خبرگزاری کار ایران

تدوینگر «عطرآلود» بیان کرد:

تجربه تدوین «عطرآلود» را دوست داشتم/ اندیشه در سینما تضعیف شده است

تجربه تدوین «عطرآلود» را دوست داشتم/ اندیشه در سینما تضعیف شده است
کد خبر : ۱۴۹۷۰۵۶

مهدی حسینی‌وند تدوینگر فیلم سینمایی «عطرآلود» درباره پروسه تدوین این فیلم و اوضاع این حرفه در سینما توضیحاتی را ارایه داد.

مهدی حسینی‌وند، تدوینگر فیلم سینمایی «عطرآلود» که این روزها روی پرده سینماهای سراسر کشور است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره تجربه حضور خود در این فیلم سینمایی بیان کرد: آشنایی من با هادی مقدم‌دوست به زمان دانشجویی برمی‌گردد که در آن زمان دستیار کارگردان یک پروژه‌ای بودم که آقای مقدم‌دوست هم در آن حضور داشت. شناخت ما از آنجا شکل گرفت ولی هیچ وقت فرصت همکاری مجدد فراهم نشد ولی کارهای هم را دنبال می‌کردیم. وقتی فیلم «عطرآلود» از سوی یوسف منصوری تهیه‌کننده اثر پیشنهاد شد، به شدت از آن استقبال کردم.

وی درباره پروسه تدوین این فیلم توضیح داد: همزمان با فیلمبرداری و از اولین روزی که راش به دست من رسید، پروسه تدوین آغاز شد و من به همراه دو دستیار خود کار را پیش بردیم. در واقع به صورت همزمان تدوین سکانس به سکانس فیلم را انجام می‌دادیم. با هادی مقدم‌دوست هم در ارتباط بودیم و در همین حین صحبت‌هایی با هم داشتیم. زمانی که فیلمبرداری تمام شد به نوعی من یک‌بار فیلم را تا آخر پیش برده و مونتاژ کرده بودم.

تدوینگر فیلم سینمایی «عطرآلود» افزود: بعد از صحبتی که با هادی مقدم‌دوست داشتم، قرار شد که زمان فیلم را کوتاه‌تر کنیم و در دو مرحله این کار را انجام دادم. هیچ چالشی در مسیر تدوین نداشتیم و بسیار خوب این پروسه را تمام کردیم. هرچند که تدوین فیلم حتی در جشنواره‌ هم دیده نشد ولی فکر می‌کنم کات های این فیلم برگرفته از تجربه سال‌های زیاد بود و خود من تجربه تدوین فیلم «عطرآلود» را بسیار دوست داشتم.

حسینی‌وند درباره تاثیر تکنیک‌های مختلف مانند فلش‌بک و فلش فوروارد و اینکه چقدر از آن در فیلمنامه و چقدر مربوط به میز مونتاژ بوده است و همچنین عوامل موثر در ریتم و تمپوی فیلم مطرح کرد: شاهد این بودم که هادی مقدم‌دوست به عنوان کارگردان و حسین حسنی به عنوان نویسنده مدت‌ها روی فیلمنامه کار می‌کردند. کاملا قصه به این شکل که می‌بینید طراحی شده بود. به این معنی که بعد از آغاز فیلم وارد یک گذشته نزدیک کاراکتر می‌شویم و چیزهایی مثل نحوه آشنایی با همسر و برخی گرفتاری‌هایش را می‌بینیم و مجدد به حال برمی‌گردیم و باز در روند فیلم در جایی به کودکی آن فلش‌بک می‌خورد و تمام این موارد در فیلمنامه وجود داشت و خیلی در مونتاژ شکل نگرفته بود. من تلاش کردم که ریتم و تمپوی فیلم را به جایگاه معقول برسانم و وقتی خودم کار را می‌بینم، از این منظر راضی هستم‌.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد در بخش پایانی ریتم و ضرباهنگ فیلم افت می‌کند، آیا این گزاره درست است یا نه و اگر درست است تعمدی بوده یا نه، توضیح داد: واقعیت امر این است چون فیلم را روی پرده ندیده‌ام، نمی‌دانم که این حرف درست است یا نه. اما به هرحال باید حواسمان باشد که هادی مقدم‌دوست کارگردانی‌ست که سلیقه خاص خود را دارد و از آن کوتاه نمی‌آید. شما اگر سریال ایشان را هم دنبال کرده باشید، می‌دانید که سریال او هم شاید خیلی مخاطب عام نداشته باشد.

تدوینگر «عطرآلود» ادامه داد: کمی نگاه خاص دارد و این نگاه، سلیقه خاص و تربیت شده می‌خواهد که از این جنس فیلم‌ها خسته نشود. هادی مقدم‌دوست نگاه متفکرانه‌ای‌ دارد که در آثارش هم دیده می‌شود. این نوع نگاه شاید خوشایند مخاطبی که همه چیز را روتین نگاه می‌کند، نباشد. من به سلیقه‌اش احترام می‌گذارم و به نظرم کارگردان صاحب سلیقه‌ای است.

حسینی‌وند در بخش دیگری از صبحت‌های خود درباره اوضاع کنونی تدوین در سینمای ایران مطرح کرد: اگر ازنظر فنی بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم، مثلا در فیلمبرداری رشد بسیار خوبی داشتیم و اگر اکثر کارها را نگاه کنید حتی اگر قصه خوبی هم نداشته باشند، از نظر فیلمبرداری شرایط خوبی دارند. در تدوین هم این اتفاق افتاده است و ما جوانانی داریم که در این حیطه به خوبی کار می‌کنند. همچنین تدوینگران جوان و بسیار خوبی داریم که واقعا از پس کارهایی که به آن‌ها محول می‌شود، برمی‌آیند. از طرف دیگر نگرانی که دارم این است که شاید نگاه اندیشمند در کل سینما و عوامل آن کمرنگ شده و بیشتر سینما به سمت باج دادن به مخاطب پیش رفته اما درحقیقت اندیشه در سینما تضعیف شده است.

وی در پایان درباره کارهای آینده خود خاطرنشان کرد: در آخرین جشنواره فجر بین‌الملل که هنوز جشنواره‌های فجر تلفیق نشده بودند، فیلم خودم با عنوان «سیارک» را داشتم که در جلوه‌گاه شرق جایزه‌ بهترین فیلم را هم کسب کرد. کماکان به دنبال فیلمسازی هستم و چند سوژه را بررسی می‌کنم. یکی از برنامه‌های آینده من فیلمسازی است و در بحث تدوین هم چون عموما به عنوان تدوینگر شناخته شده هستم، کارهایی مطرح می‌شود و انجام می‌دهم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز