خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی

موشک‌ را رشته‌های مهندسی می‌سازد اما کاربردش را علم روابط بین‌الملل مشخص می‌کند

موشک‌ را رشته‌های مهندسی می‌سازد اما کاربردش را علم روابط بین‌الملل مشخص می‌کند
کد خبر : ۱۵۸۰۷۱۸

شجاع احمدوند، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تهران در مراسم اختتامیه هفته پژوهش این دانشگاه گفت: رشته فنی مهندسی ما می آید طراحی می کند و مثلا موشک می سازد.اما این علم روابط بین الملل هست که می گوید که از این موشک چگونه استفاده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا شجاع احمدوند، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تهران در مراسم اختتامیه هفته پژوهش این دانشگاه ضمن تبریک این هفته به پژوهشگران گفت:ببینید خیلی از اندیشمندان حوزه های علوم انسانی معتقد هستند که علم در قالب یک نهاد مستقلی در قالب یک سازمان، خودش را در واقع هویت یابی کرده و معمولا دو بخش اساسی دارد که این نهاد علم یک بخش دارد و همان طور که در اینجا پیدا هست تحت عنوان شالوده گذار سازمان علم هست که معمولا سایر علوم غیر انسانی شامل علوم پایه و فنی مهندسی، علوم پزشکی و کشاورزی مجموعه ای از علوم دیگر. این ها ساختارها و بنیادهای سازمان علم را در یک جامعه تدوین می کنند.

وی افزود: اما در کنار این بخش دوم، این سازمان علم علوم انسانی است و علوم انسانی به یک معنا غایت گذار سازمان علم است.به این معنا که مثلا در حوزه ی فنی و مهندسی دانشمندان ما، اندیشمندان ما می کوشند و صنعتی را راه اندازی میکنند.این علوم انسانی است که چگونگی استفاده از این صنعت، ابعاد و مختصات این صنعت را به شما می گوید.
 
احمدوند همچنین خاطرنشان کرد: به عنوان مثال علم اقتصاد به شما می گوید که آیا شما در این حوزه اصلا سرمایه گذاری بکنید یا سرمایه گذاری نکنید به نفع جامعه هست چنین کاری صورت بگیرد یا نه؟این صنعت زیان ده یا سود ده یا رشته فنی مهندسی ما می آید طراحی می کند و مثلا موشک می سازد.اما این علم روابط بین الملل است که می گوید که از این موشک چگونه استفاده شود، کجا استفاده شود، چه زمانی استفاده شود، در چه مرحله ای از دیپلماسی استفاده شود.
 
رئیس دانشگاه علامه همچنین یادآور شد:به همین خاطر این علوم انسانی است که غایت گذار است یا به یک معنا ریل گذار حوزه های علمی در یک جامعه است و امیدوار هستیم که این شأن و این جایگاه پیشرفت های خوبی صورت گرفته در این سال ها ولی این شأن و منزلت به رسمیت شناخته شده و بیش از پیش از دیگران این خود ما اصحاب علوم انسانی هستیم که بایستی این نقش غایت گذارانه را برای خودمان به رسمیت بشناسیم و در این راه کوشش کنیم.
وی همچنین تاکید کرد: مراد از غایت گذاری هم دو نکته است یکی آنجا آوردیم فهم و تبیین مسائل جامعه.این علوم انسانی است که به ما می گوید که جامعه ما چه نیازهایی دارد، چه ضرورت هایی دارد، به چه سمتی ما باید حرکت بکنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین اضافه کرد:نرم‌افزار دانشگاه برای ایفای نقش خود به‌عنوان یک کارگزار یا غایت‌گذار، می‌تواند در دو زمینه اصلی فعالیت کند: یکی تبیین و فهم مسائل و دیگری بسیج منابع برای حل مشکلات کشور. پژوهش اصیل، که از پرسش‌های نادانسته‌های ما آغاز می‌شود، در این راستا اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: از زمان آکادمی در سنت افلاطونی، بحث اساسی این بود که ما چه چیزی را پژوهش می‌کنیم و چرا تحقیق می‌کنیم. سقراط با روش‌های خود، افراد را وادار می‌کرد تا متوجه شوند که در مورد چه چیزهایی نمی‌دانند و سپس برای پاسخ به نادانسته‌ها پژوهش کنند. این روند پژوهش، در طول تاریخ به‌طور سیستماتیک و نهادمند شکل گرفته و امروز در قالب دانشگاه‌ها خود را نشان می‌دهد.پژوهش‌ها به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند: اول، پژوهش‌ها برای شناخت مسائل و بحران‌های جامعه که به ما کمک می‌کند تا مشکلات را شناسایی کنیم و راه‌حل‌هایی برای آن‌ها ارائه دهیم؛ و دوم، پژوهش در مرزهای دانش که بیشتر به پژوهش‌های نظری مربوط می‌شود. برای انجام پژوهش‌های مؤثر، نیاز به یک محیط آرام و علمی داریم که در آن روحیه قوی وجود داشته باشد. در محیط‌های پر استرس، ذهن انسان به درستی کار نمی‌کند و این می‌تواند بر کیفیت پژوهش تأثیر منفی بگذارد.

احمدوند اضافه‌کرد: تمرکز ما بر روی پژوهش‌های ناظر به حل مسائل جامعه است، نه فقط پژوهش‌هایی در مرز دانش. معمولاً دانشگاه‌های دنیا حدود ده درصد از پژوهش‌های خود را به پژوهش‌های بنیادین اختصاص می‌دهند و بخش عمده‌ای از آن‌ها یعنی حدود هشتاد تا نود درصد ناظر به توسعه و کمک به جامعه است.

رئیس دانشگاه علامه همچنین خاطرنشان کرد: برای انجام چنین پژوهش‌هایی، نیاز به مجموعه‌ای از راهبردها داریم. یکی از این راهبردها، ارتقای شأن و به رسمیت شناختن منزلت علوم انسانی است. ما باید خودمان در گام نخست، به‌عنوان اعضای دانشگاه، نشان دهیم که ظرفیت‌های علمی ما می‌تواند در حل مشکلات جامعه مؤثر باشد. به‌ویژه در حوزه علوم انسانی، دولت معمولاً احساس نیاز به ما نمی‌کند و کارهای خود را به تنهایی انجام می‌دهد. اما خود ما باید هژمونی علمی خود را به دولت تحمیل کنیم و نشان دهیم که اگر از ظرفیت‌های علمی، مانند گروه‌های جامعه‌شناسی و حقوقی دانشگاه‌ها استفاده نشود، مشکلات اجتماعی حل نخواهد شد.

احمدوند همچنین گفت: بنابراین، شناسایی ظرفیت‌های دانشگاه برای ایفای نقش در حل مشکلات جامعه و مدیریت امور عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به‌طور جدی در این راستا تلاش کنیم.

 

 

 
انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز