خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از مصدق‌ مصدق‌پور؛

پشت پرده انحلال کابینه جنگ توسط نتانیاهو

پشت پرده انحلال کابینه جنگ توسط نتانیاهو
کد خبر : ۱۴۹۵۵۴۵

کارشناس مسائل منطقه نوشت: شاهد یک وضعیت ضد و نقیض سیاسی در داخل سرزمین‌های اشغالی هستیم، چراکه از یک سو آمریکا بر آتش‌بس اصرار دارد اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنان بر لجبازی‌های خود برای ادامه جنگ تاکید می‌کند.

مصدق مصدق‌پور، کارشناس مسائل منطقه طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح دلایل و پیامدهای منحل شدن کابینه جنگ اسرائیل توسط نتانیاهو پرداخت که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به نوعی می‌تواند گویای ضعف و شکست در اسرائیل باشد. اینکه آمریکا در این موضوع به تل‌آویو فشار وارد کرد، بدون شک یک مؤلفه مهم است اما بحث اصلی این خواهد بود که نتانیاهو با این اقدام به نوعی فرار از شکست را عملیاتی کرد و از سوی دیگر خواسته‌هایی که در جنگ غزه به دنبال آن بود را نتوانست به نتیجه برساند. این خواسته‌ها نابودی حماس و آزادی اسرای اسرائیل بود که در کل محقق نشد اما واقعیت این است که کابینه جنگ بعد از گذشت هشت ماه نتوانست آنگونه که مقام‌های اسرائیل فکر می‌کردند، کار خود را پیش ببرد و در این میان یک اختلاف فاحش بین نظامیان و سیاسیون دیده شد.

واقعیت این است که ارتش اسرائیل در سطح اطلاعاتی و عملیاتی شکست خورد و نتوانست آنگونه که تل‌آویو قصد داشت، اهداف مورد نظر خود را محقق کند. در سطح تاکتیکی هم ارتش اسرائیل مجدداً شکست خورد و همانطور که گفته می‌شد نتوانست از موجودیت اسرائیل دفاع کند. نتانیاهو برای آنکه در این موضوع پیش‌دستی کرده باشد و اوضاع را تحت کنترل بگیرد و از سوی دیگر به دلیل آنکه تندروها را مزاحم کار خود می‌دید، در نهایت کابینه جنگ را منحل کرد و حالا به دنبال آن است که یک ساختار مشورتی را به جای کابینه جنگ روی کار بیاورد. این اقدام باعث می‌شود که نتانیاهو در تیررس انتقادها قرار بگیرد و از جهت دیگر تمام تصمیم‌گیری‌ها را شخصاً به انضمام وزیر جنگ انجام خواهند داد و بدون تردید این اقدام برای وی هزینه‌های زیادی در داخل و خارج از اسرائیل خواهد داشت.

ارتش اسرائیل در شرایط کنونی توان بسیار کمی دارد و از جهت دیگر نمی‌دانند که فردا قرار است چه اقدامی در میدان جنگ غزه انجام دهند؛ به عبارت دیگر نظامیان رژیم صهیونیستی در یک بلاتکلیفی راهبردی سیر می‌کنند و این در حالیست که فرماندهان نظامی اسرائیل هم نگران اقدامات نتانیاهو هستند. حالا ارتش اسرائیل بر سر یک دوراهی قرار دارد که یک سوی آن کاهش عملیات نظامی در غزه است و سمت دیگر هم تنش در مرزهای شمالی و مماس با جنوب لبنان را در مقابل خود دارد. تمام این مسائل در حالی اتفاق می‌افتد که ما شاهد یک وضعیت ضد و نقیض سیاسی در داخل اسرائیل هستیم؛ چراکه از یک سو آمریکا بر آتش‌بس اصرار دارد اما نتانیاهو همچنان بر لجبازی‌های خود برای ادامه جنگ تأکید می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز