خبرگزاری کار ایران

سردبیر‌ روزنامه «آگاه» مطرح کرد؛

«تحریریه روزنامه» زنده‌ترین جای دنیاست/ رویدادی برای دل‌گرمی بچه‌های رسانه

«تحریریه روزنامه» زنده‌ترین جای دنیاست/ رویدادی برای دل‌گرمی بچه‌های رسانه
کد خبر : ۱۴۹۴۶۶۲

امیر اسماعیلی سردبیر روزنامه «آگاه» معتقد است جشنواره ملی رسانه‌های ایران گعده‌ای را در قالب این رویداد شکل می‌دهد که به‌شدت در فضای رسانه‌ای ما موثر و باعث دلگرمی اهالی رسانه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر اسماعیلی سردبیر روزنامه «آگاه» در آستانه برگزاری بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران، درباره مدرن شدن فضای فعالیت‌های رسانه‌ای در ایران، گفت: در فضای امروز اجتماعی، اگر پدیده‌ای رو به پیشرفت نداشته باشد، محکوم به عقب‌ماندگی و فنا است. رسانه هم از ابزارهای روزآمد و مدرن، به طرق مختلف استفاده می‌کند و برهمین اساس می‌توان گفت فضای شکلی رسانه‌های امروز ایران، رو به گسترش و توسعه دارد.

وی افزود: مسئله مهم این است که برخی رسانه‌های سنتی ما، مقداری در پذیرش این مختصات جدید، به نسبت انسان‌رسانه‌ها توسعه کم‌رنگ‌تری داشته‌اند. آن‌ها در مواجهه با این فضای جدید، هنوز دچار شک و تردیدهایی هستند و با احتیاط قدم برمی‌دارند. البته این نکته عمومیت ندارد اما برآیند کلی‌ای که شاهدش هستیم، اینگونه است.

وی تأکید کرد: ما به سنت روزنامه‌نگاری بازگشته‌ایم تنها به این دلیل که معتقدیم اولا روزنامه هیچ‌گاه نمی‌میرد و به یقین بنده هنوز هم روزنامه به‌عنوان یکی از معتبرترین رسانه‌ها شناخته می‌شود. همچنان اعتباری که یک روزنامه به‌عنوان رسانه مکتوب و چاپ‌شده دارد، به مراتب بیشتر از رسانه‌های آنلاین و تحت وب است.

این روزنامه‌نگار با تأیید این گزاره که «روزنامه به تحلیل زنده است» افزود: در فضایی که هر لحظه و هر ثانیه خبر تازه‌ای منتشر می‌شود، ما به روزنامه‌نگاری تحقیقی و تحلیلی روی آورده‌ایم. شخصا کلید حل مشکلات کشور را در روزنامه‌نگاری تحقیقی می‌دانم. جنسی از روزنامه‌نگاری که مسئله‌شناس و مسئله‌محور است و می‌تواند یک مسئله را تا حصول نتیجه نهایی دنبال کند. خیلی از مشکلات جامعه ما با این سبک از روزنامه‌نگاری قابل حل است و نباید آدرس اشتباه بدهیم.

اسماعیلی گفت: روزنامه‌ای که شب به چاپخانه می‌رود و صبح به دست مخاطب می‌رسد، در فضای امروز نمی‌تواند از منظر خبری، تازه باشد اما فضای آن می‌تواند به سمتی حرکت کند که قدرت تحلیل و پیش‌بینی به مخاطب خود بدهد. رسانه‌ای که خبر اول را منتشر می‌کند، آنچنان قدرت تحلیل آن را ندارد و روزنامه این حسن را دارد که می‌تواند با طمأنینه و آرامش بیشتر با اخبار مواجه شود و نظام تحلیلی مشخص‌تری را برای آن ارائه کند.

این روزنامه‌نگار در ادامه با اشاره به اینکه «کار رسانه، انسان را پیر می‌کند» گفت: قرار گرفتن در جریان اخبار، گویی ضریب افزایش عمر انسان را دوبرابر می‌کند. فردی که در رسانه مشغول به کار است، روند طبیعی‌ای را در طول عمرش طی نمی‌کند و چیزهایی را تجربه می‌کند که همه‌اش متعلق به خودش نیست. فردی شاید به‌واسطه مطالعه و رمان‌خوانی هم همین شرایط را تجربه کند اما ما به صرف کار در رسانه داریم این شرایط را تجربه می‌کنیم. از این نظر شاید اگر می‌توانستم به عقب بازگردم، دیگر وارد فضای رسانه نمی‌شدم و ترجیح می‌دادم با ریتم طبیعی‌تری عمرم را سپری کنم.

وی افزود: فضای رسانه از سویی این ویژگی را دارد که اگر کسی آلوده آن شد، به راحتی نمی‌تواند از آن خارج شود. این ویژگی در روزنامه‌نگاری به مراتب بیشتر هم هست. زنده‌ترین جای دنیا، تحریریه یک روزنامه است. میزان جریان زندگی و تحلیل و نظر درباره همه چیز، در تحریریه روزنامه در اوج خود قرار دارد و از این منظر معتقدم زنده‌ترین مکان دنیاست.

اسماعیلی در ادامه با تأکید بر دو عنصر «صراحت» و «شفافیت» گفت: ما زمانی درگیر تکنولوژی و فرآیندهای تولید متن و محتوا شده بودیم، اما امروز انسان‌رسانه‌ها بدون هیچ ملاحظه‌ای و با در دست داشتن یک گوشی، با صراحت و شفافیت می‌تواند یک موضوع و محتوا را تولید کند. ما اگر بخواهیم خیلی درگیر ملاحظات فنی و تکنیکی شویم، این دو عنصر را از دست می‌دهیم. تمرکز رسانه بر صراحت و شفافیت، بهترین راهی است که هم به اعتماد مخاطب منجر می‌شود و هم خود رسانه را به مشارکت بیشتر در جریان تولید متن و محتوا ترغیب می‌کند.

وی افزود: یک روزنامه‌نگار باید آنقدر مهارت داشته باشد تا بتواند سخت‌ترین مفاهیم را به ساده‌ترین شکل، بیان کند. ما اما گاهی به دلیل منافعی که داریم، شیطنت‌هایی را انجام می‌دهیم که نتیجه‌اش می‌شود سخت‌تر شدن کار خودمان! ما در ذهن‌مان بعضی کارها را ممنوع می‌دانیم در صورتی که شاید اگر انجام دهیم هم هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. اگر امروز احساس می‌کنیم صحبت از صراحت و شفافیت شعاری شده و در عمل امکانش وجود ندارد، حاصل کارهای خودمان است. مگر مرحوم گل‌آقا همین کار را در فضای رسانه نمی‌کرد؟ در همین کشور هم همین کار را می‌کرد. شرایط آن زمانی که گل‌آقا قلم می‌زد، به مراتب هم سخت‌تر از امروز ما بود.

اسماعیلی در پایان درباره برگزاری جشنواره ملی رسانه‌های ایران هم گفت: احیای این رویداد اتفاق بسیار مهمی است. گعده‌ای که در قالب این رویداد شکل می‌گیرد، به‌شدت در فضای رسانه‌ای ما موثر است و از همین منظر هم برگزاری آن برای همه اهالی رسانه خوش‌یمن است. بچه‌های رسانه واقعا مظلوم هستند و اتفاقاتی از این دست می‌تواند موجب دل‌گرمی آن‌ها شود. همیشه اخبار و گزارش‌ها دیده می‌شوند و رسانه‌ها هم دیده می‌شوند اما بچه‌هایی که در این رسانه‌ها مشغول هستند، خیلی کم دیده می‌شوند. جشنواره ملی رسانه‌ها می‌تواند به بهتر دیده شدن این بچه‌ها کمک کند.

بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران با تمرکز بر موضوع تحولات رسانه‌ای و با شعار «فردا خبریست!» ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد. آخرین مهلت ارسال آثار به این رویداد ۱۰ تیر از طریق سایت www. rasaneh. pressfestival. ir است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز