خبرگزاری کار ایران

خدمات ارزنده ابراهیم رئیسی به میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛

از استرداد الواح هخامنشی پس از ۸۸ سال تا نگاه ویژه به طرح توسعه میدان مشق

از استرداد الواح هخامنشی پس از ۸۸ سال تا نگاه ویژه به طرح توسعه میدان مشق
کد خبر : ۱۴۸۳۵۱۹

آیت‌الله رئیسی در طول مدت کوتاه ریاست جمهوری خود با نگاه ویژه‌ای که به حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داشت، خدمات ارزنده‌ای در حوزه میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری به یادگار گذاشت.رئیس‌جمهور ایران در سفر به نیویورک توانست، ۳۵۰۰ لوح از الواح هخامنشی را به ایران بیاورد. او همچنین به طرح توسعه موزه ملی و میدان مشق نگاه‌ ویژه‌ای داشت و تاکید کرده بود، هر چه سریعتر مشکلات میدان مشق برطرف و طرح توسعه موزه ملی اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله رئیسی در طول مدت کوتاه ریاست جمهوری خود با نگاه ویژه‌ای که به حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داشت خدمات ارزنده‌ای به یادگار گذاشت. او تنها رئیس‌جمهور ایران بود که در سفر به نیویورک توانست ۳۵۰۰ لوح از الواح هخامنشی را به ایران بیاورد. او همچنین به طرح توسعه موزه ملی و میدان مشق نگاه ویژه‌ای داشت و تاکید کرده بود، هرچه سریعتر مشکلات میدان مشق برطرف و طرح توسعه موزه ملی اجرایی شود.

دولت سیزدهم طی دو سال اخیر بارها در مجامع بین‌المللی مانند دادگاه لاهه استرداد الواح هخامنشی را با اهتمام ویژه پیگیری کرده و خواستار آن شده تا میراث تاریخی ملت را به کشور برگرداند. استرداد لوح‌های هخامنشی با دیپلماسی دولت سیزدهم برگ زرین در دیپلماسی آیت‌الله رئیسی به‌شمار می‌رود.

طرح خاک خورده توسعه میدان مشق با دستور رئیسی اجرایی شد

۱۶ مهر سال ۱۴۰۱ بود که رئیس‌جمهوری هنگام بازدید از میدان مشق دستور واگذاری سریع ساختمان تاریخی وزارت‌خارجه و کاخ شهربانی به موزه ملی ایران را صادر کرد و همانجا تصمیم به اجرای مصوبه واگذاری ۲ساختمان تاریخی در اختیار وزارت خارجه و ساختمان شهربانی به موزه ملی ایران را با هدف تغییر کاربری به موزه گرفت. طرحی که از دولت دهم مصوبه هیأت وزیران داشت اما طی ۳ دولت گذشته بی‌نتیجه بر زمین مانده بود.

رئیسی در بازدید از این میدان تاریخی و پیاده‌روی میدان مشق، خطاب به وزیر میراث فرهنگی گفته بود که بلافاصله باید مصوبه ساماندهی میدان مشق و توسعه موزه ملی ایران در این میدان تاریخی اجرایی شود و ساختمان دیگری برای استقرار وزارت خارجه درنظر گرفته شود تا ساختمان در اختیار وزارت امور خارجه به همراه ساختمان شهربانی به موزه ملی ایران برای توسعه این موزه تحویل‌شود.

آیت الله رئیسی همچنین در سخنرانی و بازدیدهایی که از وزارت میراث‌فرهنگی و محوطه‌های باستانی داشت، معرفی مواریث فرهنگی و تاریخی کشور را مهم قلمداد کرده بود. او در جمع مسئولان میراث‌فرهنگی همواره تاکید داشت، مردم و نسل جوان را با به کارگیری راهنمایان مطلع با روایتهای شوق‌آفرین و افتخارآمیز از میراث فرهنگی با تاریخ غنی و دیرین کشور آشنا کنید تا مفاهیم عالی فرهنگی به این شکل منتقل و باعث آثار فرهنگی ارزنده شوند.

رئیس‌جمهوری همچنین توسعه موزه‌ها را امری ضروری می‌دانست. او تاکید کرده بود: توسعه موزه‌ها باعث می‌شود آثار کشف شده تاریخی و فرهنگی که نمادهای تاریخ و تمدن غنی و کهن ملت ایران هستند به‌جای ماندن در انبارها، باید در معرض دید مردم، به ویژه نسل جوان قرار بگیرند.

لغو روادید یک طرفه با ۳۳ کشور برای رونق گردشگری

رئیسی یکی از راه‌های خروج اقتصاد ایران از تک‌محصول بودن را توجه به اقتصاد گردشگری می‌دانست. او همواره معقتد بود، اگر می‌خواهیم در حوزه اقتصاد به نفت به عنوان یک اقتصاد تک محصولی تکیه نکنیم، باید به گردشگری و اقتصاد گردشگری توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

از همین رو، رئیس‌جمهور خطاب به وزیر میراث فرهنگی و معاونان او و سایر دست‌اندرکاران این حوزه اعلام کرده بود، وظیفه مدیران و مسئولان در حوزه دولت اعم از وزیر میراث فرهنگی و معاونان او و همچنین؛ دست اندرکاران بخش گردشگری این است که حضور گردشگران را در ایران تسهیل و آسان کنید.

در همین رابطه یکی از گام‌هایی که در دولت برای تسهیل در سفر اتخاذ شد، لغو روادید یک طرفه با ۳۳ کشور بود که زمینه را برای ورود گردشگر که پس از کرونا دچار رکود شده بود فراهم کرد.

او همواره تاکید داشت: گردشگری شتاب دهنده اقتصاد کشور است و زنده ماندن میراث‌فرهنگی به این است که به درستی نگاهداری و استفاده شود.

دستور رئیسی برای پیگیری بیمه ۱۰ هزار فعال صنایع‌دستی

آیت الله رئیسی همچنین صنایع دستی و هنرمندان این عرصه را سرمایه ملی کشور می‌دانست و به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستور داده بود تا بیمه ۱۰ هزار نفر از فعالان این بخش را با سرعت و جدیت پیگیری کند.

رئیس جمهور بازاریابی را از ضرورت‌ها و الزامات رونق صنایع دستی کشور می‌دانست و برپایی بازارچه‌های عرضه محصولات صنایع دستی شهری و روستایی را از جمله اقداماتی عنوان کرده بود که استانداران می‌توانند در حمایت از فعالان صنایع دستی انجام دهند.

سال گذشته نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاکید ویژه و دستور رئیس جمهوری به نهادهای فرهنگی برای حمایت از صنایع‌دستی ایرانی خبر داده بود.

آیت‌الله رئیسی یکی از روسای جمهور ایران بود که دغدغه‌های فرهنگی بسیاری داشت و نسبت به حفظ و نگهداری مواریث فرهنگی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

وی روز گذشته در پی حادثه سقوط بالگرد در راه بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به تبریز به همراه امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز، رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همچنین سرتیم حفاظت رئیس جمهور و خلبانان و کادر پرواز بالگرد به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز