در گفتوگوی ایلنا با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران بررسی شد:
رکود و تبلیغات؛ همآوایی مرگبار برای کسبه لوازم خانگی
آیا فروشگاههای بزرگ، قاتلین خاموش کسبوکارهای کوچکاند؟
یکی از مشکلات بزرگ، سرمایهگذاری ناکافی بانکها در بخش تولید است. بانکها به جای سرمایهگذاری در تولید، به توزیع کالا رو آوردهاند که این موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان با مشکلات زیادی روبرو شوند.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ این روزها بازار لوازم خانگی در شرایطی بحرانی قرار گرفته است که نه تنها همکاران این حوزه از وضعیتشان ناراضی هستند، بلکه رکود و تبلیغات ناعادلانه، بسیاری از کسبه را به سمت ورشکستگی و یا حداقل کاهش درآمدها سوق داده است. در این وضعیت وخیم، تبلیغات گسترده و ناعادلانهی رسانهی ملی، به نفع فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای و به ضرر کسبوکارهای کوچک انجام میشود تا این امر موجب نگرانی گسترده در میان بنگاههای کوچک شود. در همین راستا اکبر پازوکی، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران ضمن گفتوگو با "خبرنگار ایلنا" ضمن انتقاد از وضعیت موجود از مسئولین مربوطه درخواست کرد تا حداقل در سیاستهای تبلیغاتی خود به نفع فروشگاههای بزرگ تجدید نظر کنند.
پازوکی گفت: وضعیت کنونی بازار لوازم خانگی نامطلوب است و همکاران این حوزه رضایتی از این شرایط ندارند و به طور روزافزون شاهد بدتر شدن شرایط هستند. علاوه بر رکود بازار، تبلیغات ناعادلانه و گستردهای که توسط رسانههای ملی انجام میشود، به نفع فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای و به ضرر کسبوکارهای کوچک عمل میکند. این شرایط بر تمامی اصناف تأثیر گذاشته و موجب نگرانی گسترده در جامعه شده است.
خطر ورشستگی کسبه افزایش یافته است
وی با بیان اینکه با افزایش مشکلات اقتصادی و تورم، بسیاری از کسبه با کاهش درآمد و خطر ورشکستگی مواجه هستند، ادامه داد: کسبه مجبورند هر روز صبح مغازههای خود را باز کنند تا از طریق فروش روزانه به درآمد برسند؛ از قضا همین شرایط نامطلوب در دوران کرونا به وخامت بیشتری گرایید. در دوران همهگیری کرونا به کسبه قول دادند تا در زمینه مالیات، به آنها مساعدت و کمک شود. اما این وعدهها عملی نشد و آنان مجبور به پرداخت مالیات و هزینههای بیشتری از جیب خود شدند. به اعتقاد من در چنین شرایطی باید گفت اوضاع کارمندی از وضعیت کسبه مطلوبتر است!
پازوکی با اشاره به وضعیت وخیم خرید لوازم خانگی از سوی اقشار مختلف جامعه ابراز داشت: در گذشته، با افزایش حقوق کارمندان، آنها میتوانستند لوازم خانگی جدیدی خریداری کنند. اما این روزها تنها افرادی که قصد ازدواج دارند یا لوازمشان به کلی خراب شده است، میتوانند وارد این بازار شوند و خریدی داشته باشند.
تولید ۷۰ درصد مواد اولیه لوازم خانگی در کشور
او از تبلیغات موجود که صرفا فروشگاههای بزرگ را به تصویر میکشند انتقاد کرد و گفت: تبلیغات ناعادلانهای که از سوی فروشگاههای بزرگ انجام میشود، مشکل دیگری است که بر این بازار تأثیر گذاشته است و با تبلیغات گسترده خود به مصرفکنندگان چنین القاء میکنند که تنها از آنها خرید کنند این در حالی است که این تبلیغات باعث تضعیف کسبوکارهای کوچک و افزایش بیاعتمادی به بازار شده است. البته از قوانین خلقالساعه هم نباید غافل ماند؛ همین قوانین ضمن ناهماهنگی در اجرای آنها نیز مشکلات بیشتری به وجود آورده است.
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با پیش کشیدن میزان تولید مواد اولیه لوزام خانگی در کشور ابراز داشت: در حال حاضر ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در داخل کشور تولید میشوند که این مواد شامل فولاد، مس، آلومینیوم، فوم و مواد شیمیایی است. با این وجود، ۳۰ درصد دیگر از مواد اولیه به واردات وابسته است، از جمله موتور "اینورتر ساید بای ساید"، پمپ یخساز و آبریز.
بدون هماهنگی قیمت هیچ کالایی تغییر نمیکند
وی افزود: البته در بخش صوت و تصویر، وابستگی به واردات بیشتر است و بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از مواد اولیه وارداتی است. قیمتگذاری کالاها بر اساس این عوامل تعیین میشود و تولیدکنندگان فاکتورهای خود را به سازمان حمایت از مصرفکنندگان ارائه میدهند و قیمتگذاری بر اساس هزینههای تولید، بیمه، حقوق کارگران و سایر عوامل انجام میشود.
پازوکی در مورد علت افزایش نرخ لوازم خانگی در سالهای اخیر گفت: در سال ۱۴۰۳ دولت اعلام کرد که افزایش قیمت مواد اولیه مانند فولاد، مس و آلومینیوم بین ۵ تا ۲۵ درصد بوده است. این افزایشها به طور مستقیم بر قیمت نهایی کالاها تأثیرگذار است. همچنین، افزایش نرخ دلار و تورم سالیانه نیز در این مسئله نقش دارند. بدون شک فروشندگان نمیتوانند بدون هیچ هماهنگی نرخها را افزایش دهند.
کیفیت کالاهای تولید داخل در حال بهبود است
او در واکنش به این موضوع که چرا با وجود ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور هنوز برخی به دنبال خرید محصولات خارجی هستند گفت: هر چند این مسئله را نمیتوان کتمان کرد اما کیفیت کالاهای تولید داخل، در حال بهبود است و خدمات پس از فروش نیز در داخل کشور تغییرات چشمگیر و پیشرفت قابل تقدیری داشته است و تولیدکنندگان باید بر کیفیت کالای خود تأکید کنند تا بتوانند مصرفکنندگان را جذب کنند. با این حال، مشکلاتی در خدمات پس از فروش لوازم خانگی وجود دارد که از طریق شرکتهای دولتی ارائه میشود و همچنان این مشکلات وجود دارد.
پازوکی ضمن انتقاد از شرکتهای دولتی که کیفیت کالای آنها نامطلوب است تصریح کرد: محصولات برخی از شرکتهای تولیدی آنچنانکه باید کیفیت لازم را ندارند و بسیاری از مصرفکنندگان از کیفیت پایین و نبود خدمات مناسب آنها شکایت دارند. به عنوان مثال، یک مشتری از شمال ایران، یخچالی را به قیمت ۱۲ میلیون تومان خریداری کرده و برای تعمیرات آن مجبور به پرداخت مکرر هزینههای بالا شده است. این در حالی است که شرکتهای خصوصی با ارائه خدمات پس از فروش بهتر و پاسخگویی سریع، توانستهاند اعتماد مشتریان را جلب کنند.
بی توجهی بانکها به سرمایهگذاری در بخش تولید
او ادامه داد: در حال حاضر، آماری دقیق از تولیدکنندگان لوازم خانگی در دسترس نیست و باید این اطلاعات را از انجمن تولیدکنندگان دریافت کرد. بهتر است رسانه ملی، به صورت رایگان، کارخانجات تولیدی داخلی را معرفی و در مورد فعالیت آنها تبلیغ کند تا مردم با پتانسیلهای تولید داخل آشنا شوند. تولیدکنندگان داخلی نیازمند حمایت دولت برای تبلیغ محصولات خود هستند تا بتوانند با کیفیت بالا تولید کنند و از ورود کالای قاچاق جلوگیری شود.
پازوکی به نقش بانکها در صنعت لوازم خانگی اشاره داشت و گفت: یکی از مشکلات بزرگ، سرمایهگذاری ناکافی بانکها در بخش تولید است. بانکها به جای سرمایهگذاری در تولید، به توزیع کالا روی آوردهاند و این موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان با مشکلات زیادی روبرو شوند این در حالی است که تولیدکنندگان برای بروزرسانی تجهیزات و فناوریهای خود نیازمند حمایت بیشتری هستند. واردات فناوریهای جدید به دلیل تحریمها و مشکلات ارزی با چالشهایی روبرو است و این مسئله بر کیفیت تولیدات داخلی تأثیر گذاشته است.
