خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای نگهبان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی:

مصوبه افزایش سن بازنشستگی تعیین تکلیف شود اطلاع‌رسانی خواهیم کرد/ لایحه مربوط به برگزاری تجمعات در مرحله رسیدگی مجلس قرار دارد

مصوبه افزایش سن بازنشستگی تعیین تکلیف شود اطلاع‌رسانی خواهیم کرد/ لایحه مربوط به برگزاری تجمعات در مرحله رسیدگی مجلس قرار دارد
کد خبر : ۱۴۲۶۷۴۸

سخنگوی شورای نگهبان گفت: امروز با شرایطی مواجه هستیم که قانون اساسی ما با نوعی ناشناختگی و عدم مراجعه مواجه است. همه شهروندان کشور باید به قانون اساسی مراجعه کنند و اصول مرتبط با حوزه کاری خود را مطالعه، مطالبه و پیگیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان ظهر امروز با حضور دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو در سالن شهید طهرانی مقدم این دانشگاه برگزار شد طی سخنانی گفت: رسالت جریان دانشجویی در کادرسازی و تربیت نیروی انسانی برای نظام اسلامی و نقش آفرینی و مطالبه گری است.

وی ادامه داد: متن قانون اساسی می‌تواند نقشه و الگوی جامع مطالبه‌گری جنبش دانشجویی باشد. واقعیت این است که تصویر واضح و دقیقی از مرحله پیشا قانون اساسی وجود ندارد و فکر می‌کنیم که حقوقی که در قانون اساسی وجود دارد، از گذشته وجود داشته است درحالی که وقتی به پیش از زمان تصویب قانون اساسی نگاه کنیم، می‌بینیم که حتی با جامعه‌ای طبقاتی مواجه بوده‌ایم. قانون اساسی ما آرمان‌ها و اهداف بزرگی را در خود جای داده که مطالبات فطری بشری هستند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: خدا باوری، عدالت، آزادی، دفاع از مظلوم و شهادت انسان‌ها ازجمله مفاهیمی هستند که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها پرداخته شده است. البته امروز با شرایطی مواجه هستیم که قانون اساسی ما با نوعی ناشناختگی و عدم مراجعه مواجه است.

وی تاکید کرد: همه شهروندان کشور باید به قانون اساسی مراجعه کنند و اصول مرتبط با حوزه کاری خود را مطالعه، مطالبه و پیگیری کنند.

طحان نظیف با اشاره به اینکه قانون اساسی موجود آرزوی دیرینه مردم ایران بوده است و با فطرت تمام آزاده حتی عالم مطابقت دارد و برگرفته از دین مبین اسلام است، گفت: قانون اساسی ما هم کلان نگر و هم ریزبین است و صرفا یک سرمایه ملی نیست بلکه سرمایه‌ای برای جامعه انسانی است. این قانون متنی نظری نیست بلکه انسان‌هایی را تربیت کرده که سردار سلیمانی نمونه آن است و این شهید انسان مورد نظر قانون اساسی ما و تربیت یافته نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. هرکسی که امروز ادعای انقلابی گری دارد، ناگزیر است که به قانون اساسی مراجعه کند و آن را بشناسد، در غیر این صورت ادعای انقلابی گری و هر ادعای دیگری از او بی اساس است.

وی افزود: کرامت انسانی به عنوان ترجیع بند در قانون اساسی مطرح است، جا دارد که یاد و خاطره نویسندگان قانون اساسی را گرامی بداریم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: دانشجوی انقلابی لحظه‌ای از قانون اساسی و اسنادی که بر اساس آن هستند نظیر سیاست‌های کلی نظام و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی غافل نمی‌شود؛ ظرفیت‌های جهان شمول قانون اساسی قدرت استکبار را به چالش کشیده و آن را زمین گیر کرده است و آرمان بلند قانون اساسی ما ایجاد تمدن نوین اسلامی است و همه باید در این راستا تلاش کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی با موضوع «مهندسی انتخابات‌ها توسط شورای نگهبان» ابراز داشت: به لطف خدا ادعاها نسبت به شورای نگهبان کم نیست و ما نیز گوش شنوا داریم و درهای این شورای به روی گروه‌های سیاسی مختلف باز است. اولا که شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است و نه مجری و در ثانی اگر سال‌های بعد از انقلاب را بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم که دولت‌های متفاوتی روی کار آمدند که از جریانات سیاسی مختلفی بوده‌اند، درباره مجالس نیز همینگونه است. آنچه مورد نظر شورای نگهبان است عمل بر اساس قانون است؛ ما اصلاً نگاه سیاسی، حزبی و سلیقه‌ای به افراد نداریم و به افراد فارغ از خواستگاه سیاسی آنعها نگاه می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقاً هجمه‌ها علیه شورای نگهبان حاکی از این است که بین افراد جریانات سیاسی، برخی رد و برخی دیگر تایید شده‌اند لذا نگاه شورای نگهبان این نیست که توازن برقرار کنیم و بگوییم اگر افرادی از یک جریان رد صلاحیت شدند، از جریان دیگر هم افرادی رد صلاحیت شوند. 

طحان نظیف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی اظهار داشت: درباره فرآیند تصویب آن باید از نمایندگان مجلس پرسش شود اما درباره سرنوشت آن در شورای نگهبان باید بگویم که هنوز نوبت به بررسی این مصوبه در شورای نگهبان نرسیده‌است. این اطمینان را می‌دهم که هم بررسی دقیقی در صحن شورای نگهبان در این زمینه خواهیم داشت و هم اینکه به محض تعیین تکلیف موضوع، حتما اطلاع رسانی لازم را انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت رد اعتبار نامه نماینده‌ای در مجلس با وجود تایید صلاحیت او از سوی شورای نگهبان در ایام آغاز به کار مجلس یازدهم عنوان کرد: شورای نگهبان در آن مقطع نیز توضیح داد که بر اساس بررسی‌های انجام شده، نظرش بر احراز صلاحیت بود. مجلس نیز بر اساس آیین‌نامه داخلی خود اختیار بررسی اعتبار نامه نمایندگان را دارد و بر اساس نظر خود و اسناد در اختیار خود تصمیم گیری می‌کند؛ در مجموع در این زمینه معتقدم که هر دو نهاد شورای نگهبان و مجلس به وظایف خود عمل کردند.

طحان نظیف در پایان در پاسخ به دانشجویی که از شورای نگهبان خواستار ارائه تفسیر دربار اصل ۲۷ قانون اساسی شده بود، گفت: ارائه تفسیر از سوی شورای نگهبان نیازمند درخواست از سوی برخی از مقامات صالحه است و تاکنون نیز هیچ درخواستی در این زمینه نداشتیم. البته یکی دیگر از راه‌های اظهار نظر از سوی شورای نگهبان درباره این اصل، بررسی مصوبه احتمالی مجلس درباره لایحه مربوط به اصل ۲۷ است که در مرحله رسیدگی مجلس قرار دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز