معاون شهردار تهران خبر داد:
ممنوعیت ورود کامیونتها در سطح شهر تهران در دو هفته ابتدایی مهر
معاون شهردار تهران از ممنوعیت ورود کامیونتها در سطح شهر تهران در دو هفته ابتدایی مهر خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با محوریت استقبال از مهر برگزار شد.
محسن پورسدآقایی، در ابتدای نشست با اشاره به نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه ها گفت: نکته حایز اهمیت در مهر ماه این است که با پایان فصل تابستان، میزان ترافیک شهر افزایش می یابد. این رقم تا ۴۰درصد در برخی روزها می تواند افزایش یابد.
وی افزود: نیمه دوم سال نیمه ترافیکی است و چون در برخی مواقع با وارونگی هوا مواجه می شود، با آلودگی هوا همزمان است. برای کنترل ترافیک در دو هفته اول مهر اقداماتی را در نظر گرفتیم. در دوهفته اول مهر همه کامیونت ها، حتی کامیونت های توزیع مواد و کالاها حق تردد از ساعت ۶تا ۹صبح در سطح شهر را ندارند و در صورت مشاهده جریمه و متوقف خواهند شد. این تنها مخصوص مناطق مرکزی شهر نیست و در تمام شهر تهران حاکم است.
معاون شهردار تهران گفت: بحث دیگر که در حال دنبال شدن است شناور شدن ساعات اداری است. این طرح در دو سال گذشته انجام شد، اما تفاوت امسال این است که هم در شروع و هم در پایان کار ساعات اداری طرح شناور انجام می شود.
پورسیدآقایی تصریح کرد: امسال با طرح ترافیک جدید، امیدواریم با توجه به محدودیت ها در محدوده کاهش، شاهد کاهش مقدار خودروهایی باشیم که کارکنان استفاده می کنند. از همه کارکنان درخواست می کنم، سعی کنند ظرفیت ۲۰روز در فصل را تا جایی که ممکن است در دو هفته اول مهر استفاده نکنند. لذا توصیه و خواهش من این است، در دو هفته اول از ۲۰روز تردد رایگان استفاده نکنند تا ترافیک اول مهر را با مدیریت بهتری دنبال کنیم.
معاون شهردار با یک درخواست عمومی از مردم گفت: ترافیک را تنها با برنامه های شهرداری نمی توان حل و فصل کرد و اصل موضوع رفتار رانندگان در شهر است. برخی رانندگان رفتار خودخواهانه ای دارند و توقف را در نزدیکترین و راحت ترین مکان می خواهند انجام دهند. توقف دوبله و توقف در تقاطع باعث افزایش ناخوشایند ترافیک شهر می شود. در نتیجه از رانندگان خواهش می کنم رعایت حقوق سایر شهروندان را داشته باشند.
وی با اشاره به نقش والدین دانش آموزان در افزایش ترافیک افزود: شاهد ازدحام توقف در مقابل درب مدارس هستیم که ترافیک سنگینی ایجاد می کند، و از والدین دانش آموزان نیز خواهش می کنم توقف را به نقاط دورتری منتقل کنند. اگر توقف اضافه نداشته باشیم و ترافیک تنها در حال حرکت باشد، بخش زیادی از مشکل ترافیک حل می شود. این پیام به مردم برسد که همه باید در حل مسأله ترافیک شهر همکاری کنیم.
او در ادامه افزود: اکنون نسبت به سال گذشته دو خط جدید مترو داریم که هر دو به کمک حمل و نقل و ترافیک آمده اند و از تمام ظرفیت خود در اول مهر استفاده می کنیم. امروز برای اولین بار میزان اتوبوس های متوقف در ده سال گذشته به زیر ده درصد رسیده است و بیش از ۹۰درصد ناوگان حمل و نقل را در اول مهر در خط خواهیم داشت. هیچ واگن متوقفی امروز نداریم و در ابتدای مهر نیز هیچ قطار منتظر تعمیر و کمبود قطعه ای نداریم و با تمام ظرفیت سرویس دهی خواهیم داشت.
وی درباره ورود قطارهای جدید به خطوط مترو گفت: خط هفت با قطارهای جدید افتتاح شد و از قطار بقیه خطوط استفاده نکردیم و چهار قطار جدید در روز افتتاح در این خط قرار گرفتند.
