خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل افتتاح مقر ناتو توسط فنلاند در مرز با روسیه/اقدامات مسکو برای تقابل با کشورهای نوردیک عضو ناتو

دلایل افتتاح مقر ناتو توسط فنلاند در مرز با روسیه/اقدامات مسکو برای تقابل با کشورهای نوردیک عضو ناتو
کد خبر : ۱۵۳۸۱۹۶

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: روسیه تهدید به استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی علیه کشورهای اروپایی کرد تا در نهایت بتواند با تاکتیک‌های مشخص میان اعضای ناتو اختلاف ایجاد کند و قدرت خود را تثبیت نماید.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح پیشنهاد فنلاند برای افتتاح مقر ناتو در نزدیکی مرز روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در وضعیت کنونی باید جایگاه فنلاند را به عنوان یک عضو ناتو بررسی کرد. واقعیت این است که یک ناتوی جهانی در حال شکل گیری است و آمریکا هم در این راستا در حال تکمیل این پروژه مد نظر خود است. فنلاند به عنوان سی و یکمین عضو پیمان آتلانتیک شمالی که در سال ۲۰۲۳ میلادی به عضویت ناتو درآمد، که این موضوع از حیث زمانی بسیار مهم و حائز اهمیت است. این در حالیست که قدام فنلاند یک نوع تغییر سیاست خارجی در این کشور محسوب می‌شود و باید دانست که موقعیت استراتژیک این کشور به دنبال وجود مرزهای طولانی با روسیه روز به روز افزایش یافته است. 

وی ادامه داد: به همین دلیل است که می‌بینیم بحث احداث پایگاه زمینی ناتو در فنلاند مطرح شده است. توجه داشته باشید که مقر ناتو در بروکسل بوده و اینکه حالا فنلاند برای احداث پایگاه نظامی زمینی انتخاب شده نشان از اهمیت جایگاه آن در میان کشورهای عضو ناتو دارد. در این راستا واکنش روسیه هم مهم است که نخست مسکو اعتراض دیپلماتیک علیه عضویت هلسینکی در ناتو را مطرح کرد. این در حالیست که روسیه تبلیغات رسانه‌ای منفی خود علیه فنلاند را افزایش داد و به نوعی تهدید گسترش ناتو را برای خود یک عامل ضد امنیت و منافع ملی قلمداد کرد. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که روسیه با اینکه خود در تحریم اقتصادی بود، تهدید به تحریم اقتصادی فنلاند کرد اما هنوز تحریم‌های اقتصادی مذکور علیه این کشور به صورت کلی نمایان نیست. 

رئیس اندیشکده سیمرغ تصریح کرد: افزایش تهدیدهای اطلاعاتی روسیه در فنلاند در گزارش‌ها و اخبارهای رسانه‌ها و اندیشکده‌ها دیده می‌شود که این موضوع یک امر طبیعی است و به نوعی برای منصرف کردن فنلاند انجام شد اما خروجی آن مثبت نبود؛ تا جایی که روسیه تهدید به استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی کرد تا در نهایت بتواند با تاکتیک‌های مشخص میان اعضای ناتو اختلاف ایجاد کند و قدرت خود را تثبیت نماید. مجموع این اقدام‌ها نشان از نگرانی روسیه در مورد گسترش ناتو دارد؛ چراکه حیثیت پوتین اساساً در این راستا به چالش کشیده شده است. از سوی دیگر باید توجه کرد که کشورهایی مانند سوئد، دانمارک و نروژ همگی حالا عضو ناتو هستند و با فنلاند همگرایی بیشتری دارند و همین مسأله می‌تواند موجب به وجود آمدن یک خط مشخص علیه روسیه و به نفع غرب تلقی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسأله اینجاست که آرایش کشورهای حوزه نوردیک در این راستا علیه روسیه می‌تواند موجب آن شود که یک اتحاد و خفگی استراتژیک بر ضد مسکو به وجود بیاید که می‌تواند روسیه را با مشکل مواجه کند. این در حالیست که بحث حملات سایبری روس‌ها به این کشورها در حوزه اسکاندیناوی هم یک نوع برخورد علنی دیگر بود اما باید توجه شود که روسیه علاقه به پیشروی علیه اوکراین در جنگ کنونی با این کشور دارد. در این راستا کشورهایی مانند گرجستان، مولداوی، بوسنی و غیره هم می‌توانند وارد این گردونه شوند و این دقیقاً همان مسأله حیثیتی است که روسیه را آزار می‌دهد و شتاب بخش گسترش ناتو شده است. این روند می‌تواند حتی از نوردیک به کشورهای بالکان تسری پیدا کند و به معنای تشدید تهدید و گسترش آن علیه روسیه خواهد بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز