خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از علی بیگدلی؛

ناتوی آسیایی، اهرم آمریکا در شرق آسیا با میدان‌داری ژاپن

ناتوی آسیایی، اهرم آمریکا در شرق آسیا با میدان‌داری ژاپن
کد خبر : ۱۵۴۰۴۹۷

کارشناس مسائل بین‌المل گفت: مؤلفه‌ها نشان می‌دهد خلق ناتوی آسیایی به این زودی امکان‌پذیر نیست و بر همین اساس نباید انتظار آن را داشت که چنین طرحی از کانال ژاپن در شرایط کنونی عملیاتی شود.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح دلایل و ابعاد مطرح شدن طرح ناتوی آسیایی از سوی ژاپن و ارتباط آن با روابط توکیو – واشنگتن پرداخت که  به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

بعد از جنگ جهانی اول کنفرانس سانفرانسیسکو تشکیل شد و پس از آن ایالات متحده تضمین کرد که امنیت ژاپن را تامین کند ولی در ازای آن این کشور حق ندارد ارتش تهاجمی داشته باشد و همین مسئله موجب چسبندگی امنیتی، نظامی و سیاسی میان توکیو و غرب به خصوص ایالات متحده شد. این در حالیست که آمریکا هم به نظر می‌رسد از هزینه‌های اقتصادی و پیامدهای سیاسی حمایت و حفاظت از ژاپن خسته شده و به دنبال آن است که برای چیره شدن بر مشکلات اقتصادی و سایر محورها به سمت هدایت ژاپن به کانال دیگر گام بردارد و بر همین اساس طرح ناتوی آسیایی هم در این راستا می‌تواند مورد تحلیل قرار بگیرد.

در این میان مسئله ناتوی آسیایی را می‌توان طرح آمریکا دانست که توسط ژاپن مطرح شده است. این در حالیست که واشنگتن هر چند وقت یکبار سعی می‌کند این طرح را به سمتی سوق دهد که به عنوان یک تهدید برای چین و کره‌شمالی تلقی شود. در این مسیر باید توجه شود که چین به موازات این روند تمرکز خود را بر مسائل تجاری و اقتصادی قرار داده و در این مسیر نمی‌خواهد وارد یک درگیری جدید شود. لذا به نظرم طرح ناتوی آسیایی و مطرح کردن آن در شرایط فعلی از سوی ژاپن، در اصل یک ادعای آمریکایی است؛ به عبارت دیگر این طرح برای هشدار دادن به کره‌شمالی، چین و حتی روسیه مطرح شده که مرکزیت آن با ایالات متحده است.

طرح ناتوی آسیایی می‌تواند یک مانور سیاسی و تبلیغاتی به حساب بیاید و این در حالیست که ژاپن هم اخیراً اعلام کرده که این طرح و تحقق آن به این زودی میسر نخواهد بود و به گونه‌ای آن را یک طرح بلند مدت دانسته است. تمامی مؤلفه‌ها نشان می‌دهد تحقق طرح مذکور به این زودی امکان‌پذیر نخواهد بود و بر همین اساس نباید انتظار آن را داشت که چنین طرحی از کانال ژاپن و با توجه به شرایط فعلی عملیاتی شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز