خبرگزاری کار ایران

«اصلاح یا انقلاب» نوشته محمدحسین خسروپناه منتشر شد

«اصلاح یا انقلاب» نوشته محمدحسین خسروپناه منتشر شد
کد خبر : ۱۳۹۰۲۸۳

کتاب «اصلاح یا انقلاب» (دعوت از خودکامه برای پذیرش حقوق سیاسی مردم ایران) نوشته محمدحسین خسروپناه نویسنده و تاریخ‌نگار شناخته‌شده ایرانی از سوی نشر کتاب پیام امروز منتشر شد.

به گزارش ایلنا، کتاب «اصلاح یا انقلاب» مجموعه نامه‌هایی است که در سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ از سوی روشنفکران، احزاب و نخبگان سیاسی به شاه نوشته شده. کتاب شامل سه بخش است: در بخش اول، مقاله اصلاح یا انقلاب: دعوت از خودکامه برای پذیرش حقوق سیاسی مردم از اردیبهشت ۱۳۵۳ تا اسفند ۱۳۵۷ به فعالیت مخالفان شاه، آرا و عقاید، شیوه‌های فعالیت و مطالبات آن‌ها و عملکرد شاه و حکومتش در برابر آن گروه از مخالفان می‌پردازد. در بخش دوم، نامه‌ها، شماری از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نامه‌هایی که از طرفداران قانون اساسی از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ به شاه و دیگر مسئولان حکومت وقت نوشتند، ارائه می‌شود. در بخش سوم، پیوست‌ها، به مدارک و مقاله‌هایی اختصاص داد که به شرایط و رویدادهای سیاسی کشور در آن سال‌ها و عملکرد، نظرات و مواضع شاه و مخالفان طرفدار قانون اساسی و منتقدان آن‌ها می‌پردازد.

نویسنده در مقدمه کتاب می‌نویسد: «حکومت‌های دیکتاتوری معمولا با طیفی از مخالفان روبه‌رویند؛ مخالفانی که از نظر آراء و عقاید، هدف‌ها و برنامه درازمدت و شیوه مبارزه، کم‌وبیش با یکدیگر تفاوت و اختلاف دارند و عامل اتحاد آن‌ها عمدتا مخالفت با خودکامه و ادامه حکومت اوست. در میان مخالفان، معمولا عده‌ای تلاش می‌کنند با ترغیب و قانع‌کردن خودکامه به اجرای اصلاحات، زمینه را برای گذار به دموکراسی فراهم کنند. عده‌ای هم از آغاز، یا پس از تلاش‌های بی‌حاصل برای اصلاح، به این نتیجه می‌رسند که راهی جز سرنگونی خودکامه و حکومت او وجود ندارد. کارآمدی هر یک از این دو شیوه به علل و عوامل مختلفی مشروط است که یکی از آن‌ها شخصی خودکامه است. آیا خودکامه به رغم همه هشدارها، استدلال‌ها و توضیحات مستند و مستدل مخالفان به دیکتاتوری ادامه می‌دهد یا اینکه اصلاح و مشارکت مردم در فرآیند سیاسی و گذار به دموکراسی را می‌پذیرد و به‌هنگام هم می‌پذیرد؟ … از اسفند ماه ۱۳۵۳ به بعد، سیاستمداران مشروطه‌خواه، نویسندگان، حقوقدانان و… با نوشتن نامه‌های سرگشاده به شاه، به او هشدار دادند شیوه حکمروانی‌اش به بن‌بست رسیده است و شاه را به اصلاح و نوسازی حکومت و سامان سیاسی به نفع ملت وکشور فراخواندند. آن‌ها خواهان اجرای قانون اساسی بودند و از شاه می‌خواستند سلطنت کند نه حکومت…»

کتاب «اصلاح یا انقلاب» نوشته محمدحسین خسروپناه با تیراژ ۳۰۰ نسخه و قیمت ۲۸۰ هزار تومان از سوی نشر کتاب پیام امروز منتشر شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز