چالش تولید خودروهای دوگانهسوز به دلیل تغییر استانداردها
![چالش تولید خودروهای دوگانهسوز به دلیل تغییر استانداردها](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/hM6x5K8zSWwd/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-yMtFV2AKWHv4l_4LeI27Qq4xQIoDjB_gIQDHEiqNepRBeBVXNnV0pihbGsuQ7TOd7otfNPZWXfo,/Untitled.jpg)
مدیرعامل شرکت خودروسازی زامیاد از تولید ۴۲۳ هزار خودروی سیانجی سوز در این شرکت خبر داد و خواستار حمایت بیشتر برای افزایش تولید شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، داریوش گلمحمدی در همایش بهره برداری از طرح ها و پروژه های سی ان جی با اشاره به اینکه تاکنون ۴۲۳ هزار خودروی سیانجی در این شرکت تولید شده است، اظهار داشت: تولید این خودروها از ۱۳۸۳ با ۸۹ دستگاه آغاز شد و طی پنج سال به ۵۱ هزار دستگاه در ۱۳۸۹ رسید.
وی با بیان اینکه سهم خودروهای سیانجی از کل تولید شرکت زامیاد به ۷۷ درصد در ۱۳۸۹ رسید که بالاترین مقدار تولید در آن زمان بود، افزود: پس از این دوره، به دلیل برخی چالشها، تولید روند نزولی داشت اما همچنان سهم خودروهای گازسوز بالا باقی ماند. در ۱۳۹۶ این سهم به ۸۱ درصد رسید، اما تعداد تولید به دلیل کاهش کلی تولید شرکت به ۲۲ هزار دستگاه محدود شد.
مدیرعامل شرکت خودروسازی زامیاد با اشاره به اینکه به دلیل وابستگی برخی قطعات خودروهای سیانجی و ارزبری بالا، تولید این خودروها کاهش یافت و خودروهای بنزینسوز جایگزین آنها شدند، تصریح کرد: این روند سبب شد سهم تولید خودروهای سیانجی به زیر ۵۰ درصد برسد. با این حال، تلاشهای انجام شده سبب افزایش مجدد این سهم شد و از ۱۴۰۰ تاکنون، میانگین تولید خودروهای سیانجی به ۴۶ درصد در این شرکت رسیده است.
وی با تأکید بر علاقه مردم به خودروهای گازسوز گفت: افزایش تولید خودروهای سیانجی نیازمند حمایت بیشتر است. این خودروها افزون بر صرفهجویی اقتصادی، تأثیر قابلتوجهی در کاهش مصرف سوخت دارند.
گلمحمدی تصریح کرد: در سالهایی که سهم تولید خودروهای سیانجی به ۷۷ درصد رسید، این خودروها با استاندارد یورو ۲ تولید میشدند که به دلیل وابستگی کمتر به قطعات خارجی، تولید آنها آسانتر بود اما با تغییر استانداردها به یورو ۴ و یورو ۵، تولید این خودروها با چالشهای بیشتری روبهرو شد.