه و کنار کشور دیده شد و حال اینطور نیست. از طرفی با توجه به شرایط اجتماعی کوشیدیم جوانگرایی را هم مورد توجه قرار دهیم چون آنها سرمایههای ما و هنر این سرزمین هستند؛ لذا در این دوره تولید محتوا و جایزه بگیری را ندیده گرفتیم.
کلهرنیا در ادامه درباره دلایل حذف رقابت در رویداد امسال به بیان نکاتی پرداخت. او گفت: رقابت ایده عتیقی است که ابتدا در نظامهای نظامی شکل گرفته و یکی از بخشهای نظامیگری است و خب اساس نظامیگری مبارزه است و این در حالی است که مبارزه با هنر همسو نیست. این ورزشکاران هستند که باید رقابت کنند و نفر اول دو سوم داشتهاند و دارند. هنر اینطور نیست. این غیر رقابتی بودن ایده خوبی است و در بسیاری از موقعیتهای اجتماعی هم تجربه شده است. هنر حساسیتهای هنری میطلبد.
تلاش برای گسترش صلح و هماندیشی در جامعه
بهرام کلهرنیا گفت: اینگونه احساس شد که نیاز داریم صلح و هماندیشی را در جامعه رواج دهیم. جشنواره هفدهم مجسمهای فرضی است که راسهایی دارد و مردم یکی از آنها هستند؛ و هنرمندان و مسئولان راسهای دیگر. در جشنواره امسال، ما باید به میان مردم برویم لذا لازم دیدیم نرمش و صلح و در کنار هم زیستن را را وارد کنیم. خوشبختانه این مورد که گرهای در جشنواره بوده حال مرتفع شده است. کلیت موضوع این است که جای اینکه مردم به نمایشگاه بیایند، ما میکوشیم به میان مردم برویم.
او تاکید کرد:صلح با مفاهیم و مردم یکی از اهداف جشنواره کنونی است. در اوج احترام به هنرمندان پیشکسوت و اینکه سایهشان بر سرمان مغتنم است، اما میکوشیم جوانگرایی کنیم و برای خلاقیت و رفتارهای نو تلاش نماییم و چنین هنرمندانی را به جشنواره آوریم.
وی ادامه داد: ما قصد داریم به واسطه جشنواره که غیر رقابتی است، استعدادهای جوان را بالا بکشیم. قاعدتا زمانی که چیزی به اسم رقابت و جایزه وجود ندارد، میکوشیم از هنرمندان حضور یافته، پشتیبانی کنیم و اهداف را تحقق بخشیم. روال اینگونه است که کارشناسان افراد هنرمند را شناسایی میکنند و ما نیز به فراخور افراد برنامههایی خواهیم داشت.
توضیحاتی درباره پوستر جشنواره
او با بیان اینکه جشن امسال، جشن ملی دوستی است، گفت: یکی دیگر از موارد در جشنواره امسال کار کردن روی عناصر گرافیکی جشنواره است که آن را نیز اتفاقی نو میدانم. نگاه برای تولید محتوا در این بخش زبده و بینظیر بوده است. برای پوستر که در پایان رونمایی میشود درخت سروی را انتخاب کردهایم که برای ایرانیها دارای معناست. این سرو به پدیده ارسی گره خورده است. باید گفت ارسیها فقط گذر نور نبودهاند و به معنای ازلی ابدی متصل بودهاند. ریشه این طرح در تفکر قدسی است. سرو را گذرگاه نور دیدهایم. سیاوش لطفی نیز برای این پوستر و موشنگرافی آن موسیقی ساخته است.
وی گفت: مجموعه پوسترهای دیگری داریم که پیغامها و نشانههایی دارند و تقاضا دارم به پیامها جدی نگاه کنید.
نباید برای رقابت گردن هم را بشکنیم
بهرام کلهرنیا در انتقاد به خبرنگاران به حذف رقابت از جشنواره، گفت: زمانی که معلم بودم، همه پایان ترم میخواستند نمره بگیرند و نمره و رتبه دادن به آنها کار دشواری بود چون نمیتوان به هنر نمره داد. لذا در رویداد فجر نیز ما باید سنجههای دیگری را باید به کار ببریم و در جهان هم شیوهها مختلف است.
او ادامه داد: نمیشود در ایران با رقابت و برای رقابت گردن هم را بشکنیم. شاید خیلیها مخالف باشند و طبیعی است. به هرحال طی این چند ماه فشار روی دوستان زیاد بوده و در رابطه با زمان رکورد زدیم. اما اینکه رقابت را برداشتهایم ربطی به کمبودها ندارد و تصمیم این بوده است. در پاسخ به برخی که رویداد امسال را شبیه به بینال دانستهاند نیز باید بگویم خیر این بینال فجر نیست بلکه جشنواره فجر است.
راهاندازی آکادمی فجر هنرهای تجسمی یکی از اهداف بلندمدت
او گفت: وجود چنین فضایی برای جوانان یک فرصت است تا برای آنها برنامه ریزی بهتری انجام دهیم. در جشنواره یک دیدگاه جدید این است که بتوانیم برای اولین بار آکادمی جشنواره فجر را ارتقا دهیم که تا عمل فاصله زیاد دارد. طی این نگاه کار جشنواره رصد پشتیبانی در طول سال است.
کلهرنیا در پاسخ به این سوال که چرا دبیرخانه رویداد امسال با رسانهها ارتباط کمی داشته گفت: ما در همه چیز ابتدا غافلگیر شدیم و خب وقتی صحبت از بازسازی ایده است کار سخت میشود. محدودیتهای اجرایی فراوان داریم و فشارهای زیادی روی دوش بخش اجرایی است. زمانی که قرار شد جشنواره را برگزار کنیم؛ ابتدا خودمان را باید مییافتیم. من طی این مدت در برخی مواقع خودم گوشیام را خاموش میکردم چون تماس زیاد بود و نمیخواستم وعدهای دهم که هنوز قطعیت آن مشخص نبود. از شما میخواهم چیزی را به حساب بیادبی نگذارید، واقعا نمیتوانستم چیزی بگویم که دوستان را از سر باز کنیم.
او گفت: رسانهها ما را پشتیبانی کنید و بازوهای واقعی شما باشید و اگر در دعوت برای نشست خبری تاخیری بوده پوزش میطلبم. از این به بعد قطعا با رسانهها همراه هستیم.
کلهرنیا در بخش دیگری از صحبتهایش درباره حضور هنرمندان خارجی در کشور و نمایش آثارشان گفت: موضوع این است که ما مورد استقبال برخی کشورها قرار داریم اما فعلا از آنها اسم نمیبرم. برخی از آنها خواستند در جشنواره حضور یابند؛ اما چون ساز و کار و پیچیدگیهایی وجود دارد و این روند تاییداتی لازم دارد باید کارها نهایی شود تا بعد آنها را به اطلاع شما برسانیم.
او تاکید کرد: اگر کارها نهایی شود، اولین عهد ما تنظیم تفاهمنامه در خارج از کشور است. در این صورت هنرمندان ایرانی را هم به کشورهای دیگر میفرستیم. این آرزو اگر قطعی شود ابرازش خواهیم کرد.
عرصه تجسمی نسبت به سینما و دیگر هنرها تهیدست است
او بیان کرد: تجسمی نسبت به هنرهای دیگر تهیدست است. به طور مثال هنرمندان تجسمی نسبت به سینماگران تنها هستند. آنها در معرض عدم تعریف شرایط کار هستند. امیدوارم این موضوع را در درازمدت با مدیران پای کار، به بحث بگذاریم تا فضای اقتصاد تجسمی را مرمت نماییم.
سیاستهای گذشته هنرمندان را دچار چنددستهگی کرده است
او در بخش دیگری از صحبتهایش بیان کرد: در سالهای قبل نگاه به جشنواره دولتی بوده و به این فکر نشده که این رویداد برای جوانان فرصت است. کشمکشی بیهوده شکل گرفته که غلط بوده و جهان هنرمندان را دچار چند دستگی کرده است. باید بگویم توان ما محدود است و همکاران صنفی کمک کردند و عدهای به حضورم اعتراض داشتند. ولی نقدهایشان را بفرمایند. چون فجر فرصتی است برای گفتگو.
یک درخواست از رییس جمهور و وزیر ارشاد
او اذعان داشت: از آقای رییس جمهور و آقای سیدعباس صالحی میخواهیم جشنواره را ببیند و توقع داریم مکانی همیشگی در اختیار مجموعه قرار بگیرد. اینجا اگر شکل بگیرد؛ انشالله همان مرکز آکادمی خواهد بود. در این صورت است که مثلا افراد خاص جشنوارهای چون ونیز را به خودشان محدود نخواهند کرد.
کلهرنیا در پایان بیان کرد: ما میکوشیم انسان مدار و شریف به آثار نگاه کنیم و میکوشیم آنها را برابر هم قرار دهیم. هیچ پروتکلی نیست که بگوید دورههای قبل انتخابها چگونه بوده است. پروتکلها دقیق نبوده به دانش افراد متوسل میشدند. اما ما تلاش میکنیم در پایان دوره مسئولیتی که داریم لااقل چند برگه کاغذ از خودمان به جا بگذاریم و بگوییم ما این مسیر را اینگونه رفته ایم و به این نقطه رسیدهایم.
صحبتهای دبیر هنری درباره جزییات برگزاری جشنواره امسال
در ادامه برنامه امیر راد (دبیر هنری جشنواره) گفت: با توجه ویژه به بخش گسترش و تاکید بر ملی بودن، زنگ جشنواره در بخش «سرزمین من» که استانی است، بیست و یکم در شهر شیراز زده خواهد شد. ۲۶ بهمنماه نیز آیین رسمی افتتاحیه را در مجموعه آسمان در تهران خواهیم داشت. در روز بیست و نهم بهمنماه نیز در فرهنگسرای نیاوران آیین گشایش «یادداشتهای یک دوربین» را داریم.
وی گفت: سوم اسفند در موزه گرافیک آیین گشایش بخش جشنها را داریم. سهشنبه هفت اسفندماه هم بخش دیگری به نام «هنر فاخر ملی» را خواهیم داشت و روز جمعه دهم اسفند مراسم اختتامیه را برگزار خواهیم کرد.
راد در بخش دیگری از صحبتهایش درباره عدم رقابتی بودن رویداد امسال تاکید کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید محل حضور جشنوارههای دیگر باشد و رقابتی که دوستان میگویند باید در همان دیگر رویدادها انجام شود. نباید تلقی شود که جشنواره هنرهای تجسمی فجر رقیب نهادهای خصوصی است. ما امسال میخواهیم کنارشان باشیم. این جشن در واقع بزرگداشتی برای تمام فعالان است و رقابت در جشنوارههای دیگر اتقاق میافتد.
چالش اصلی جشنواره محل برگزاری است نه بودجه!
واحدی دبیر اجرایی جشنواره هفدهم هنرهای تجسمی فجر هم درباره بودجه و دیگر موارد توضیحاتی داد. او در ابتدای صحبتهایش گفت: خیلی از برنامهها به سرانجام نرسیده و تا چند روز آینده اطلاعرسانی میکنیم.
او افزود: مکان یکی از چالشهای هرساله ماست و پول و بودجه رده دوم بوده است. در ارشاد برای جای برگزاری بر خلاف موسیقی و تئاتر چالش داریم. امسال با همکاری دوستان کارها پیش رفته و بخشها نامشخص بود و هماهنگیها سخت بوده است.
وی درباره همکاری با شهرداری و نهادی فرهنگی نیز گفت: با سازمان زیباسازی صحبت شده و جلسه هم برگزار کردهایم و قرار است همکاریهایی صورت گیرد. موضوع شلوغ بودن بهمنماه است به اضافه اینکه ایام فجر به شعبان و مناسبات دیگر خورده و همین موضوع بر کمیت تعداد بیلبوردهای تاثیر داشته است. طبیعتا وقتی تقسیمبندی ها در تبلیغات انجام میشود سهم ما کم خواهد شد. اما در کل انشالله در حد برخی از نقاط شهر تبلیغات خواهیم داشت.
واحدی درباره بودجه جشنواره امسال نیز گفت: بودجهها خیلی محدود است. برآورد اولیه ما تامین شده است. الان هفده تومان دیده شده و ۷۵ درصد آن محقق شده و باقی تا آخر سال محقق میشود. ایده آل برگزاری جشنواره برگزاری با ۱۳۵میلیارد است.
در پایان مسئولان حاضر در نشست با پوستر عکس یادگاری گرفتند.