پورسیدآقایی در ادامه افزود: بخش پایانی خط شش متروی تهران از ایستگاه تربیت مدرس تا کوهسار تا پایان سال افتتاح خواهد شد. البته کارهای نهایی ایستگاه امام حسین (ع) نیز در حال انجام است و در آینده نزدیک افتتاح خواهدشد.
معاون شهردار تهران درباره درآمد حاصل از طرح ترافیک گفت: نزدیک به ۱۶۰میلیارد تومان وصولی امسال از طرح ترافیک بوده است که بخشی از آن در اتوبوسرانی و مترو و توسعه حمل و نقل عمومی هزینه شده است. برای ۲۸دستگاه اتوبوس، ۲۰۰دستگاه تاکسی و حدود ۲هزار دستگاه دوچرخه شیوه نامه ها مشخص شده و از محل این درآمدها وام می دهیم.
وی درباره سرانجام تاکسی های اینترنتی گفت: قیمت تاکسی های اینترنتی تحت کنترل هیچ نهادی نیست و خود آنها تعیین می کنند و براساس رصد و مشاهدات ما در سطح شهر از ابتدای تیر ماه سی درصد افزایش قیمت داشتند. تعیین قیمت در اختیار شهرداری نیست و دستورالعمل شهرداری تنها درباره نحوه کنترل خودرو و رانندگان است. دستورالعمل تاکسی های اینترنتی برای وزرا ارسال شده است و احتمالا تا پایان هفته با حضور دستگاه های ذی ربط در یک مراسم رسمی توسط وزارت کشور ابلاغ می شود.
او در پاسخ به سوالی درباره پرونده عوارض طرح زوج و فرد گفت: این پرونده مختومه بوده و بسیاری از مردم عوارض خود را پرداخت کرده اند و پرونده شکایت پلیس راهور به جایی نرسید.
پورسیدآقایی در پاسخ به سوالی درباره فروریزش در منطقه ۲۰ در محل احداث خط مترو اظهار داشت: این منطقه در حال رصد است و به دلیل حفاری توسط دستگاه TBM در عمق ۱۷مترب زمین، باعث باز شدن حفره هایش خاک و ایجاد ریزش در سطح خیابان می شود. این ریزش ناشی از خود مترو نیست در تونل مترو اتفاق نمی افتد. نکته مهم این است که در این منطقه حفاری از زیر منطقه مسکونی عبور کرده و هیچ اتفاقی رخ نداده است، اکنون زیر خیابان شهید غیوری مشغول حفاری هستیم که در دو محل حفره هایی ایجاد شده که هم دستگاه هاب ذی ربط و هم ستاد بحران در حال رصد آن هستند.
وی در خصوص اینکه آیا برنامه خاصی برای معلولین در هفته های ابتدایی مهر در نظر گرفته شده اظهار داشت: برنامه خاص جدیدی برای معلولان نداریم و همان برنامه های قبلی را در دو هفته ابتدایی مهر انجام می دهیم.
معاون شهردار تهران گفت: در مورد موضوع مدارس اقدامات سال به سال بهتر شده و با راهاندازی سامانه سپند تقریبا بیش از 90 درصد سرویس مدارس نظم گرفته و ساماندهی شده اند، البته در روز نخست بازگشایی مدارس سرویسها به دلیل اینکه هنوز محل دقیق دانشآموزان مشخص نیست به خانوادهها اعلام میکنند خودشان فرزندانشان را جابهجا کنند.
وی در ادامه افزود: برای دو هفته ابتدایی مهرماه پروژههای عمرانی تا دو هفته متوقف خواهد بود و به شهرداریهای مناطق ابلاغ شده است که در مقابل مدارس خطکشی عابر پیاده انجام و جهت رفع عارضه کارگاهی اقدام کنند.
پورسیدآقایی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص تسهیلات دوچرخه های اشتراکی برای دانش آموزان گفت: طی مصوبه روز گذشته، ودیعه ثبت نام دانشجویان و خبرنگاران را شهرداری پرداخت می کند و تنها هزینه بیمه توسط این اقشار پرداخت می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا خانم ها نیز می توانند در سامانه بیدود ثبت نام کنند گفت: این مسأله کلی است.
وی درباره پارک حاشیه ای گفت: این طرح در منطقه دو در حال انجام است. هیچ کس حق ندارد جلوی ساختمان را به عنوان محل پارک شخصی درنظر گیرد و پارک هوشمند امکان این کار را انجام بین می برد. کسی محوطه اختصاصی برای خود در خیابان ها نخواهد داشت. این طرح به زودی در مرکز شهر در منطقه ۶,۷,۱۱ و ۱۲ انجام و تا پایان سال این مناطق به طرح هوشمند پارک حاشیهای می پیوندند.
وی افزود: بعد از این کسی در تهران نمی تواند پارک دائمی رایگان از صبح تا شب داشته باشد.
پورسیدآقایی درباره ممانعت از پارک ماشین ها در کوچه ها اظهار داشت: اگرکسی در داخل کوچه ها اجازه پارک ندهد تخلف است و در صورت اطلاع دادن با آن برخورد می شود.
وی درباره رضایت از پارک حاشیه ای در منطقه دو گفت: پارک حاشیه ای در منطقه دو بسیار خوب پیش می رود، اما طبیعی است که هرکسی که می خواهد برای پارک پول بدهد ناراضی است.
او درباره اینکه مترو ظرفیت جابهجایی مسافر جدید را ندارد، اظهار داشت: اینگونه نیست که حمل و نقل عمومی گنجایش نداشته باشد. در هیچ شهری در دنیا مردم در ساعات پیک به راحتی نمیتوانند از وسایل نقلیه استفاده کنند. متروی تهران مناسب با شرایط شهری توسعه یافته و کاملا استاندارد است و شلوغی پیک صبح و بعدازظهر کاملا طبیعی است که در همه جای دنیا نیز اتفاق میافتد.
وی درباره شناور شدن دائمی ساعات کار کارمندان اظهار داشت: ما به دنبال آن هستیم که ساعت کار کارمندان کلا شناور شود اما مقاومتهایی در این زمینه وجود دارد که راحت نبوده و در اختیار ما نیست.
معاون شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارنظرهای اخیر خانم نژادبهرام مبنی بر اینکه همه خطوط متروی تهران نباید پله برقی داشته باشند، تصریح کرد: از صحبتهای ایشان سوءتفاهم شده. یکی از دلایل طولانی شدن افتتاح ایستگاههای محمدیه و بسیج طولانی شدن فرایند راهاندازی پلههای برقی بود. ما هیچ ایستگاهی را بدون پله برقی راهاندازی نمیکنیم. مسئله درباره ایستگاههای قدیمی متروی تهران برای مثال پانزده خرداد است که در آن زمان فضای پله برقی برای آنها پیشبینی نشده بود.
پورسیدآقایی در ادامه افزود: در همین راستا پله برقی متروی شادمان تا پایان آبان ماه نصب خواهد شد و ما موافق نیستیم که ایستگاهی بدون پله برقی راهاندازی شود.
وی در خصوص به کار گیری پلیس دوچرخه برای خطوط دوچرخههای اشتراکی گفت: توافقات با پلیس صورت گرفته اما این طرح هنوز راهاندازی نشده است. بر مبنای این طرح قرار است در مسیرهای ویژه دوچرخه، پلیس با دوچرخه تردد کند و آنهایی که به صورت خلاف در مسیر تردد میکنند را اعمال قانون کند.
معاون شهردار تهران در پایان درباره نشستی که اخیرا در متروی تهران با حضور مسئولین شهری و دستفروشان برگزار شد و همچنین اظهارنظر ایشان مبنی بر اینکه اجازه فعالیت دستفروشان در ایستگاههای مترو را نمیدهد، تصریح کرد: این گفتوگو به این معنا نبود که قرار است به دستفروشان جا بدهیم و به معنی قانونمند کردن دستفروشی در مترو نبود بلکه برای انتقال گفتمان بود. ما به شدت با دستفروشی در داخل ایستگاهها و سکوها برخورد میکنیم و جلوی این کار را میگیریم زیرا دستفروشی بر روی سکوها خطر جانی برای شهروندان و خود دستفروشان دارد.