صحبتهای شریف لطفی درباره یک کوارتت زهی ایرانی
اجرا هشتم آذرماه
شریف لطفی (آهنگساز و استاد دانشگاه) دربارهی «کوارتت زهی ایرانی چهارگان» گفت: فضای فکری «چهارگان» برآمده از همان اصولی است که سالها در دانشگاه تدریس میکردم؛ یعنی آفرینش در موسیقی ایرانی.
به گزارش ایلنا، کوارتت زهی ایرانی «چهارگان» به سرپرستی احسان ذبیحیفر با اجرای قطعاتی از شریف لطفی، سعید هنرمند، آدام گودوین و احسان ذبیحیفر، هشتم آذر ساعت ۲۰ در تالار رودکی به روی صحنه میرود.
در این کوارتت دو قطعه از ساختههای شریف لطفی (آهنگساز و استاد دانشگاه) توسط چهارگان اجرا میشود. شریف لطفی در تمرین اخیر این کوارتت حاضر شد و پس از شنیدن قطعات خود دربارهی انگیزه ساخت قطعاتی برای این کوارتت گفت: من به لحاظ تشویق این دوستان که در کوارتت چهارگان فعالیت میکنند سعی کردم قطعاتی را برای آنها بنویسم. فضای فکری چهارگان برآمده از همان اصولی است که سالها در دانشگاه تدریس میکردم؛ یعنی آفرینش در موسیقی ایرانی است.
بنیانگذار دانشکدهی موسیقی دانشگاه هنر افزود: تمام تلاش موضوع آفرینش در موسیقی ایرانی این بوده که بتواند فضاهای چند صدایی موسیقی ایران را -نه به اتکای آنچه در غرب انجام میشده- به وجود بیاورد. پایههای این قوانین و اصول را به تدریج در تدریس موسیقی ایرانی در دانشگاه بنا نهادم.
وی درباره کیفیت اجرای چهارگان گفت: اعضای گروه چهارگان، بسیار مصمم هستند تا کار آکادمیک ارائه دهند. تمام تلاششان را تا امروز انجام دادهاند و آنچه تلاش کردند به اندازهای بود که از دوران تحصیلشان بهره برده بودند وقتی هم من در کنارشان قرار گرفتم سعی کردم نکاتی را به آنها منتقل کنم. در مجموع، تلاشهای انفرادی خودشان، تمرینهای گروهی و حضور من در کنارشان کار را به جایی رساند که من امروز از کارشان راضی بودم.
این استاد دانشگاه درباره جایگاه موسیقی آکادمیک ایران در جامعه و استقبال مردم از این موسیقی گفت: موسیقی آکادمیک ایران به تدریج دارد راه خود را در جامعه باز میکند. این بدان معنا نیست که قرار باشد جای موسیقی سنتی را بگیرد؛ هر کدام از اینها جایگاه خود و فضای خوب و دلپسند خودشان را دارند. اما تا امروز موسیقی آکادمیک خودش را خوب معرفی نکرده بود.
شریف لطفی در پایان افزود: گروههایی مانند چهارگان که برای معرفی و ارائه موسیقی آکادمیک زحمت میکشند، در حقیقت بنیانگذاران این راه هستند. شاید در آغاز راه، خبری از استقبال آنچنانی نباشد ولی نوید این میرود که علاقمندیها را در شنوندگان خودش ایجاد کند و آنها را به شنیدن این موسیقی کنجکاوتر کند؛ من قطعاً میدانم به زودی این اتفاق خواهد افتاد.