در برنامه رادیویی نوسان مطرح شد؛
اقتصادی که در کشور با آن روبرو هستیم، اقتصاد پلتفرمی است!
برنامه نوسان کاری از گروه اقتصادی رادیو گفتگو است، که با موضوع استارتاپ ها و نقش آنها در اقتصاد کشور با اجرای سامان کریمی شاد، کارشناس بازارهای مالی، از این شبکه رادیویی به سمع مخاطبان رسید؛ این برنامه به تهیه کنندگی حسین روزبهانی با حضور کارشناسان در استودیوی نوسان به تحلیل و بررسی چالش ها و موانع موجود در مسیر شرکت های استارتاپی پرداخت.
به گزارش ایلنا، حامد استادی، مدیر یک شرکت تجارت الکترونیک پیرامون ظرفیت استارتاپ ها و شرایط اقتصادی آنها در کشور گفت : استارتاپ ها در کشورهای پیشرفته تامین بیش از ۵۰ درصد اشتغال را برعهده گرفته اند و این نشان از ظرفیت آنها در ایجاد کسب و کارهای نوپا دارد؛ همچنین استارتاپ ها در کشور ما نیز می توانند ضمن ایجاد کسب و کارهای جدید، نقش بسزایی را در چرخه اقتصادی ایفا کنند، در صورتیکه متاسفانه کمتر به آنها بها داده می شود و سطح کسب و کارهای شکل گرفته بواسطه استارتاپ ها بسیار پایین تر از سطح جهانی آن که ۵۰ درصد بوده است و از آنجا که در ایران نفت و میعانات نفتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده، از این رو بیشتر به این حوزه توجه شده؛ البته برخی موانع از جمله تحریم ها و عدم ارتباط با بین الملل تا حدی سبب شده اند که در کشور نتوانیم آنچنان که باید، از استارتاپ ها در حوزه اشتغال زایی بهره ببریم.
استادی، در پاسخ به سوال "سامان کریمی شاد " مجری کارشناس برنامه نوسان، مبنی بر چالش های موجود در مسیر شرکت های استارتاپی افزود: ما در کشور نیازمند ارتقای زیرساختهای خاص برای این شرکت ها هستیم ؛ البته شرکت های استارتاپی زیادی فعالیت خود را در کشور آغاز کرده اند، اما همچنان این عرصه برای رشد خود نیازمند حمایت دولت و مجلس است؛ در واقع این حوزه نیازمند آموزش های مدون است، چرا که هستند استارتاپ ها و هسته های نوآوری که هنوز در قالب شرکت در نیامدند و در حال پروراندن ایده ی خود هستند تا بتوانند در آینده سهم خود را از بازار ایران و جهان دریافت کنند.
همچنین " امیر مسعود پور هاشم "، کارشناس تکنولوژیهای مالی و مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیک در ارتباط با وضعیت کنونی استارتاپ ها در کشور ادامه داد: اقتصاد دیجیتال در کشور هایی مثل چین و آمریکا ۳۰درصد سهم اشتغالزایی را از آن خود کرده و کشور ما فقط ۷ درصد از این میزان را به اقتصاد دیجیتال اختصاص داده، در حالیکه در سند چشم انداز، تاکید شده که باید از ۷درصد به ۱۵ درصد ارتقا پیدا کنیم، با این حساب برای رسیدن به این میزان باید تمهیدات زیادی را اتخاذ کرد؛ علی رغم آنکه نباید فراموش کنیم اقتصاد دیجیتال هنوز برای کشور ما جا نیافتاده و تعریفی ندارد، واحد فروشگاهی دیجیتال هنوز تعریف درستی ندارد، چون زیر ساخت های ما برای چنین توسعه ای آماده نیست و هنوز با مسائلی همچون دسترسی به اینترنت مواجه هستیم که به هر صورت، خود یک چالش جدی برای اقتصاد دیجیتال به حساب می آید. به هر حال نمی توان عنوان نکرد که استارتاپ ها در دوسال اخیر در کشور پیشرفت خوبی داشته اند و شرکت های بزرگی حاضر شدند با تمام ریسک هایی که در توجه به استارتاپ ها وجود دارند از آن بهره بگیرند و استارتاپ های بالغ شده را خریداری کنند و همه این موارد عملکردهای خوبی است، چون باید دیر یا زود به سمت ظرفیت سازی در اینترنت و صنعت دیجیتال گام های موثری برداریم.
پورهاشم اظهارداشت: به نظرم اقتصادی که در کشور با آن روبرو هستیم اقتصاد پلتفرمی است؛ یعنی باید فضایی را ایجاد کنیم که پلتفرم ها در کشور پا بگیرند،زیاد شوند و رقابت کنند و اپراتورها و بانک ها نقش جدی تری بازی کنند ،در واقع بانک ها و اپراتورها بهتر است به رویکردی که بانک تجارت ،حدود دوسال است آن را برگزیده ، توجه کنند و طبق آن عمل کنند و اجازه دهند استارتاپها شکل گیرند؛ یعنی روی کُربیزنس خود بایستند و اجازه دهند مجموعه کوچکی از استارتاپ ها در کنارشان شکل بگیرد.
محسن علی اکبریان، مدیر کل نظارت و ارزیابی پارک فناوری پردیس نیز بیان کرد : هر چقدر تمرکز ما بر تقویت استارتاپ ها و ایجاد کسب و کار از دل آنها بیشتر باشد و نیز حمایت از افرادی که با دغدغه کارآفرینی قراراست مسیر شغلی خود را برگزینند بیشتر باشد، طبیعتا در آینده خواهیم توانست رشد اقتصادی خوبی را از کنار شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.به نظرم نقطه استراتژیک و پاشنه آشیل توسعه اقتصاد دانش بنیان می تواند همین کسب و کارهای نوپا و شرکت های تازه تاسیس باشند.
علی اکبریان ادامه داد: جزو وظایف ذاتی پارک های فناوری و مراکز حمایتی است که بهره گیری از استارتاپ ها در کسب و کار را آموزش دهند، که این اتفاق هم اکنون در حال جریان است؛ در واقع ما بسترهای آموزشی ،مشاوره منتورینگ، کوچینگ و انواع مباحثی که برای توسعه استارتاپ ها لازم است را داریم.
وی بیان کرد: طبق نظرسنجی های صورت گرفته، مشکلات مالی جزو بیشترین چالش شکست استارتاپها یا عدم موفقیت و مقیاس پذیری آنها است ،که این مشکل با حمایت فضاهایی همچون صندق های پژوهش فناوری، صندوق های خطرپذیر، فرا صندوق ها یا سکوهای تامین مالی جمعی قابل رفع است؛ اما باید گفت صندوقهای خطر پذیر واقعا خطرپذیری ندارند و نمی توانند به درستی نقش خود را انجام دهند، در صورتیکه اگر نقش خود را بدرستی ایفا می کردند، بستر مالی تاثیرگذاری داشتیم که به لحاظ حمایتگری می توانست از شرکت های استارتاپی حمایت خوبی به عمل آورد. همچنین به نظرم ایجاد بستر فعالیت بهترین کمکی است که می توان به استارتاپ ها داشت .
سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران بیان کرد: حوزه استارتاپ، حرکت موازی با اقتصاد کشور دارد؛ در واقع اگر وضعیت اقتصادی کشور نامساعد باشد، قطعا شرایط استارتاپها نیز مناسب نخواهد بود؛ در واقع با توجه به ارتباط تنگاتنگی که اتاق های بازرگانی با حوزه استارتاپ و فعالین نوآور و خلاق دارند، قاعدتا روی مسائل و مشکلات شرکت های استارتاپی در حال احصا و بررسی هستیم تا آنها را به موفق شدن حداقلی برسانیم.
وی افزود: وقتی فردی یک ایده ای را دارد گمان می کند دیگر کار تمام است و می تواند آن ایده را بالفعل کند و این بزرگترین مشکل در زمینه استارتاپ هاست؛ در واقع صاحب ایده باید قبل از هر کاری با بازار تجارت آشنایی داشته باشد، بازار اقتصادی و اکوسیستم کشور را بشناسد و بعد وارد چرخه استارتاپ یا کارآفرینی شود؛ در واقع برای ورود به بازار کار، صاحبان ایده نیاز است تا یک دوره آموزشی در بستر استارتاپی را پشت سر بگذارند، چون شناختن الفبای اقتصاد در ورود به استارتاپها، امری حیاتی است ؛ در غیر اینصورت دچار تضعیف روحیه و از دست دادن سرمایه می شوند، همچنین دور شدن صاحبان ایده از کارهای تکراری نیز یکی دیگر از ملزومات ورود به عرصه استارتاپ ها و موفقیت در آن ها به شما می رود.