چهارمین هماندیشی «یک نشست، یک اثر» برگزار شد
رویدادی برای هنرهای تجسمی در موزه هنرهای معاصر تهران
چهارمین هماندیشی «یک نشست یک اثر» با محوریت هنرهای تجسمی، عکاسی، دوشنبه ۸ تیرماه با نمایش اثر «من ری» با عنوان «کشت خاک»، با حضور مهدی مقیم نژاد، هنرمندان و علاقمندان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، در ادامه برگزاری سه هماندیشی از مجموعه نشستهای «یک اثر یک نشست» و نقد و بررسی سه اثر شاخص از گنجینه موزه با مضمون نقاشی - تئاتر، چهارمین هماندیشی از این سلسلهنشستها با موضوع «هنرهای تجسمی، عکاسی» با نمایش اثر «من ری» با عنوان «کشت خاک» و با حضور مهدی مقیم نژاد (عضو هیئتعلمی دانشگاه هنر) در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست مقیمنژاد به روایت چگونگی آفرینش «کشت - خاک» و تأثیرپذیری «من ری» از اثر «شیشه بزرگ» مارسل دوشان پرداخت و هم جواری این دو هنرمند تأثیرگذار سده بیستم را بهعنوان یکی از ویژگیهای مهم این اثر نام برد. با اثری مواجهیم که دو هنرمند بهعنوان مؤلف آن را همراهی میکنند. خود اثر بهعنوان یک آرت ورک و شاید بهعنوان مهمترین اثر مارسل دوشان و دیگری عکس من ری از قسمتی از همین اثر. دو اثری که در زمان خود و در طول تاریخ هنر قرن بیستم بسیار مورد استقبال منتقدین قرار گرفته است.
وی در ادامه گفت: نمیتوان منکر اهمیت اثر دوشان بهعنوان کار ماده یا متریال من ری شد. اثر دوشان برای من ری تنها بهعنوان متریال است و من ری به طریقهای اثر دوشان را میبیند که ممکن است هر عکاسی به هر پدیدهی دیگری بنگرد؛ اما اگر این عکس از اثر مارسل دوشان نبود و تنها گردوخاک بر روی نئوپانی در یک کارگاه نجاری بود، آیا اثرگذاری آن به همین میزان که امروز برای آن قائل هستیم بود؟ این پرسشی است مهم.
در ادامه به نقش و تأثیر رابطه فرامتنی در این اثر و نقش متن پایه در تولید اثر «کشت خاک» بهعنوان اثر هنری پیشرو پرداخته و عنوان گردید این اثر وضعیتی نمایهای دررابطهبا اثر دوشان ایجاد کرده است و این همان کارکرد عکاسی است که در هنر مدرن اعم از دادائیسم، سوررئالیسم، کوبیسم و… با استفاده از ویژگیهای ارجاعی خود نقشآفرینی کرده است بدون اینکه بهعنوان رسانهای مستقل مطرح باشد.