سود سپردهگذاری در بانکها بیشتر از سود کارخانهها شده است
وی تصریح کرد: ما معتقدیم حمایت از سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای توسعه صنعت تولید لوازم خانگی ضروری است و ایجاد شرایط مناسب برای جذب سرمایهگذاری خارجی و حمایت از تولید داخل میتواند به بهبود وضعیت بازار و افزایش کیفیت محصولات منجر شود و برای جذب سرمایهگذار خارجی به کشور باید اقداماتی انجام شود که اعتماد سرمایهگذاران را جلب کند، همچنین میبایست تضمینهایی برای بازگشت سرمایه و سودآوری ارائه شود تا سرمایهگذاران مطمئن شوند سرمایهگذاری در کشور ما برایشان مفید است.
پازوکی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و مقایسهی سود حاصل از سپردهگذاری در بانکها و سود حاصله از فعالیتهای تولیدی ابراز داشت: در حال حاضر، سود حاصل از سپردهگذاری پول در بانکها بیشتر از سود تولید کارخانههاست، که این خود یک مشکل بزرگ است و بانکها همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، نباید بنگاهداری کنند و باید به جای آن، سرمایههای خود را در پروژههای زیربنایی و تولیدی سرمایهگذاری کنند. به عنوان مثال، ساخت یک واحد مسکونی ۸۰ متری حداقل ۴۰ نوع شغل ایجاد میکند. سرمایهگذاری در این زمینههای مشخص، میتواند برای اقتصاد کشور منافع کلانی ایجاد کند.
ضرورت حمایت بیشتر از صنعت لوازم خانگی
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با پیش کشیدن فعالیت شرکتهای نمونهای همچون "تولیپس" که در زمینه تولید لوزام خانگی فعالیت دارند ابراز داشت: شرکتهایی مانند "تولیپس" باید بتوانند با فناوریهای روز و کالاهای باکیفیتتری تولید کنند تا از رقابت عقب نمانند. رقابت بین برندهای مختلف مانند "پارس خزر" و "تولیپس" میتواند باعث بهبود کیفیت محصولات شود. در حال حاضر تنها رقیب "تولیپس" در ایران تا حدودی میتوان گفت محصولات "پارس خزر" است؛ هر چند که "تولیپس" به معنای واقعی در زمینه کیفیت، گوی سبقت را از این رقیب و سایر رقبای دیگر ربوده است.
وی ضمن تقاضا از دولت سیزدهم در خصوص لزوم حمایت بیشتر از صنعت لوازم خانگی گفت: دولت باید راههای صادرات را هموار کند و از تولیدکنندگان حمایت به عمل آورد. حمایت از تولید لوازم خانگی درست مانند حمایت از تولید صنعت خودرو است؛ چرا که هر دو صنعت نیازمند پشتیبانی و خدمات پس از فروش هستند تا مصرفکنندگان در کشورهای مقصد نیز بتوانند از این محصولات استفاده کنند.
جلوگیری از خام فروشی در اولویت قرار گیرد
او ادامه داد: برای جلوگیری از خامفروشی، دولت باید سرمایههای بانکی را به سمت سرمایهگذاری در مواد اولیه و تکنولوژی هدایت کند. به عنوان مثال؛ هنوز در ایران ورق استیل تولید نمیشود و ما در این مورد ویژه و مهم نیازمند واردات هستیم. در مقابل دولت ترکیه از تولیدکنندگان لوازم خانگی خود ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نمیگیرد و ۹ درصد نیز به عنوان تشویقی برای صادرات به آنها پرداخت میکند که این اقدام میتواند صنعت لوازم خانگی ترکیه را رونق ببخشد. این شیوهی حمایتی دولت ترکیه از صنعت لوازم خانگی کشورش در حالی صورت میگیرد که صنعت لوازم خانگی ترکیه با ایران به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و به لحاظ قدمت زمانی و کیفیت در تولید، ایران بسیار جلوتر از ترکیه است.